Gå til innhold

er det masse fett i risposer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes jeg har sett det noen ganger at etter jeg har kokt ris og vannet ligger igjen i kjelen så ser det ut so det er fett i det? ... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stivelse? 

• Liker 1
Skrevet
Forundret.. skrev (9 minutter siden):

Stivelse? 

Hva mener du ?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ris er tilnærmet fettfritt. Det står på pakka. Det er stivelsen du ser. 

Anonymkode: eb736...eda

• Liker 5
Skrevet
whookanova skrev (Akkurat nå):

Hva mener du ?

Stivelse fra risen

Det står forsåvidt hvor mye fett det er i risen på esken eller posen den kommer i.

Skrevet
whookanova skrev (21 minutter siden):

Hva mener du ?

Stivelse fra risen slik som strynejenta skrev. 

Er nesten ikke fett i ris. 

• Liker 1
Skrevet
Forundret.. skrev (2 minutter siden):

Stivelse fra risen slik som strynejenta skrev. 

Er nesten ikke fett i ris. 

Ok, er bare det at det vannet som ligger igjen etter risposen har liggi der ser litt rart ut. Nesten som det er hvitt belegg i det og hvis man venner på kjelen ser det ut som fett - slik som kaffe ser ut om man ser fra siden av..

AnonymBruker
Skrevet

Stivelse blir brutt ned til sukker i tykktarmen. Stivelse finnes i ris pasta, poteter.... 

Anonymkode: ebf2e...dfc

• Liker 3
Skrevet (endret)
whookanova skrev (4 minutter siden):

Ok, er bare det at det vannet som ligger igjen etter risposen har liggi der ser litt rart ut. Nesten som det er hvitt belegg i det og hvis man venner på kjelen ser det ut som fett - slik som kaffe ser ut om man ser fra siden av..

Skal visst være bra for hår og hud det der 🙂

Google risvann.. 

Endret av Forundret..
Skrevet
Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Skal visst være bra for hår og hud det der 🙂

Google risvann.. 

Ok, takk.. Gått opp 1 kg skjønner du, uten noen forkklaring så trodde det var det.

AnonymBruker
Skrevet

Bare skyll risen godt før du bruker den. Ren ris smaker bedre, og man får vasket bort noe av stivelsen.

Anonymkode: 7a9c8...6b9

Skrevet (endret)
whookanova skrev (3 minutter siden):

Ok, takk.. Gått opp 1 kg skjønner du, uten noen forkklaring så trodde det var det.

Men ris har jo mye karbohydrater som igjen omdannes til sukker.. 

Stivelse blir som sukker. 

Endret av Forundret..
  • Liker 4
Skrevet
Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Men ris har jo mye karbohydrater som igjen omdannes til sukker.. 

Jeg er vandt til å spise mye pasta også, så nei er ikke det. Har fylte karbohydratlagere så legger ikke på meg av å spise masse karbs - da mener jeg at jeg ikke legger på meg vannvekt så fort som andre.

AnonymBruker
Skrevet
whookanova skrev (3 minutter siden):

1 kg kan være fordi du ikke har lagt nr 2 på en dag el to, du er premenstruell/har mensen el fordi du ikke har veid deg til akkurat samme tid hver dag. 

1 kg er nothing. Glem årsaken og fokuser på noe annet! 

Anonymkode: ebf2e...dfc

• Liker 2
Skrevet

1 kg er ingenting,  Ingen veier det samme hele tiden.  Helt normalt og gå opp og ned 1-3 kg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
whookanova skrev (4 timer siden):

Jeg er vandt til å spise mye pasta også, så nei er ikke det. Har fylte karbohydratlagere så legger ikke på meg av å spise masse karbs - da mener jeg at jeg ikke legger på meg vannvekt så fort som andre.

Det er karbohydrater du legger på deg av, ikke fett. Les litt om hva insulin gjør med fettceller.

Anonymkode: f7858...70a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leser dere aldri ingrediensene på maten dere kjøper? Da ser du jo akkurat hva der er i innholdet. 

Anonymkode: b0711...745

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er karbohydrater du legger på deg av, ikke fett. Les litt om hva insulin gjør med fettceller.

Anonymkode: f7858...70a

Det er kombinasjonen. Skal man følge en kostholdsteori med lav eller høy fett/karbo så må man være konsekvent, ikke spise masse av begge deler. 

Anonymkode: b0711...745

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt inntak av mindre enn 1500 kalorier.

- Matas, mod. 

Skrevet

Det er grunn at ris og pasta er forbudt i "dietter" som keto og fedon feks.  Høyt innhold av karbohydrater.  Vi skiller risene våres veldig godt før vi koker opp.  Veldig enkelt med de risposene da du kan gni de godt sammen mens den står under kranen.  Jeg gjør dette i et par minutter så blir det mindre stivelse og risen smaker mye bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...