AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Hvordan fungerer en sykemelding og delvis sykemelding. Hvor lenge kan en være det av gangen? Kan noen forklare det enkelt? Anonymkode: dd089...576
Whistler Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Legen kan sykemelde deg for inntil to uker om gangen. Enten helt eller delvis. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Som regel blir du sykemeldt i en periode lege finner det hensiktsmessig. Dersom du er langtidssykemeldt kan det f.eks være i en måned i gangen. Er du 100% sykemeldt skal du ikke jobbe. Men dersom du blir frisk før perioden er over så er det opp til deg å begynne å jobbe, du trenger ikke gi beskjed til NAV, men avtale med arb.giver. Gradert sykemelding, f.eks 50%, betyr at du i utgangspunktet kan jobbe full tid, men med 50% arbeidskapasitet. Eller 80% sykemelding som betyr at du har 20% arbeidskapasitet. Lege må avklare dersom det er forutsetninger for gradert sykemelding og kan legge føringer, som tas videre med i dialog med arbeidsgiver. Du kan da etter avtale jobbe alle dager med enkelte arbeidsoppgaver som ikke belaster deg, eller du kan jobbe halve dager, annenhver dag osv. God kommunikasjon med arbeidsgiver er helt nødvendig for at dette skal bli best mulig. Etter hver sykemeldingsperiode sender du via din side på nav.no - søknad om sykepenger der du også fører inn hvor mye du har jobbet. Du kan være sykemeldt i et år. Deretter søke om AAP dersom du fortsatt ikke er i stand til å jobbe helt eller delvis. Du og arbeidsgiver har et ansvar for å følge opp obligatorisk dialog med arbeidsgiver/NAV for å ha rett til sykepenger. Anonymkode: 32931...b15 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 hvor langt tid nå det gå mellom hver sykemelding? takker for svar Anonymkode: dd089...576
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Whistler skrev (13 timer siden): Legen kan sykemelde deg for inntil to uker om gangen. Enten helt eller delvis. Ikke helt rett. Opp til en måned er riktig, men da er det gjerne noe langvarig. Jeg er sykemeldt en måned av gangen, har fått en kronisk diagnose som ikke blir bedre. __ TS, sykemelding er ved behov, er ikke noe regel for hvor lang tid mellom hver sykemelding. Det kommer jo an på hva som er problemet. Jeg er kronisk syk, hadde en periode jeg forsøkte å jobbe noen prosent, så ble jeg verre igjen. Du kan være sykemeldt to uker, være frisk i 4 uker, bli sykemeldt en uke, gå tilbake på jobb en dag, bli sykemeldt igjen. Anonymkode: 1b0f1...0a9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 På slutten av sykemelding perioden må du fylle ut ferdig sykemeldingskjemaet og på den spørrer de om du har jobbet før siste avtalt sykemeldt dag. Da skriver du inn når du begynt å jobbe igjen. Du kan være sykemeldt i 52 uker om gangen. Anonymkode: 0409c...e54 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hvor langt tid nå det gå mellom hver sykemelding? takker for svar Anonymkode: dd089...576 etter en sykemelding må du være på jobb 16dager før du har lov å benytte egenmelding. Likevel for mye sykemelding bruk kan føre til problemer i forhold til at du kan bruke opp retten din og gjerne bli vurdert til å overflyttes til annet arbeid innen bedriften/kommunen/staten eller at du kan havne på AAP eller noe. Man skal kun bruke sykemelding når man trenger sykemelding og ikke bare fordi man har lyst på litt fri. Det er ingen tidsfrist mellom sykemeldinger men du blokkerer muligheten for egenmelding dersom det ikke har gått 16dager siden forrige sykemelding. Anonymkode: 0fefa...256
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På slutten av sykemelding perioden må du fylle ut ferdig sykemeldingskjemaet og på den spørrer de om du har jobbet før siste avtalt sykemeldt dag. Da skriver du inn når du begynt å jobbe igjen. Du kan være sykemeldt i 52 uker om gangen. Anonymkode: 0409c...e54 Så må du vel være friskmeldt i 46uker i strekk etter det er det ikke det? Anonymkode: 0fefa...256
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så må du vel være friskmeldt i 46uker i strekk etter det er det ikke det? Anonymkode: 0fefa...256 26 uker. Anonymkode: 0409c...e54 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke helt rett. Opp til en måned er riktig, men da er det gjerne noe langvarig. Jeg er sykemeldt en måned av gangen, har fått en kronisk diagnose som ikke blir bedre. __ TS, sykemelding er ved behov, er ikke noe regel for hvor lang tid mellom hver sykemelding. Det kommer jo an på hva som er problemet. Jeg er kronisk syk, hadde en periode jeg forsøkte å jobbe noen prosent, så ble jeg verre igjen. Du kan være sykemeldt to uker, være frisk i 4 uker, bli sykemeldt en uke, gå tilbake på jobb en dag, bli sykemeldt igjen. Anonymkode: 1b0f1...0a9 Må en ikke være på jobb en del dager før man blir friskmeldt igjen? Anonymkode: dd089...576
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå