Gå til innhold

Kan noen forklare HVORFOR MAN I SVINGENDE MÅ TIL DYRELEGE FOR Å FÅ ORMKUR TIL KATT?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jada, ringte og sa at katten har spist noen mus og hun la til en resept. Var å hentet og det kosta nesten 400kr. Nesten halve var honorar til dyrelegen. Hva er det som skjer her egentlig? Må jo snart ringe en autorisert baker for å kunne kjøpe mel og sukker, slik at han skal kunne få sin bit han også. 

Anonymkode: 70c4a...35f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg!!

Anonymkode: 45275...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig dyrt. Jeg ville vurdert en annen dyrlege. Jeg var nettopp å hentet resept fra dyrlegen min selv og betalte 80,- for den. 

Anonymkode: fb311...2e8

• Liker 1
Skrevet

Det er jo litt samme prinsipp som hos fastlegen. De tar gebyr for å fornye resept der og... det er dyrt å ha dyr. Ville vært glad det bare var 400. Jeg brukte akkurat 10 000 på hunden (som var egenandelen etter at forsikringsselskapet dekket 70%)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi at for mye bruk av ormkur fører til at ormene blir immune/ resistente og da har vi ingenting som stanser de i fremtiden. Når man må via dyrlegen blir det kjøpt mindre ormkurer, og folk bruker det mindre. Da vil ikke ormen klare bli immun mot medisinen. 

Anonymkode: 28ecc...525

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi at for mye bruk av ormkur fører til at ormene blir immune/ resistente og da har vi ingenting som stanser de i fremtiden. Når man må via dyrlegen blir det kjøpt mindre ormkurer, og folk bruker det mindre. Da vil ikke ormen klare bli immun mot medisinen. 

Anonymkode: 28ecc...525

Har man ikke ganske mange varianter av ormekurer? Og hvordan kan ormen bli immune ved overforbruk? Overforbruk vil jo bare si at folk gir dyret kur uten at det ikke er noen orm der. 

Anonymkode: 70c4a...35f

AnonymBruker
Skrevet

Fordi dyrlegen din ikke har lov å skrive ut resepter til dyr han eller hun ikke har sett på. Dette praktiseres veldig ulikt av de ulike veterinærer,  men sånn er lovkravet. Er ikke et unntak for ormekurer, flåttmidler eller annet. 

Anonymkode: 89d9f...a58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Annen dyrlege, kanskje? 

Min tidligere katt var registrert hos samme dyrlegeklinikk i alle år. Der kunne de altså se når han sist fikk ormkur. Om jeg ringte, så ordna de med resept som jeg henta ut på nærmeste apotek. Betalte kun for å hente ut resepten på apoteket. 

Anonymkode: 30249...191

AnonymBruker
Skrevet

Det er to grunner til dette:

1. For å unngå resistens. Før i tiden da ormekur kunne kjøpes reseptfritt, kjøpte folk ormekur og ga katten flere ganger i året, uansett om katten hadde orm eller ikke. Noen trodde til og med at man kunne forebygge orm ved å gi jevnlig (det kan man altså ikke). Ved å ha det på resept, har veterinærene bedre kontroll og kan rådgi katteeiere om hvor ofte de bør gi katten ormekur.

2. Fordi katten må være mest mulig frisk for å få ormekur, da ormekur tross alt er en type gift. Derfor krever mange veterinærer at katten må ha vært på en rutinemessig helsesjekk høvelig nylig før de skriver ut resept på ormekur.

Har man "fastlege" til katten og har den til årlig helsesjekk, er det bare å be om ny resept når man er innom. Da slipper man unna med 80-100 kr for resepten.

Anonymkode: 57aa4...2bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp resistens. Irriterende for oss som ikke misbruker medisiner, men dessverre nødvendig fordi folk gjør det.

Anonymkode: 39ce8...b28

• Liker 2
Skrevet

Hunden min bruker en fast medisin daglig året rundt, og det koster bare 100,- hos min veterinær og gå innom og hente en fornyelse jeg har ringt om.

Hvis din veterinær tar 400 hver gang uansett hvor nylig katten har vært innom til sjekk, så hadde jeg sett meg om etter en annen veterinær. For det var unødvendig dyrt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Hunden min bruker en fast medisin daglig året rundt, og det koster bare 100,- hos min veterinær og gå innom og hente en fornyelse jeg har ringt om.

Hvis din veterinær tar 400 hver gang uansett hvor nylig katten har vært innom til sjekk, så hadde jeg sett meg om etter en annen veterinær. For det var unødvendig dyrt. 

Men hunden din er sikkert innom på kontroll en gang i året også? Det er det det går på.

Anonymkode: b1a74...068

Skrevet
altflyter skrev (12 timer siden):

Det er jo litt samme prinsipp som hos fastlegen. De tar gebyr for å fornye resept der og... det er dyrt å ha dyr. Ville vært glad det bare var 400. Jeg brukte akkurat 10 000 på hunden (som var egenandelen etter at forsikringsselskapet dekket 70%)

Da ville jeg byttet forsikring, om du må betale 10 000 i egenandel! 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det når grensa er 'stengt'. Ellers har de på Norby for de som bor nær grensa 😂 

Anonymkode: 7f87e...c9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det når grensa er 'stengt'. Ellers har de på Norby for de som bor nær grensa 😂 

Anonymkode: 7f87e...c9c

Det er ulovlig for privatpersoner å  innføre legemidler til dyr: https://legemiddelverket.no/veterinermedisin/innforsel-og-salg-av-legemidler-til-dyr/import-og-innforsel-av-legemidler-til-dyr

Anonymkode: e736f...590

• Liker 2
Skrevet
Mrs Robinson skrev (2 timer siden):

Da ville jeg byttet forsikring, om du må betale 10 000 i egenandel! 

Å betale 10 000 i egenandel, utgjorde 30% av totalsummen. På en 12 år gammel hund vil jeg påstå det er en ganske så god forsikring :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var fritt frem tidligere, da kunne man kjøpe på apoteket. Jeg husker når dette igjen ble reseptbelagt. 

Og det av veldig gode grunner, som ab over oppsummerer. 

Jeg vil det beste for mine dyr, også i fremtiden, og setter derfor pris på at de regulerer noe som etterhvert kan bli et problem. Og tar med det selvfølgelig, og med glede, kostnaden. 

Anonymkode: 059b9...17a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...