AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Meg og barnefar har samværsavtale satt ved dom for tre år siden. Samværet foregår etter samværsavtalen, men vi er uenige på punkter som omhandler ferier. Etter hver vinterferie, påskeferie, høstferie, nyttår samvær som jeg har med barnet, henter han barnet på skolen og har henne en dag eller to, utenom det faste samværet han har. Jeg kan ikke se at det står nedfelt i dommen. Han mener jeg er helt blåst og avfeier det. Jeg lurer på om noen har noen tanker om tolkningen. Jeg kan ta kontakt advokat, men hadde vært fint med andres input og muligens jeg er helt "blåst" som min ex påstår. Utdrag fra dom: Far skal ha slikt samvær med barnet: Annenhver uke fra fredag ved skoleslutt til onsdag, ved skolestart i uken etter. Annenhver nyttårshelg fra 27. desember kl. 1800 til skolestart første skoledag etter nyttår. Annenhver vinterferie i skolens ferie fra skoleslutt til siste skoledag før ferien til skolestart første skoledag etter ferien. Annenhver høstferie i skolens ferie fra skoleslutt til siste skoledag før ferien til skolestart første skoledag etter ferien. Jeg tok kun med det som vi har en tvist om. Selv om ferien er til første skoledag etter ferien, så har han ikke samvær før fredagen samme uke. Hvordan kan han komme frem til at han kan hente barnet på en dag han ikke har samvær? Det burde vel står eksplisitt i dommen? Dette er sikkert veldig kjedelig for dere å lese, men jeg håper noen av dere kan gi meg noen tanker på hvordan dere tolker samværsavtalen Anonymkode: 4afb3...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Hva konkret er uenigheten? Anonymkode: d677f...3c1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Lettere om du gir helt konkret hvilke dager dere er uenige om. Hvis han skal ha nyttårshelgen annethvert år og det året er i år, så skal han vel ha barna til tirsdag, ettersom det er da skolen starter. Anonymkode: d677f...3c1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 I følge vår samværsavtale så praktiserer vi vanlig samvær etter ferier. Anonymkode: 2939e...bbc
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva konkret er uenigheten? Anonymkode: d677f...3c1 Uenigheten er når jeg er ferdig med min feks høstferie med barnet. Ferien er ferdig på en søndag. Barnet har ikke vanlig samvær med far før kommende fredag, men han henter barnet mandagen og har henne til til tirsdag. Han skal ikke ha samvær med henne før i slutten av uken, men siden det står : Annenhver vinterferie i skolens ferie fra skoleslutt til siste skoledag før ferien til skolestart første skoledag etter ferien. For meg er det naturlig å tolke det som at han skal ha barnet som vanlig ved neste vanlige samvær, ikke ha samvær med henne dagen etter ferien, men muligens jeg tar feil? Anonymkode: 4afb3...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Lettere om du gir helt konkret hvilke dager dere er uenige om. Hvis han skal ha nyttårshelgen annethvert år og det året er i år, så skal han vel ha barna til tirsdag, ettersom det er da skolen starter. Anonymkode: d677f...3c1 Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. Uenigheten går på at når barnet har hatt ferie med meg, så henter han barnet på skolen dagen etter på en mandag, når hans ordinære samvær ikke starter før på fredag. Jeg kan ikke se det står dommen at han skal ha henne en dag etter ferier med meg. Anonymkode: 4afb3...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I følge vår samværsavtale så praktiserer vi vanlig samvær etter ferier. Anonymkode: 2939e...bbc Det er det jeg også mener er normalt. Jeg kan ikke se at han skal ha henne en dag som ikke er oppført i samværsavtalen. Anonymkode: 4afb3...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Uenigheten er når jeg er ferdig med min feks høstferie med barnet. Ferien er ferdig på en søndag. Barnet har ikke vanlig samvær med far før kommende fredag, men han henter barnet mandagen og har henne til til tirsdag. Han skal ikke ha samvær med henne før i slutten av uken, men siden det står : Annenhver vinterferie i skolens ferie fra skoleslutt til siste skoledag før ferien til skolestart første skoledag etter ferien. For meg er det naturlig å tolke det som at han skal ha barnet som vanlig ved neste vanlige samvær, ikke ha samvær med henne dagen etter ferien, men muligens jeg tar feil? Anonymkode: 4afb3...ccd Jeg tolker det som at han skal ha henne ekstra når det er han som har henne i feriene, annethvert år. Uansett - hvordan er fordelingen ellers? Hvis han ønsker å ha henne to ekstra dager, er det problematisk, dersom du har hatt henne hele ferien? Anonymkode: d677f...3c1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 Jeg tolker det sånn at dersom du har nyttårsfeiring i hans opprinnelige uke tar han over første skoledag etter nyttår. Da må han levere barnet på onsdagen når hans uke over. Dersom nyttårsfeiringen faller på din uke må han vente til påfølgende fredag. Men siden han er uenig må dere få dette nedfelt slik at det står konkret. Anonymkode: bb5a1...c49 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tolker det sånn at dersom du har nyttårsfeiring i hans opprinnelige uke tar han over første skoledag etter nyttår. Da må han levere barnet på onsdagen når hans uke over. Dersom nyttårsfeiringen faller på din uke må han vente til påfølgende fredag. Men siden han er uenig må dere få dette nedfelt slik at det står konkret. Anonymkode: bb5a1...c49 Skulle selvfølgelig stå nyttårshelg 😀 Anonymkode: bb5a1...c49
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 Tar barnet skade av dette? Synes det er sørgelig når foreldre ikke klarer å sette barnet først. Anonymkode: 61ef8...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tolker det som at han skal ha henne ekstra når det er han som har henne i feriene, annethvert år. Uansett - hvordan er fordelingen ellers? Hvis han ønsker å ha henne to ekstra dager, er det problematisk, dersom du har hatt henne hele ferien? Anonymkode: d677f...3c1 Dette "oppstår" kun etter barnet har hatt ferie med meg, at han mener han skal ha henne dagen etter endt ferie. Jeg kan som nevnt ikke se at det står noe om i dommen. Fordelingen er at barnet bor fast hos meg og han har annen hver fredag til onsdag morgen. Anonymkode: 4afb3...ccd
Gjest Chroma Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 Gjør det noe om han har en ekstra dag, da?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tar barnet skade av dette? Synes det er sørgelig når foreldre ikke klarer å sette barnet først. Anonymkode: 61ef8...5ae Nei, hun gjør nok ikke det og derfor jeg ikke har gjort noen sak av det. Men jeg ønsker å tre riktig frem for konfliktnivået er høyt og det er ikke usannsynlig at det blir ny rettssak i fremtiden. Anonymkode: 4afb3...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #15 Skrevet 2. januar 2021 Chroma skrev (3 minutter siden): Gjør det noe om han har en ekstra dag, da? Nå er det snakk om samværsavtalen og ikke om det gjør noe om han har barnet ekstra Anonymkode: 4afb3...ccd
kisskissbangbang Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 Så når du har hatt ferie med barnet og han ikke har sett henne på lenge (fordi han har gått glipp av samvær), så savner han henne og ønsker litt tid med henne ut over ordinært samvær? Er ikke det bare fint, så lenge barnet synes det er greit? 1
kisskissbangbang Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det snakk om samværsavtalen og ikke om det gjør noe om han har barnet ekstra Anonymkode: 4afb3...ccd Det er vel det samme, det? For hva er problemet dersom problemet ikke er at de er sammen litt ekstra?
Gjest Chroma Skrevet 2. januar 2021 #18 Skrevet 2. januar 2021 kisskissbangbang skrev (5 minutter siden): Det er vel det samme, det? For hva er problemet dersom problemet ikke er at de er sammen litt ekstra? Nettopp.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Skrevet 2. januar 2021 Du tolker avtalen rett, han feil. Ut fra utdraget er det kun hans samvær som omtales. Hans feriesamvær varer til skolestart etter ferien. Anonymkode: 32377...766
Enmanelskeråhate Skrevet 2. januar 2021 #20 Skrevet 2. januar 2021 Er det ikke deilig med litt barnefri da? Vil du heller hatt en far som ikke ønsker samvær?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå