AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Jeg er på rolig leilighetsjakt og har begynt å gå på noen visninger. Jeg følte jeg var godt forbredt til disse visningene, men opplever at meglerene vet lite om boligen utover det som står i annonsen, og generelt er lite interesserte i å bli spurt spørsmål? Jeg så på en leilighet i et borettslag og spurte megler om han visste om det var arbeid planlagt (fasade, rør, tak, whatever) og han bare så rar på meg og sa "nei, det vet jeg ikke. Det må du ta med styret i så fall." Han så ut som han hadde stolthet i å vite minst mulig og er kanskje den beste jeg har møtt i sporten å si "jeg vet ikke" Hva ser du på når du er på visning? Hva spør du megler om? Hva forventer du at de vet/ikke vet? Anonymkode: 17b57...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Veldig lite åpenbart. Mange meglere vet ikke en dritt. Trist å si det... Anonymkode: efbc2...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veldig lite åpenbart. Mange meglere vet ikke en dritt. Trist å si det... Anonymkode: efbc2...cc3 Skal du igjen si at man bør selge leiligheten selv? 😂 Anonymkode: a4883...cf1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 De er selgere, de skal selge for oppdragsgiver. Hvis sånt ikke står i prospektet til et borettslag kan en ta kontakt med styret i forkant og forhøre seg. Jeg forventer dessverre ikke stort av meglere lengre. De har ofte liten peiling på ting rundt boligene dom kan ha stor innvirkning. hvis det fx står en enebolig på nabotomta og det er planlagt blokk i stedet , er det ikke sikkert megler forteller deg det- det må du finne ut av i kommunens registre selv. Anonymkode: 08405...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 Husk at megler aldri er på din side. De er kun opptatt av å få mest mulig penger for boligen (så de får mest selv) Anonymkode: 1851d...b98 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Mitt inntrykk er at for 10-15 år siden fikk du mer informasjon om slike ting, men nå må du finne ut alt selv. Har vært på visninger der jeg har spurt om bygningstekniske ting som påvirker salgssummen, og da har meglere tatt meg til side og fortalt om det, eller jeg har fått beskjed om å ikke snakke om negative ting så andre interesserte kan høre. Anonymkode: 4f8a7...359 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Megler lever av å selge, da gjelder det å ikke svare på for mange spørsmål. Anonymkode: eea2c...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Du må lese prospekter skikkelig nøye. Er det borettslag så sjekk årsmelding og regnskap, helst bør de ha en vedlikeholdsplan også. Jeg har null forventning til meglere, går på visning med pokerfjes og har satt meg nøye inn i fakta om kåken på forhånd, dersom jeg er skikkelig interessert. Anonymkode: 8cb7d...213
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Han har jo helt rett. Du bør jo ikke spørre megler om noe muntlig, hva han sier muntlig har liten verdi. Les prospektet nøye, det er der du finner slik info. Anonymkode: c4a2f...920 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Jeg var på visning som hadde utsikt mot en skole. Der var det mye gravearbeid i gang, og jeg visste skolen holdt på å utvides. Spurte megleren som ikke visste en dritt. (Til info kan du finne ut det meste på kommunens hjemmeside under plan- og bygningsarbeid) Så finner jeg ut at skolen er planlagt så høy at leiligheten vil miste masse sol og utsikt. I tillegg var det planlagt byggearbeid i flere år. Etter dette forberedte jeg meg enda mer før visninger. Dette er i Oslo hvor det bygges mye, og man må virkelig innhente kunnskap om området selv. Syns veldig synd på de som kjøpte den leiligheten og håper den gikk under takst. Anonymkode: 520f1...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå