Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har satt meg noen konkrete nyttårsforsetter og mål for det kommende året som jeg er motivert for å gjennomføre. 

Er det noen som vet eller har erfaringer fra hvordan å fullføre, og mestre et mål? Er det en fordel og bestemme konsekvenser for utførelsen av målene?- dvs. dersom jeg ikke klarer det vil det få en straff, imens det venter en belønning om det er motsatt. 

Hva er folks erfaringer på å gjennomføre mål?

Takk på forhånd

Anonymkode: 34c5a...7e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Riktig godt nytt år, og lykke til med forsettene dine.

Har tidligere skrevet en kommentar om dette i en annen diskusjon, så jeg kan jo begynne med den:

Poenget er at et nyttårsforsett i realiteten ikke er noe annet enn et veddemål mot sin egen viljestyrke, og desto større innsatsen er, desto større blir også motivasjonen; er motivasjonen stor nok, kan man klare det utrolige. Hvis Ole og Julie vedder om at Ole skal smile tre ganger daglig det neste året, og Ole får en kilo sjokolade om han klarer det, kan Ole begynne å smile - men så kommer det en helsvart dag hvor Ole er riktig sur, og man kan vel gjette hvordan dette går ...

Dersom Ole derimot får en splitter ny Ferrari som er hans ønskedrøm hvis han lykkes med å smile, kan man være rimelig sikker på at han klarer det selv om han må gå på glødende kull.

Så til tross for at jeg ikke aner hvilke mål du har satt deg, kan jeg love deg at du kommer til å klare dette bare motivasjonen er tilstrekkelig stor, og det er på forhånd er fastlagt hva som kommer til å skje om du ikke klarer dette; på den annen side er det også en fordel å kunne konsentrere seg om et bestemt mål i stedet for på en gang å få til mange forskjellige ting.

Uansett lykke til videre - og unnskyld at jeg spør, men er nyttårsforsettene du tenker på veldig krevende, eller er det noe mer hverdagslig ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg veit ikke, men jeg klarte hvertfall nyttårsfortsettet mitt ett år. Det var å slutte å klippe mitt eget hår som jeg på en måte hadde blitt avhenge av når jeg var stressa over flere år 🙄

Dro til frisøren og klipte meg på begynnelsen av året, også klipte jeg meg ikke selv etter det. Mulig det var på grunn av dette nyttårsforsettet at jeg "holdt ut" liksom, men det å starte med en forandring (hårklipp) hjalp også, for da ville jeg ikke fucke det opp. 

Hadde prøvd å slutte mange ganger tidligere, men håret ble bare kortere og kortere 😅 så følte jeg var heldig med dette nyttårsforsettet. Mange år side nå, og har fortsatt ikke klipt meg selv. 

Anonymkode: 437d5...24f

AnonymBruker
Skrevet

Mitt nyttårsforsett har pleid å være sunn mat/ gå ned noen kg 😄  Det blir heldigvis ikke aktuelt i år, siden jeg i løpet av fjoråret klarte å legge om livsstilen permanent. Holder nå jevn vekt hele tiden.  I år har jeg vel ikke akkurat noe nyttårsforsett, men er i gang med å lage meg en mer hensiktsmessig/ praktisk garderobe. Har allerede sortert ut store mengder klær som skal gis til Fretex, laget en haug som skal repareres/ endres litt, og fått oversikt over hva jeg virkelig trenger.  Skal fortsette med denne jobben i år. Ingen impulshandling, og kun kjøpe helt nødvendige ting.  Gjenstår å se om jeg klarer det da... Er i alle fall motivert 😄  

Anonymkode: f3196...582

AnonymBruker
Skrevet

Mitt nyttårsforsett er å fortsatt å la være å røyke. Har vært røykfri siden mars i fjor, og å gå ned i vekt. Skal klare begge deler.

Anonymkode: ddd38...382

Gjest GulSol
Skrevet

Gå mer barfot, gjøre mer yoga og sove under stjernene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte først å gjennomføre etter at motivasjonen kom innenfra. En straff eller ytre belønning tror jeg ikke hjelper så mye over tid. Feks å spise sunnere, man må lære å like maten, eksperimenter med oppskrifter og ikke tenk at "jeg få ikke lov til.." Samme gjelder trening (blir gøy etterhvert eller finn en annen form). Vil du vaske oftere? Lag en plan og la belønningen være den gode følelsen av at alt er rent. 

Anonymkode: bab47...953

Skrevet

Holde en jevnere døgnrytme

Skrevet

Lære meg å bake ostekake

Selge/kvitte meg med det jeg ikke bruker. Har i 2021 solgt 4 ting allerede. 

Bli sterkere

AnonymBruker
Skrevet

Høres sikkert teit ut, men for min del er det en premie i seg selv å greie et mål jeg har satt meg. 

Og av erfaring er det lurt å ha konkrete mål :) Ikke "bevege meg mer", men f. eks. "gå tur tre ganger i uka".

Anonymkode: 9f92a...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...