Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som treningssenterne er stengt sliter jeg VELDIG med å finne alternativ trening.... jeg foretrekker gruppetimer til cardio, og styrketrening i sal. Jeg klarer bare ikke komme meg ut, og synes løping er både kjedelig og tungt. 
Noen som har tips til hvordan jeg kan lære meg å like dette?... 

Anonymkode: 74996...92d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når alt stengte ned i mars og det ble hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage måtte jeg bare ut av og til. Siden jeg hadde gitt opp jogging bestemte jeg meg for å gå fort. Etter noen runder jogget jeg noen 100 meter, så noen meter til. Så jogget jeg hele runden på 5 kilometer. På høsten jogget jeg halvmaraton. Mitt tips er å begynne i det små. VELDIG små. Nå løper jeg hver dag og har gått fra en snittfart på gått over 7 min pr km til ca 5.10 på 5 km og 6 min på lange (10-12 km). 

Anonymkode: ad327...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare begynne. Ingen elsker løping som uerfaren løper. I begynnelsen er det alltid tungt. 

Mange har gode erfaringer med denne planen C25k

Selv hadde jeg som deg en viss cardiobase, så klarte å løpe 2-3 km i starten, gikk bare treigt. Økte til 5 km etter noen uker, og økte deretter på. Fart og utholdenhet kommer raskt om du jogger regelmessig. 

Etter 8 måneder løp jeg halvmaraton, og har fortsatt med løpingen siden. Lett å bli bitt av basillen. Men du må ha litt viljestyrke i starten.

Anonymkode: 94c8c...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde god hjelp av appen 10k Run for noen år siden. Usikker på om den fortsatt eksisterer, men det var en intervallapp hvor du starter med å løpe veldig kort, og så blir det lenger og lenger for hver uke. Det ga meg utrolig mye mestringsfølelse når jeg klarte å følge appen og løpe lenger og lenger, og jeg begynte å elske å løpe (for en periode i alle fall...)!

Anonymkode: 58840...76e

AnonymBruker
Skrevet

Start med korte distanser som du synes er lett overkommelig. Null krav til deg selv, annet enn at du skal ut å løpe.
Hyppige kortere turer er bedre enn lange sjeldnere turer- for å danne raskest mulig vane.
Gjør det enkelt, start turen ved utgangsdøren. Mere tiltak om man må transporteres først.
Invester i gode sko!
Din yndlings musikk i ørene som du får energi av.

Anonymkode: 4c30b...700

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må bare begynne. Ingen elsker løping som uerfaren løper. I begynnelsen er det alltid tungt. 

Mange har gode erfaringer med denne planen C25k

Selv hadde jeg som deg en viss cardiobase, så klarte å løpe 2-3 km i starten, gikk bare treigt. Økte til 5 km etter noen uker, og økte deretter på. Fart og utholdenhet kommer raskt om du jogger regelmessig. 

Etter 8 måneder løp jeg halvmaraton, og har fortsatt med løpingen siden. Lett å bli bitt av basillen. Men du må ha litt viljestyrke i starten.

Anonymkode: 94c8c...f61

Jeg har god erfaring med C25K også når man har en viss utholdenhetsbase. Da løp jeg bare fortere i de segmentene som sa jogg. Fikk raskt opp et godt tempo, og unngikk skader, som er det veldig mange ender opp med når man starter å løpe uten en plan, særlig om man har litt utholdenhet i utgangspunktet. Utholdenheten er god, men ledd, sener og muskler er ikke nødvendigvis klar for belastning det er å løpe i lengre perioder, de trenger gradvis økning i belastningen over tid. 

Anonymkode: 2f91f...828

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dilla ved å låne med meg en hund på tur. Man kan få litt hjelp av noen hunder, men må likevel løpe selv. I begynnelsen løp vi intervaller, helt ute klokke, bare løp noen hundre møter, ruslet til jeg var klar på nytt, løp osv til vi var hjemme igjen. Gjorde det 3 ganger i uka i begynnelsen.

Anonymkode: f10cc...d33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte meg på et løp slik at jeg hadde et mål. Begynte med 5 km. På nyttårsaften løp jeg mitt første 10 km løp (online, alle løper alene). Nå er neste mål 15 km. 

Anonymkode: a0452...15c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte heller ikke å løpe. Måtte på en måte prøve forskjellige former for å skape motivasjon. 

Jeg startet med turer der jeg vekselsvis gikk og småjogget mellom lyktestolper. Ble mindre tungt på den måten. Etter hvert jogget jeg 2X lyktestolpeavstand før jeg gikk en. Ganske grei måte å komme i gang på hvis man føler seg tung i kroppen. Nå liker jeg å veksle mellom småjogging og spurt. 

Hvis målet er å løpe en fast distanse velger jeg alltid en løype som går i ring hjemmefra. Da er det liksom ikke vits i å snu/gi opp når man er halvveis, og øker (for min del) motivasjonen til å fullføre turen. 

Intervaller i bakke/trapp. Finn den bratteste bakken i nærheten, spurt opp og gå rolig ned igjen. Kjemperask måte å få opp pulsen på. For oppvarming kan det være lurt å gå hele første runde. 

Finn nye løyper: Oppsøk kjente turstier, eller kjøp en bok med turforslag i ditt område. Ikke alle terreng som egner seg for jogging, men de fleste steder finnes det fine grusstier som egner seg godt. Da får man litt variasjon sammenlignet med å bare løpe rundt i nabolaget. 

Same løype - slå deg selv. Siden kondisjon er ferskvare ser man ofte god fremgang i starten. Jeg liker å bruke samme løype flere ganger, notere tid og prøve å slå meg selv. Mye enklere enn å skulle slå andre hvis man er i startfasen, men minst like motiverende, synes jeg. 

Apper/utstyr: jeg bruker sportsklokke der jeg ser distanse og tid underveis, men mange apper gjør samme nytten. Du kan for eksempel slå på funksjonen for å få opplest tid hver kilometer i headphones. Mange apper har også andre funksjoner som ferdige løpeprogram eller oppsatte løyper hvor du kan teste din tid sammenlignet med andre. Du kan også invitere venner til utfordringer. Jeg og samboeren min holder nå på med førstemann til 100 km :)

Også er musikk eller podcast fint for mange. Jeg pleier å "spare" favorittpoddene til løpetur, som en ekstra gulrot. :)

Anonymkode: b0b53...087

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...