Gå til innhold

Går man fortere opp etter vektnedgang når man spiser vanlig igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

jeg har lyst til å slanke meg da jeg er litt overvektig og vil ha en «sommerkroppen» i år. Og jeg vil starte allerede nå. Men når jeg er ferdig med slankingen og begynner å spise litt mer usunt igjen, vil jeg gå fortere opp i vekt enn det jeg vil nå, siden kroppen har blitt vant til å spise sunt. Eller vil jeg gå like fort opp i vekt som nå? 
takk!

Anonymkode: 9d967...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kroppen blir ikke "vant til å spise sunt", men hvis du bare slanker deg med tanke på "sommerkroppen" og ikke kan vente til du kan spise "usunt" igjen, vil du nok helt sikkert gå veldig fort opp igjen.

Neste leksjon er "hva kan jeg gjøre isteden sånn at jeg slipper det tullet der", men den er dessverre bak en betalingsvegg 😄

Anonymkode: 3a71f...611

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du går tilbake til å spise nøyaktig slik du spiste for å få den vekten du har i dag, vil du raskt gå opp igjen til den vekten, ja. 

Anonymkode: f266f...92d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/2/2021 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

Hei!

jeg har lyst til å slanke meg da jeg er litt overvektig og vil ha en «sommerkroppen» i år. Og jeg vil starte allerede nå. Men når jeg er ferdig med slankingen og begynner å spise litt mer usunt igjen, vil jeg gå fortere opp i vekt enn det jeg vil nå, siden kroppen har blitt vant til å spise sunt. Eller vil jeg gå like fort opp i vekt som nå? 
takk!

Er det netto fett% reduksjon og\eller økning du snakker om? altså ernæringsprinsippene er konstante i uansett tilfelle. 
Om du har redusert fett% fra 25% til 20% feks så betyr ikke det at en ny evt vektoppgang er av samme type. Salt \ karbohydrater binder vann..så du går opp i vekt. Som igjen forsvinner når du kutter karbohydratene...å få av seg\på seg et kilo fett er en helt annen historie.  

Du må begynne å reflektere rundt hva du definerer som vekt. Hvorfor tror du alle som begynner på slanking går ned mye de første ukene\dagene? tror du vekttapet stammer fra fett? har du forstått det jeg har skrevet her så vet du svaret på det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja, kroppen tror du ha vært gjennom hungersnød.  Så den vil tviholde på hver eneste lille kalori. Ulempen er ar man gjerne får med noen kilo ekstra også. 

Jeg har slanket meg to ganger, og det er da jeg har fått vekthopp OPPOVER.... Etter et par åe. Så har vekta stabiliseet seg på 5 kg mer enn jeg var før jeg slanket meg 10 kg.

Anonymkode: 912bc...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste er å ha en sunn livsstil for å holde vekten stabil etter vektnedgang. Og egentlig huske at en kan unne seg litt usunn mat av og til, men i mindre mengder og ikke for ofte. Så blir en vant til å ha en sunnere og bedre livsstil. 

Anonymkode: 655ff...356

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo lavere vekt du får, jo lavere hvileforbrenning får du også - dvs at du trenger færre kalorier. De kaloriene du spiser i dag og det aktivitetsnivået du hat gir deg dagens vekt.

Går du ned f.eks 10 kg må du for alltid innta færre kalorier/trene mer for å holde den lavere vekten.

Trener du styrke så øker du muskelmassen og dermed hvileforbrenningen. Det hjelper på, men ikke nok til at du kan spise usunt og ligge på sofaen uten å gå opp i vekt.

Det er en grunn til at det kalles livsstilsendring - det må endres for alltid. Det betyr ikke at du aldri mer kan ta et glass vin eller spise sjokolade, men det må kompenseres med å spise en mindre middag, gå en tur etc. Det er det totale kaloriregnskapet i løpet av en uke som gjelder. Om du spiser 1500 kcal sjokolade eller 1500 kcal med sunn mat for dagen har ikke noe å si for vektnedgangen, men det har selvfølgelig noe å si for blodårer, energinivå og næring (vitaminer/mineraler)

De første årene etter nedgang vil være ekstra vanskelige. Kroppen har lyst til å komme tilbake til vekten den hadde. Når du legger på deg så økes antall fettceller. Når du går ned i vekt, så minskes innholdet i fettcellene, men antallet er der og de vil gjerne fylles opp igjen. Når man er overvektig har man ofte ubalanse blant annet i hormonene Leptin og Grehlin som styrer sult- og metthetsfølelse. Disse vil også «kjempe» og gjøre deg sulten.

Dette er en av grunnene til at f.eks overvektige barn gjerne sliter hele livet

Bruker du mat når du er stresset/lei deg så må du også jobbe mentalt med å endre dette både under og etter vektnedgang, det er veldig lett å falle tilbake til et sånt mønster hvis det er innarbeidet over tid.

Så.. du kan ikke gå tilbake til å spise normalt hvis «normalt» er det kostholdet som gjorde at du la på deg. Du finner et stabiliseringsnivå som gjør at du holder deg på den vekten du vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med det tankesettet er du dømt til å mislykkes.

Du må forkaste hele begrepet slanking, og legge om hvordan du spiser og beveger deg. Ellers vil du selvfølgelig fyke rett opp i vekt igjen, og gjerne mer enn utgangspunktet, i det du spiser det som for deg er "normalt". 

Anonymkode: c01e0...3ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet du har nå er grunnen til at du har nådd den vekten du har. Det nytter derfor ikke å bare legge den på hyllen i en liten periode, fordi så fort som du går tilbake til kostholdet så vil vekten komme tilbake på nytt, slik som den gjorde første gangen også. Om du vil ned i vekt og holde deg der så må du endre kostholdet og livsstilen din permanent. 

Du blir ikke tjukk av usunn mat i seg selv, du blir tjukk av å spise for mange kalorier over en lengre periode. Du må altså ikke legge all usunn mat på hylla for å oppnå vektnedgang, du må bare begrense porsjonene dine litt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 23.29):

Hei!

takk!

det tar 2år før en vekt blir registrert i kroppens system som kroppens vanlige vekt. Så dermed må du holde ønsket vekt i to år før det blir vanskelig å fly opp igjen.

Anonymkode: 19309...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lisa Rowe skrev (8 timer siden):

Kostholdet du har nå er grunnen til at du har nådd den vekten du har. Det nytter derfor ikke å bare legge den på hyllen i en liten periode, fordi så fort som du går tilbake til kostholdet så vil vekten komme tilbake på nytt, slik som den gjorde første gangen også. Om du vil ned i vekt og holde deg der så må du endre kostholdet og livsstilen din permanent. 

Du blir ikke tjukk av usunn mat i seg selv, du blir tjukk av å spise for mange kalorier over en lengre periode. Du må altså ikke legge all usunn mat på hylla for å oppnå vektnedgang, du må bare begrense porsjonene dine litt. 

Dette!  Så enkelt og greit er det faktisk 😊

Anonymkode: 6c7b1...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...