Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på glukosebelastning og lurer på hvor de tar blodet fra. Er det kun et stikk i fingeren eller er det en ordinær blodprøve i armen?

Anonymkode: eaa6d...827

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skal på glukosebelastning og lurer på hvor de tar blodet fra. Er det kun et stikk i fingeren eller er det en ordinær blodprøve i armen?

Anonymkode: eaa6d...827

finger, om det er kun BS de vil kikke på

Anonymkode: 657a9...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Nei, glukosebelastning tas i glass fra armen. 

Anonymkode: 34e7f...a0a

AnonymBruker
Skrevet

Fingeren.

Anonymkode: 08d23...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Som du ser utfra de andre svarene, så varierer det litt fra sted til sted. Der jeg tok glukosebelastningstest, var det rutine å sende inn blodet til et sykehuslaboratorium, og da må man ta blodprøve. 

Anonymkode: 66337...bd5

AnonymBruker
Skrevet

Tok det for noen uker siden. Først var det stikk i fingeren, så blodprøve fra den ene armen, deretter drikker man glukosen og venter i 2 timer før man tar blodprøve fra den andre armen. Dette var hos Furst.

Anonymkode: 7beab...135

Skrevet

Tok hos jordmor. Fikk stikk i fingeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Armen her, hos legen :) 

Anonymkode: d4f87...933

AnonymBruker
Skrevet

Her stakk de i fingeren for å teste om jeg hadde for høyt fastende, altså over 5.3. Hadde jeg hatt for høyt fastende ville de droppet testen. Når den var grei tok de blodprøve i armen før jeg drakk sukkervæsken.

Etter 2 4imer stakk de i fingeren og tok ordinær blodprøve. Stikk i fingeren er ganske usikkert. Blodprøven de sender inn er mer nøyaktig. Eneste grunnen for å stikke i fingeren i tillegg er for å vite sånn ca verdi. Men det er altså resultatene de sender inn fra blodprøve som er rett  

Anonymkode: 24ba1...1f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her stakk de i fingeren for å teste om jeg hadde for høyt fastende, altså over 5.3. Hadde jeg hatt for høyt fastende ville de droppet testen. Når den var grei tok de blodprøve i armen før jeg drakk sukkervæsken.

Etter 2 4imer stakk de i fingeren og tok ordinær blodprøve. Stikk i fingeren er ganske usikkert. Blodprøven de sender inn er mer nøyaktig. Eneste grunnen for å stikke i fingeren i tillegg er for å vite sånn ca verdi. Men det er altså resultatene de sender inn fra blodprøve som er rett  

Anonymkode: 24ba1...1f0

Stemmer dette. Jeg hadde fastende 5.1 med stikk i fingeren, men blodprøven fra armen viste 5.8, så fikk diagnosen svangerskapsdiabetes selv om 2-timers verdien var bra. Hadde ikke blitt oppdaget med bare stikk i fingeren.

Anonymkode: 7beab...135

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...