Gå til innhold

Hvor vanlig er det å ha skjeggkre i huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (1 time siden):

Nei, men er det fuktighet er det en annen sak. Fuktig og varmt! Da trives de virkelig.

Fuktig og kaldt da? 

Anonymkode: 24821...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du brukt limfeller? 

Ja, limfeller + fluepapir. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk det etter en ikea-bestilling for kanskje 1,5 år siden. Gikk lang tid fra vi så første til vi oppdaget at det hadde blitt flere. Fanget ikke mange i feller heller, men oppdaget en del på badet der det er varmekabler. 

Det tar den 3 år å bli voksne, før den tid er de veldig vanskelige å se fordi de er små og delvis gjennomsiktige/lyse. Når de først er voksne kan de legge veldig mange egg i løpet av et år. Det vil altså ta en stund fra man får dem i hus til de blir mange, men det kan bli veldig mange til slutt. 

Det var mye skremselspropaganda i avisene en stund, nå er det lite blest om det fordi det er mulig å bli kvitt dem. Vi har hatt skadedyrfirma som har lagt ut gift via forsikringsselskapet. Det er helt ufarlig for både barn og husdyr fordi det er så små mengder. Det ser ut til at vi er kvitt dem nå, men det blir uansett tatt en ny runde med forgiftet åte etter 6 mnd for å være på den sikre siden. 

Jeg tipper det er ganske vanlig etterhvert, men man snakker ikke så høyt om det fordi mange krisemaksimerer. Jeg har en venninne som er livredd dem, så har ikke fortalt det til noen. Det har jo på ingen måte vært som i skrekkhistoriene, for oss som bor her har det ikke føltes plagsomt i det hele tatt. Det gikk lenge mellom hver gang vi møtte på et. 

Nå som det finnes måter å bli kvitt dem blir det nok mindre vanlig, siden postkontor og fabrikker/butikker kan gjøre tiltak i sine lokaler. 

Anonymkode: 09a26...9f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har man det fra at de gjør skade? Les hva FHI skriver om dette. De gjør svært lite skade, det er vel mer en psykisk belastning - i den grad man lar de være til psykisk belastning. Det vil variere.

Det er vanskelig å si hvor mange butikker osv som har dem - det har jo ikke blitt gjort noen skikkelige undersøkelser. Ikea er jo de eneste som faktisk har gjort noen undersøkelser - det betyr ikke at de har det mer enn andre. De satte ut typ 600 feller og lot de stå i 3 måneder og fanget 29 stk. Da skal du ha bra uflaks for å få med deg noen på kjøpet, egentlig, vel? 

... men sånne små dyr må vi vel lære oss å leve med, til en viss grad. Man kan vel gjøre mange tiltak for å begrense bestanden og FHI sier vel og til og med at det er mulig å bli helt kvitt dem i boliger og. Særlig hvis man går sammen i en boligblokk/sameie for å bli kvitt dem (hvis man bor i blokk, f.eks). Leier man så kan man jo be huseier ordne opp i det.

Anonymkode: 3f907...510

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fikk det etter en ikea-bestilling for kanskje 1,5 år siden. Gikk lang tid fra vi så første til vi oppdaget at det hadde blitt flere. Fanget ikke mange i feller heller, men oppdaget en del på badet der det er varmekabler. 

Det tar den 3 år å bli voksne, før den tid er de veldig vanskelige å se fordi de er små og delvis gjennomsiktige/lyse. Når de først er voksne kan de legge veldig mange egg i løpet av et år. Det vil altså ta en stund fra man får dem i hus til de blir mange, men det kan bli veldig mange til slutt. 

Det var mye skremselspropaganda i avisene en stund, nå er det lite blest om det fordi det er mulig å bli kvitt dem. Vi har hatt skadedyrfirma som har lagt ut gift via forsikringsselskapet. Det er helt ufarlig for både barn og husdyr fordi det er så små mengder. Det ser ut til at vi er kvitt dem nå, men det blir uansett tatt en ny runde med forgiftet åte etter 6 mnd for å være på den sikre siden. 

Jeg tipper det er ganske vanlig etterhvert, men man snakker ikke så høyt om det fordi mange krisemaksimerer. Jeg har en venninne som er livredd dem, så har ikke fortalt det til noen. Det har jo på ingen måte vært som i skrekkhistoriene, for oss som bor her har det ikke føltes plagsomt i det hele tatt. Det gikk lenge mellom hver gang vi møtte på et. 

Nå som det finnes måter å bli kvitt dem blir det nok mindre vanlig, siden postkontor og fabrikker/butikker kan gjøre tiltak i sine lokaler. 

Kan jeg bare spørre om dere bor i hus eller leilighet?

Og hvordan vet dere at det kom med Ikeabestilling?

Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet for to år siden som viste seg å ha skjeggkre. Veldig mange skjeggkre. Dette i en mindre by litt nordpå, hadde aldri hørt om noen som hadde det hjemme her, men visste at de fantes på biblioteket og diverse større kommunale/offentlige bygg.

Jeg sov ikke på mange uker, og endte med å selge leiligheten, oppgitt med at den var sanert men uten garanti. Helt sjokkert over at noen kjøpte den, selv om de fikk den billig.

Jeg fikset det bare ikke. Redd for at de skulle være i sengene, i matskapet, i klærne i klesskapet, i boden, på loftet. Jeg er generelt ikke opptatt av hyppig støvsuging og så ikke hvordan jeg skulle klare å leve med et slik regime med alt i tette plastbokser, ikke noe støv eller rot rundt om og så videre. Jeg trives med litt rot.

Nå noen år senere tror jeg at jeg skulle klart å leve med dem, all den tid den giften som ble tillatt omtrent på den tiden jeg slet med skjeggkreene viste seg å være uhyre effektiv og at det ikke lenger er noe problem å bli kvitt dem eller å holde bestanden så lav at det ikke er noe større problem enn de fire-fem edderkoppene jeg ser her i løpet av et år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De gjør jo skade! Spiser papir og klær. Bøker, dokumenter...

Tenker du på termitter?

Anonymkode: d3d19...3b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har man det fra at de gjør skade? Les hva FHI skriver om dette. De gjør svært lite skade, det er vel mer en psykisk belastning - i den grad man lar de være til psykisk belastning. Det vil variere.

Det er vanskelig å si hvor mange butikker osv som har dem - det har jo ikke blitt gjort noen skikkelige undersøkelser. Ikea er jo de eneste som faktisk har gjort noen undersøkelser - det betyr ikke at de har det mer enn andre. De satte ut typ 600 feller og lot de stå i 3 måneder og fanget 29 stk. Da skal du ha bra uflaks for å få med deg noen på kjøpet, egentlig, vel? 

... men sånne små dyr må vi vel lære oss å leve med, til en viss grad. Man kan vel gjøre mange tiltak for å begrense bestanden og FHI sier vel og til og med at det er mulig å bli helt kvitt dem i boliger og. Særlig hvis man går sammen i en boligblokk/sameie for å bli kvitt dem (hvis man bor i blokk, f.eks). Leier man så kan man jo be huseier ordne opp i det.

Er ikke det kjent at de spiser papir og klær? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bare spørre om dere bor i hus eller leilighet?

Og hvordan vet dere at det kom med Ikeabestilling?

Hus. Vet jo ikke sikkert, men jeg har vært nøye med å ikke ta inn papp. Og såvidt jeg vet har vi det ikke på arbeidsplass eller lignende. Et annet familiemedlem tok Ikeabestillingen inn i huset. Etter det var pakket opp fant vi to skjeggkre, sånn omtrent med en gang. Så var det ikke noe på en stund, trodde kanskje det bare hadde vært de to. Men etter flere måneder skjønte vi at vi ikke hadde vært så heldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har kjøpt hus hvor det finnes skjeggkre (opplyst av selger). Fanget et par hundre i løpet av et års tid. Sjelden at jeg ser noen utenom de som går i fellene. Ikke noe plagsomt for min del. Har også fått en pappeske fra det offentlige med et par «leieboere» oppi. 

Anonymkode: 6770c...1cb

Hvordan har du klart å fange dem med limfeller? Jeg har skjeggkre i leiligheten, men selv om det ble satt ut limfeller i hele leiligheten ble det bare fanget én eller to i dem. Hadde en runde med skadedyrbekjemper som la ut åte, og etter det har jeg sett færre, men seg dem fortsatt med jevne mellomrom (store også, så jeg regner med det er en del av dem i veggene og sånn). Lot fellene stå i over et år, men de fanget ingen.

Anonymkode: 91b88...3a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hus. Vet jo ikke sikkert, men jeg har vært nøye med å ikke ta inn papp. Og såvidt jeg vet har vi det ikke på arbeidsplass eller lignende. Et annet familiemedlem tok Ikeabestillingen inn i huset. Etter det var pakket opp fant vi to skjeggkre, sånn omtrent med en gang. Så var det ikke noe på en stund, trodde kanskje det bare hadde vært de to. Men etter flere måneder skjønte vi at vi ikke hadde vært så heldig. 

Det er så mange som handler på Ikea eller får diverse pakker at det blir nesten umulig å kontrollere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan har du klart å fange dem med limfeller? Jeg har skjeggkre i leiligheten, men selv om det ble satt ut limfeller i hele leiligheten ble det bare fanget én eller to i dem. Hadde en runde med skadedyrbekjemper som la ut åte, og etter det har jeg sett færre, men seg dem fortsatt med jevne mellomrom (store også, så jeg regner med det er en del av dem i veggene og sånn). Lot fellene stå i over et år, men de fanget ingen.

Bruker du mange feller? De bør stå der hvor det er mørkt og hvor folk ikke går så ofte 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De gjør jo skade! Spiser papir og klær. Bøker, dokumenter...

