Gå til innhold

Hvis man vil flytte til et øde sted et år...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en drøm om å ta med meg den lille familien min å flytte til et øde sted i Norge et år. På et fjell, på en øy, en gård.. jeg vet ikke - hva som helst. Dyrke selv. Leve enkelt. 

Problemet er at jeg ikke har noe slikt sted.. jeg har ikke noe «familiested» eller hytte. Ikke har jeg penger til å kjøpe noe slikt heller. 

Finnes det gratis «tomme» plasser som trenger litt stell ?

Anonymkode: f5c41...d5a

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeåsen i der ingen skulle tru at nokon kun e bu?

Anonymkode: f7ff5...0d1

Skrevet

Gratis får du det neppe. Problemet med fraflyttede gårder og hus (som finnes overalt på bygda) er at de står og forfaller og er omtrent ubeboelige. Om du er nevenyttig kan du kjøpe et forfallent hus i f.eks Øst-finnmark for en billig penge.

Skrevet

Bømlo har en del fraflyttede gamle hus og småbruk som trenger kjærlighet. Skader ikke å ta kontakt med noen som har noe for salg på Finn 😊

Anonymkode: 97b27...e72

Skrevet

Du kan sjekke her: https://www.komtiloss.no/ 
Dette er i Nord-Gudbrandsdal. Har lagt merke til at noen av disse kommunene gir "gratis" tomt mot at man bygger seg e.l. Har ikke satt meg så godt i det da jeg ikke ønsker det selv, men du kan jo alltids ta kontakt via nettsiden her for å spørre og undersøke litt ☺️

Anonymkode: acd22...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 19.57):

Jeg har en drøm om å ta med meg den lille familien min å flytte til et øde sted i Norge et år. På et fjell, på en øy, en gård.. jeg vet ikke - hva som helst. Dyrke selv. Leve enkelt. 

Problemet er at jeg ikke har noe slikt sted.. jeg har ikke noe «familiested» eller hytte. Ikke har jeg penger til å kjøpe noe slikt heller. 

Ett år? Dyrke selv? Dette høres mer ut som et 10 års prosjekt. 

Anonymkode: 4a9c5...25e

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ett år? Dyrke selv? Dette høres mer ut som et 10 års prosjekt. 

Anonymkode: 4a9c5...25e

Ja, det tenkte jeg også... De fleste vekster trenger vel litt mer enn et år på seg for å gi avling, med mindre du satser på bladsalat. Og... De kommunene som gir bort gratis tomter eller på annen måte lokker til seg folk, gjør det for at folk skal bosette seg der permanent, ikke bare komme rekende på et års ferie.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (På 12.1.2021 den 13.12):

Ja, det tenkte jeg også... De fleste vekster trenger vel litt mer enn et år på seg for å gi avling, med mindre du satser på bladsalat. Og... De kommunene som gir bort gratis tomter eller på annen måte lokker til seg folk, gjør det for at folk skal bosette seg der permanent, ikke bare komme rekende på et års ferie.

Enig. 
Mange av disse stedene som ligger fraflyttet er jo også høyt til fjells, har skrin jord, og er ikke for sånn «drop in» selvberging. Man må anlegge frukt og bærhage, oppformere husdyr, få i gang en åkerlapp uten ugress av en viss størrelse! 

Det er beintøft å skulle være «selvberga» og det er dessverre en grunn til at disse stedene ble fraflytta. 

TS må trolig ha en form for arbeid med dette. Hvis det er unger med på lasset skal de på skole, de må ha internett for lekser og skolearbeid, og det er visse krav til levestandard. 

• Liker 1
Skrevet

Mange små øyer i nord trenger folk. Jeg jobbet selv et år på en liten øy i nord. Det var ikke helt isolert, det var noen få hundre personer på øya, en liten skole og et lite kommunehus (der jeg jobbet). De fleste der arbeidet innen fiskenæringen. Det var et kjempeeksotisk år, selv om jeg ikke var den eneste på øya. Det er lettere å få det til hvis du søker på et vikariat. Det er vanskelig for mange av disse øysamfunnene å få søkere til stillinger, og mye mindre konkurranse om jobbene enn i storbyene. Jeg ble kjent med et par lærere som også dro opp dit for å få et avbrekk fra tilværelsen. En hadde med barna sine, som fikk oppleve det eksotiske med øya i havgapet og det å gå på en bitteliten skole.

Anonymkode: a8281...9eb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Træna! Google it

Endret av Anonym Bruker 0
Skrevet

For det første ; man FÅR ingenting gratis! Fordi om det står til nedfalls er det alltid noen som eier det. For det andre ; det er ikke et ETT års prosjekt å drive med noe slik. Man er ikke utlært gartner/jordbruker på et år og trenger  kanskje fem år før man finner ut hva som funker best og slik. Jord skal opparbeides, bearbeides, man forkulturerer mye før man planter ut, kanskje passer ikke jorda til det du tenker å dyrke osv. Ta det fra en nybegynner innen feltet ; det tar tid å lære. 

Prøv heller å bli med på en andelsgård eller ta deg jobb hos noen som driver med gård/dyrking. LÆR litt og let etter et sted som du beholder og driver på sikt. Du får ikke kjøpt noe hvis du bare vil ha det et år og så legge det øde. Og har du hørt om 5 års bo-og driveplikt? 

Anonymkode: ae7fa...78d

Skrevet
On 1/2/2021 at 7:57 PM, AnonymBruker said:

Det første jeg lurer på er hva du legger i "øde"? Og så lurer jeg på hva du legger i å dyrke selv? Tenker du å være helt selvforsynt, eller bare ha en kjøkkenhage og ellers tilgang på det som generelt kan sankes i naturen? Har du tenkt å jobbe eller bare leve i ett år uten noe inntekt eller utgifter? Skal barnet/barna gå i barnehage/skole?

Støtter de som anbefaler deg å flytte til en øy i nord. På Træna, som nevnt tidligere, har de vel "prøv en øy" om jeg ikke tar mye feil, hvor man kan bo ganske rimelig. Synes det er et spennende konsept, hvor man sender inn en søknad og blir tatt opp i et program med fadder. Hvis det å dyrke selv er veldig viktig, er jeg litt usikker på hvor gode forhold det er for det på Træna. Noen år siden sist jeg var der, men det er kanskje ikke veldig mange småbruk etc. der? Tenker siden folk bor relativt tett i tett. 

Hvis du er villig til å betale noe husleie og ellers klarer deg med epletrær og bærbusker (i tillegg til nærhet til fjell og hav), så vet jeg om et lite småbruk på en øy nord på Helgelandskysten som ligger til salgs. Tipper eierne vil vurdere å leie det ut om de ikke får det solgt. Det ligger på en øy med butikk, barnehage og skole, men ligger likevel litt for seg selv. Helt gratis tror jeg blir vanskelig..

Anonymkode: 3969f...81f

Skrevet

Bo på øde øy eller fjell =/= dyrke selv. Å leve av det du dyrker/fanger selv i Norge er omtrent umulig på den måten du innbiller deg. Du kan enkelt flytte til en relativt øde øy, det er fult av dem langs hele kysten. Det finnes også mange "øde" bittesmå bygder i hele landet, det er bare å velge seg et sted med et klima man ønsker. Å leve enkelt kan du fint gjøre der du bor nå. Ta opprydning i huset og gi bort alt dere ikke trenger, kast aldri mat, dyrk noen grønnsaker i hagen, bak brød selv, kjøp en mindre bolig osvosv. 

Et eksempel kan være Bergsfjord i Loppa kommune hvor du må ta ferge for å komme deg vekk selv om det er på fastlandet. 

Anonymkode: 8ab94...da6

Skrevet

Gjør som folk flest når de lengter til fred og enkelhet: kjøp ei hytte... 

det var en spøk...(med et korn av sannhet, vi bygger ned fjellheimen og strandsonene for å oppleve det 'enkle liv' liksom).

Anonymkode: 4f01d...81f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...