Gå til innhold

Bruke jobbmobil til nettbank, bankid og personlig epost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel så si alle mobiltelefoner som er sponset fra jobben, har MDM (Mobile Device management) på telefonen. Det betyr i praksis at IT-ansvarlig på jobben har full tilgang på telefonen din. De kan fjernstyre alt.

Er det noen som bruker jobbtelefonen til mobilbank, bankid og har tilgang til personlig epost?

Anonymkode: 2a663...08f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hensikten med slik overvåking er at bedriften skal kunne slette innholdet på telefonen hvis det blir stjålet, mistet eller lignende. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke bare gå inn og gjøre det, nei. Kun hvis telefonen er mistet etc. Tviler sterkt på de snoker for moro skyld. Blir slått hardt ned på, så hvorfor risikere hele ryktet og stoooore bøter for noe ansatte driver med?

Anonymkode: 38de2...4b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan ikke bare gå inn og gjøre det, nei. Kun hvis telefonen er mistet etc. Tviler sterkt på de snoker for moro skyld. Blir slått hardt ned på, så hvorfor risikere hele ryktet og stoooore bøter for noe ansatte driver med?

Anonymkode: 38de2...4b5

Mange sjefer sjekker ansattes e-post 

Anonymkode: 846a5...d83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både privat telefon og ikke-fordelsbeskattet jobbtelefon - bruker jobbtelefon kun til jobb dvs. ikke nettbank, privat e-post osv.

Anonymkode: 69e81...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har både privat telefon og ikke-fordelsbeskattet jobbtelefon - bruker jobbtelefon kun til jobb dvs. ikke nettbank, privat e-post osv.

Med andre ord er du bekymret for at IT-ansvarlig vil snorke i dine private ting..

Anonymkode: dc487...62f

AnonymBruker
Skrevet

Jobbmobil er kun for jobb. Installerte apper er kun for jobb. Bank-id er på min private mobil. Også privat mail. Jeg bruker mye bank-id på jobb. Ser at jeg bør flytte noen jobbapper over på privat mobil. Jobbmobilen blir ofte igjen på jobb. Min private tar jeg med hjem. 

Jeg har vært tydelig på jobb at jeg ikke ønsker mitt private mobilnummer brukt jobbmessig  og har derfor fått en egen mobil og nummer som jeg bruker til jobb. 

Anonymkode: 56bc6...dd1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobbmobil er kun for jobb. Installerte apper er kun for jobb. Bank-id er på min private mobil. Også privat mail. Jeg bruker mye bank-id på jobb. Ser at jeg bør flytte noen jobbapper over på privat mobil. Jobbmobilen blir ofte igjen på jobb. Min private tar jeg med hjem. 

Jeg har vært tydelig på jobb at jeg ikke ønsker mitt private mobilnummer brukt jobbmessig  og har derfor fått en egen mobil og nummer som jeg bruker til jobb. 

Anonymkode: 56bc6...dd1

Da skatter du også av kostnadene for jobbmobilen også.  4392 kroner i året. Det koster deg med andre ca 1500 kroner i året.

Alle som har jobbmobil må betale skatt på 4392 kroner i året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke hvis det faktisk er en jobbmobil som ligger igjen på jobb når man går hjem. 

Anonymkode: 754b6...278

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med andre ord er du bekymret for at IT-ansvarlig vil snorke i dine private ting..

Nei, jobbtelefon er til jobb og siden den ikke er fordelsbeskattet skal den ligge på kontoret når jeg ikke er på tjenestereise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da skatter du også av kostnadene for jobbmobilen også.  4392 kroner i året. Det koster deg med andre ca 1500 kroner i året.

Dette stemmer ikke, lær deg skattereglene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke tilgang til private ting på telefonen din slik at de kan logge på privat e-post, lese facebook eller svindle BankID. De har mye mer overordnet flåtestyringskontroll enn det. De fleste med tjenestetelefon har jo bare en telefon.

Anonymkode: 281ee...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange sjefer sjekker ansattes e-post 

Anonymkode: 846a5...d83

Din sjef har ikke tilgang til å lese din e-post! 

Anonymkode: 9836b...67e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver har ikke tilgang til private ting på telefonen din slik at de kan logge på privat e-post, lese facebook eller svindle BankID. De har mye mer overordnet flåtestyringskontroll enn det. De fleste med tjenestetelefon har jo bare en telefon.

Anonymkode: 281ee...ccc

Her sier de noe annet. De sier at IT-ansvarlig har i praksis full tilgang til mobilen, men de bør sperre av mulighetene for å sjekke private ting. Det betyr i praksis, hvis de vil så kan de overvåke private ting også.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-av-ansattes-mobiltelefon/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke hvis det faktisk er en jobbmobil som ligger igjen på jobb når man går hjem. 

Anonymkode: 754b6...278

Det stemmer. Du trenger ikke betale skatt hvis jobbmobilen ligger igjen på jobb. De fleste som har jobbmobil bruker også den i privat sammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette visste jeg ikke. Takk for link. Blir det rukket månedsvis eller årlig? Evt en bestemt måned det pleier å trekkes?

Anonymkode: 8cc58...12e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette visste jeg ikke. Takk for link. Blir det rukket månedsvis eller årlig? Evt en bestemt måned det pleier å trekkes?

Slik jeg har forstått det, så inngår dette i skattegrunnlaget ditt (altså det blir regnet med i lønnen din). Derfor jeg tenker jeg det trekkes hver måned.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slik jeg har forstått det, så inngår dette i skattegrunnlaget ditt (altså det blir regnet med i lønnen din). Derfor jeg tenker jeg det trekkes hver måned.

Okei, ja for har aldri sett noe til dette på mine lønnslipper. Så må være innbakt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå jobber jeg faktisk i skatteetaten og arbeidsgiver trekker ikke skatt på jobbtelefon som legger på kontoret. Men du mener altså at skatteetaten tar feil?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...