Jeg lurte på om du kunne fremskaffe noen dokumentasjon på at folk faktisk har fått skader på eiendelene sine (bøker, klær, papirtapet på vegger) som følge av skjeggkre? Jeg har aldri sett en eneste artikkel som fastslår at dette har skjedd, så derfor lurer jeg på om det finnes beviser på dette. I teorien kunne det skjedd, men HAR det skjedd? 

De artiklene jeg har lest om skjeggkre, slår alle fast at de ikke gjør noen skade, de er bare ubehagelige for oss å ha i hus fordi de er insekter, og vi mennesker liker ikke dele hjem med insekter.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er ikke det kjent at de spiser papir og klær? 

I forsvinnende små mengder. Du legger ikke merke til det en gang.

Anonymkode: d3d19...3b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Uff, jeg har jo selv fobi mot disse insektene og bor og i leilighet. Nå har jeg dem da ikke da, men sølvkre. Ser liksom ikke for meg at det er mulig å bli kvitt uten å involvere hele sameiet. Og hva hvis de ikke vil? Sånn kan man gå å kverne. Uffameg og litt haha. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Bruker du mange feller? De bør stå der hvor det er mørkt og hvor folk ikke går så ofte 

Ja, hadde mange feller, og la dem på mørke steder og steder der jeg har observert skjeggkre både før og etter at fellene kom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hadde mange feller, og la dem på mørke steder og steder der jeg har observert skjeggkre både før og etter at fellene kom.

Brukte du åte? I fellene altså.

Uansett - så kjedelig da. Kan jeg spørre hvor lenge siden du har fått satt ut gift og om sameiet/borettslaget er involvert?

Det kan ta tid å bli kvitt det, har jeg skjønt. +/- et år.

Lurer på om det finnes suksesshistorier om folk som har blitt kvitt det men bor i leilighet. Hører at det er greit å bli kvitt i et hus, men verre i leilighet, med mindre hele huset saneres. 

AnonymBruker
Skrevet

I leiligheten i Oslo var de på badet. Kunne se dem tidlig på morgen.

I huset hvor vi bor i dag ,utenfor Oslo, så har vi ingen kre. Hus bygd på 80-tallet.

Anonymkode: 29d6f...a3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Brukte du åte? I fellene altså.

Uansett - så kjedelig da. Kan jeg spørre hvor lenge siden du har fått satt ut gift og om sameiet/borettslaget er involvert?

Det kan ta tid å bli kvitt det, har jeg skjønt. +/- et år.

Lurer på om det finnes suksesshistorier om folk som har blitt kvitt det men bor i leilighet. Hører at det er greit å bli kvitt i et hus, men verre i leilighet, med mindre hele huset saneres. 

Det var ett eller annet i fellene, men jeg vet ikke helt hva. Ikke den samme åten som ble lagt rundt i leiligheten.

Jeg husker ikke akkurat når det ble satt ut gift, men det var i første halvdel av 2018. Borettslaget ble informert, men jeg vet ikke om det ble gjort noe fra deres side. Ikke som jeg vet om. Jeg lot det gå en stund før jeg kontaktet skadedyrbekjempere i utgangspunktet, for jeg så kre bare sånn nå og da, og da bare drepte jeg dem. Etterhvert syntes jeg de ble flere, og jeg begynte å finne omtrent én daglig, på ca. samme sted. Da syntes jeg det var litt mye, så jeg kontaktet bekjempere, og de kom én gang og la ut åte. I følge dem selv skulle bekjempelsen foregå over ett år med fire runder forgiftet åte (hvis jeg husker riktig), men etter første runde åte hørte jeg aldri fra dem igjen. Problemet ble dog lagt mindre etter den ene runden med åte, så jeg gadd ikke å følge opp selv heller, for det er dyrt, og forsikringen min dekket det ikke. Nå finner jeg et kre med jevne mellomrom, men jeg tåler det greit så lenge det ikke er flere enn det er nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var ett eller annet i fellene, men jeg vet ikke helt hva. Ikke den samme åten som ble lagt rundt i leiligheten.

Jeg husker ikke akkurat når det ble satt ut gift, men det var i første halvdel av 2018. Borettslaget ble informert, men jeg vet ikke om det ble gjort noe fra deres side. Ikke som jeg vet om. Jeg lot det gå en stund før jeg kontaktet skadedyrbekjempere i utgangspunktet, for jeg så kre bare sånn nå og da, og da bare drepte jeg dem. Etterhvert syntes jeg de ble flere, og jeg begynte å finne omtrent én daglig, på ca. samme sted. Da syntes jeg det var litt mye, så jeg kontaktet bekjempere, og de kom én gang og la ut åte. I følge dem selv skulle bekjempelsen foregå over ett år med fire runder forgiftet åte (hvis jeg husker riktig), men etter første runde åte hørte jeg aldri fra dem igjen. Problemet ble dog lagt mindre etter den ene runden med åte, så jeg gadd ikke å følge opp selv heller, for det er dyrt, og forsikringen min dekket det ikke. Nå finner jeg et kre med jevne mellomrom, men jeg tåler det greit så lenge det ikke er flere enn det er nå.

Kan jeg spørre deg hvor ofte du ser noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...