Gå til innhold

Fått avslag på utvidet kredittgrense på kredittkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har i dag et kredittkort med grense på 5000kr. Jeg ønsker å øke til 10.000kr, slik at jeg i større grad kan bruke kortet til å betale for reiser. Jeg er kunde i Nordea, men har fått  avslag flere ganger på å øke kredittgrensen. 

Jeg har fast inntekt, har ingen andre lån enn studielån, ingen barn og generelt lave utgifter, har heller ingen betalingsanmerkninger av noe slag. 

Er det noen som kan anbefale meg en bank der det er «lett» å få innvilget kredittkort med grense på 10.000? 

Det er viktig at reiseforsikring er inkludert. Rente er ikke så viktig, da jeg alltid betaler ved forfall. 

Anonymkode: 021d1...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres merkelig ut. Jeg har mange likheter med deg (uten å kjenne inntekt) men jeg har boliglån i tillegg. Fikk økt MasterCard-grensen min fra 20 000 til 50 000 uten problemer. Og grensen på 20 000 hadde jeg allerede fra jeg fikk kortet. (Hos DNB) 5000 er veldig lavt.

Hvis jeg var deg så ville jeg kontaktet min kontaktperson i banken og bedt om en tilbakemelding på hvorfor du får avslag.

Endret av Sessan_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du betaler alt ved forfall kan du søke om et American Expresskort.  Alt til forfall hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kjære deg, det er overhodet ingen grunn til å øke grensen for å bruke kortet til å betale ferier. Du bare setter inn penger på kortet først, og så betaler du ferien. Jeg setter stadig inn penger jeg planlegger å bruke via Mastercard på kortet før jeg bruker dem. Hvorfor gidde vente på regningen? Så lenge du bruker kortet til å betale med så får du fordelene, i hvert fall er det sånn hos DnB, du kan jo dobbeltsjekke med nordea. 

Anonymkode: 36b5e...da7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvordan det funker i Nordea, men i min bank har de automatiske søknadsløyper for å bestille kredittkort eller øke grenser. Der er det en «robot» son gjør hele jobben, og den kan fort gi avslag til kunder som egentlig fint kan få økt grensen sin - det skjedde med meg. Jeg tok bare kontakt med rådgiveren min, så fikset hun det for meg.

Har du snakker med rådgiveren din i banken?

Anonymkode: 35362...5b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men kjære deg, det er overhodet ingen grunn til å øke grensen for å bruke kortet til å betale ferier. Du bare setter inn penger på kortet først, og så betaler du ferien. Jeg setter stadig inn penger jeg planlegger å bruke via Mastercard på kortet før jeg bruker dem. Hvorfor gidde vente på regningen? Så lenge du bruker kortet til å betale med så får du fordelene, i hvert fall er det sånn hos DnB, du kan jo dobbeltsjekke med nordea. 

Nei, det er ikke slik hos kredittselskaper generelt. Blant annet ikke Bank Norwegian. 

Anonymkode: 34394...b88

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodiva95
AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 2.14):

Du bare setter inn penger på kortet først, og så betaler du ferien. Jeg setter stadig inn penger jeg planlegger å bruke via Mastercard på kortet før jeg bruker dem. 

Skummelt.

Endret av goodiva95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet som deg med DnB, fikk aldri økt grensa fra 5000. Så jeg søkte hos Bank Norwegian, det anbefales. 

Endret av Matas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har grense på 10 000 i DNB. Trodde ikke man trengte grense engang egentlig jeg. 

Anonymkode: 25276...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hva som er registrert på deg? Kanskje du har andre kort som du ikke tenker over? Alle betalingskort skal i prinsippet "telles" med. Hvis du har kort som ikke brukes så kan du få senket kredittgrensen på de kortene, evt få sagt opp kortene. Det er ikke nok å klippe kortene i to.

Du kan sjekke hva som er registrert på deg her:

https://www.gjeldsregisteret.com/pages/innsyn-i-egne-opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du bare setter inn penger på kortet først,

Min bank sa at det i prinsippet ikke er lov forduæi det er et kredittkort, ikke et debetkort. Greit å vite.

Jeg har for øvrig høyest grense hos gebyrfri.no

Endret av petterm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Matas skrev (26 minutter siden):

Hadde samme problemet som deg med DnB, fikk aldri økt grensa fra 5000. Så jeg søkte hos Bank Norwegian, det anbefales. 

Jeg anbefaler ikke Bank Norwegian. Jeg hadde kredittkort der før, men så ønsket jeg å avslutte kundeforholdet. Det var i 2015. Jeg er kunde fortsatt og har fortsatt aktivt kredittkort. De overser ethvert forsøk på å avslutte kortet. De ber meg bare avslutte kundeforholdet skriftlig over mail, det er til og med responsen deres på mailene jeg sender hvor jeg ber om å få kundeforholdet avsluttet. De nekter rett og slett å forholde seg til at jeg ikke lenger vil være kunde der. Det eneste de gjør er å heve kredittkortgrensa mi - gang etter gang etter gang. I 2015 hadde jeg 10 000 kr i kredittgrense. Nå er den 55 000!!!

Anonymkode: 1aba1...2a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De nekter rett og slett å forholde seg til at jeg ikke lenger vil være kunde der. Det eneste de gjør er å heve kredittkortgrensa

Høres ut som en sak for forbrukerrådet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg anbefaler ikke Bank Norwegian. Jeg hadde kredittkort der før, men så ønsket jeg å avslutte kundeforholdet. Det var i 2015. Jeg er kunde fortsatt og har fortsatt aktivt kredittkort. De overser ethvert forsøk på å avslutte kortet. De ber meg bare avslutte kundeforholdet skriftlig over mail, det er til og med responsen deres på mailene jeg sender hvor jeg ber om å få kundeforholdet avsluttet. De nekter rett og slett å forholde seg til at jeg ikke lenger vil være kunde der. Det eneste de gjør er å heve kredittkortgrensa mi - gang etter gang etter gang. I 2015 hadde jeg 10 000 kr i kredittgrense. Nå er den 55 000!!!

Da hadde jeg først og fremst ringt kundeservice, om du allerede har prøvd det og det ikke når fram ville jeg nok tatt kontakt med forbrukerrådet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da senker du den bare på nettet på dine kundesider da? Det gjorde jeg i fjor på mitt Norwegiankort.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noen som kan anbefale meg en bank der det er «lett» å få innvilget kredittkort med grense på 10.000? 

Anonymkode: 021d1...627

Bank Norwegian Visa gir kredittkort med rikelig kredittgrense, er min erfaring. Siden du betaler til forfall, hele saldoen, er ikke renten av noen betydning.

De tilbyr reiseforsikring på kredittkortet om minst halvparten av reisen er betalt med kortet. 

Da jeg søkte om kortet, kom det ikke noe felt der man fylte ut ønsket kredittgrense. Rart, tenkte jeg, da får jeg vel bare litt da....

De ga meg et kort med kredittgrense på 70 000 ! (jeg trenger ikke så mye så jeg har senket den på mine kundesider selv i etterkant)

https://www.banknorwegian.no/c/forside/velkommen/

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sette inn penger? WTF. Hva er vitsen med KREDITTkort da?

Anonymkode: 7f78f...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men kjære deg. Du vet da vel at penger som går over rammen man har ikke regnes som «kreditt» ikke sant? 

https://dinero.no/gjor-miste-kredittkortrettighetene-dine/

Anonymkode: 75965...bb9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg søkte på mange forskjellige for noen år siden. Fikk avslag hos de fleste, men fikk innvilget 20.000 hos santander (ble automatisk økt til 30.000 etter et par år), 10.000 hos remember og 5.000 hos cirkle k. Har ingen betalingsanmerkninger, men lav inntekt.

Anonymkode: e336c...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...