AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Før noen sier at dette er trolling, det er det ikke. Jeg er desperat. Jeg bor langt oppi nord og har en jobb som tvinger meg til å være ca 30 min unna kontoret for å jobbe. Jeg sitter som regel varmt på jobb, men det eneste arbeidsplassen kan tilby av toalettfasiliteter er enten å tisse ved ett tre, eller bruke ett festivaltoalett. Når det jevnlig varierer med -5 og -40 grader, uten mulighet til å vaske hendene på festivaltoalettet og det er null varme/lys der inne, er det veldig veldig ubehagelig. Ikke akkurat HMS. Vi må (!) være borte fra kontoret for å gjøre den jobben, eventuelt få noen til å overta for oss i den timen det tar å kjøre tur/retur til kontoret. Men det er absolutt ikke alltid de kan, og vi tvinges til å bruke utedoen. Det er ikke en midlertidig løsning, den skal være slik frem til minst januar i 2022. Hvilken rettigheter har vi?? Anonymkode: 6e0fd...22d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Jeg vet ikke noe om rettigheter, men dette er i alle fall realiteten for bl.a arkeologer når de er på graving. Da brukes festivaltoaletter uansett temperatur. Det gjelder jo også for en rekke andre yrkesgrupper. Hva mener du jobben kan gjøre? Legge inn vann og kloakk i en brakke? Anonymkode: 417b4...8d7 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Jeg mener, det er kjipt men er det så big deal? Man går på do kanskje 1-2 ganger dagen, i 2-3 minutter. Dere overlever det. Anonymkode: 5278c...b9a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 Vet heller ikke noe om HMS-regler på dette feltet, men hvis dere sitter inne i en brakke og har strøm, kan dere kanskje spørre om å sette opp noen vegger og bygge et lite toalett med porta potty, og en liten vask med vann fra egen beholder? Da slipper dere i det minste å gå ut i kulda og dere kan vaske hendene. Må dere holde dere til festivaldoen, kan dere i det minste henge opp en lykt og masse antibac 😅 Anonymkode: 490f5...8f6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 Hadde bare droppet kaffen og tisset rett før og etter jobb. Da går det som regel fint uten do. Anonymkode: d5496...b56 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 Rettigheter vet jeg ikke, om det er praktiske omstendigheter som gjør at denne løsningen tilbys så regner jeg med det er innafor. Dere er ikke alene i arbeidslivet om å bruke festivaltoalett akkurat. Men det burde jo være mulig å forbedre forholdende med enkle midler. Sette inn en parafinovn til oppvarming, ordne med håndsprit eller annen løsning på håndvask? Er det ellers greie forhold på jobben ville jeg nevnt det for leder.trenger ikke være noen stor sak, bare at ingen har tenkt på det. Ellers tatt det opp via hms. Anonymkode: 94b7b...aa0 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 Finnes batteridrevne lykter med bevegelses sensor også, vi har slik på utedoen på hytta Generelt tips - ta en titt på hyttebutikker, finnes mye smart som kunne gjort doen deres hyggeligere Anonymkode: 94b7b...aa0 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 Vi får tillegg for brakkejobbing/ugunstige arbeidsforhold. Jeg skjønner ikke at noen sier at de bare går på do 1-2 ganger ila dagen..?! Anonymkode: 7448a...917 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Jeg har det sånn i min jobb ofte også. Man må bare ikke tenke så mye over det, må man så må man. Det står alltid såpe og anti-bac der inne til å vaske bort skammen 😄 Anonymkode: f7c26...164
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Du er forresten heldig som sitter varmt eller, det er de av oss som er ute i kaldt vær i 8+ timer hver dag, og vi klager ikke. Anonymkode: f7c26...164 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 Er det ikke bensinsstasjon eller noe i nærheten i verste fall? Å skulle tisse gjerne 1-3 ganger i løpet av en arbeidsdag burde være overkommelig selv om kaldt do. Be om at det settes frem antibac på doen. Skal du bruke lenger tid kan det sikkert bli kaldt. Men de fleste bruker vel ikke unødig tid på do på jobb. Så det meste blir vel overstått fort...varme klær og eneste som blir kaldt er rumpen. Anonymkode: 6d52a...26c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #12 Skrevet 3. januar 2021 Jeg tenker at du kan kreve antibac og våtservietter og muligheter for lys (om så ei hodelykt) på festivaldoen. Tror neppe du kan kreve annet. Blir det for kaldt får du gå til anskaffelse av sånn tissetut (om du er jente). Anonymkode: f602e...97a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #13 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi får tillegg for brakkejobbing/ugunstige arbeidsforhold. Jeg skjønner ikke at noen sier at de bare går på do 1-2 ganger ila dagen..?! Anonymkode: 7448a...917 I løpet av ARBEIDSdagen burde 1-2 toalettbesøk være rikelig. Om man ikke klarer å holde seg mer enn et par timer uten dobesøk har man et problem man bør ta opp med lege, eventuelt drikker man for mye kaffe. Selv går jeg svært sjelden på do på jobb. Går på do før jeg drar til jobb, og når jeg kommer hjem - ca 8 timer er jo ikke lenger enn feks. tiden man sover (og ikke går på do) om natta. Anonymkode: 3a4ee...d98 1
Nerine_ Skrevet 3. januar 2021 #14 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I løpet av ARBEIDSdagen burde 1-2 toalettbesøk være rikelig. Om man ikke klarer å holde seg mer enn et par timer uten dobesøk har man et problem man bør ta opp med lege, eventuelt drikker man for mye kaffe. Selv går jeg svært sjelden på do på jobb. Går på do før jeg drar til jobb, og når jeg kommer hjem - ca 8 timer er jo ikke lenger enn feks. tiden man sover (og ikke går på do) om natta. Anonymkode: 3a4ee...d98 Da drikker du sikkert veldig lite? Kroppen har godt av vann iløpet av dagen. 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #15 Skrevet 3. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Du er forresten heldig som sitter varmt eller, det er de av oss som er ute i kaldt vær i 8+ timer hver dag, og vi klager ikke. Anonymkode: f7c26...164 Selvsagt er det mange av dere som klager, selv om ikke du gjør det. Anonymkode: 81b24...967 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #16 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I løpet av ARBEIDSdagen burde 1-2 toalettbesøk være rikelig. Om man ikke klarer å holde seg mer enn et par timer uten dobesøk har man et problem man bør ta opp med lege, eventuelt drikker man for mye kaffe. Selv går jeg svært sjelden på do på jobb. Går på do før jeg drar til jobb, og når jeg kommer hjem - ca 8 timer er jo ikke lenger enn feks. tiden man sover (og ikke går på do) om natta. Anonymkode: 3a4ee...d98 På seg selv kjenner man ingen andre. 🙂 Anonymkode: 0b043...175 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #17 Skrevet 3. januar 2021 Dette er virkelig ingenting å gråte for. Anonymkode: 1d354...5b7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #18 Skrevet 3. januar 2021 Mange som har dette som normalen da, ja bortsett fra at de i tillegg jobber ute hele dagen. Mange håndverkere, snekkere, anleggsgartnere m.m Ville lagt inn en forespørsel til firmaet om brakke med innlagt do og tekjøkken. Kjøpe eller leie. Men hvis det ikke blir mulig, så burde dere uansett kunne be om vannforsyning gjennom plastkanne med tappekran, såpe, antibac og papirtørk. I kreativitetens navn så går det også an å sette opp sponplater rundt festivaldoen, holder litt på varmen. Anonymkode: 0af45...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #19 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I løpet av ARBEIDSdagen burde 1-2 toalettbesøk være rikelig. Om man ikke klarer å holde seg mer enn et par timer uten dobesøk har man et problem man bør ta opp med lege, eventuelt drikker man for mye kaffe. Selv går jeg svært sjelden på do på jobb. Går på do før jeg drar til jobb, og når jeg kommer hjem - ca 8 timer er jo ikke lenger enn feks. tiden man sover (og ikke går på do) om natta. Anonymkode: 3a4ee...d98 Ca. 8 timer? Du fikk kanskje ikke med deg at TS bor langt oppi nord, med lange avstander. 8 timer er jo bare en normal arbeidsdag, man skal gjerne ikke tisse i buksa på vei hjem heller. Anonymkode: 78364...08f 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #20 Skrevet 3. januar 2021 Jeg tisser maks 2 ganger i løpet av en arbeidsdag. Høres litt kjipt ut med festivaltoalett i mange minus (bor i Finnmark og kulda i februar/mars er kjip), men hadde klart det for 1-2 ganger i løpet av dagen. Tar type 3 sekunder å tisse Anonymkode: 08108...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå