Gå til innhold

Hvordan holder småbarnsforeldre orden i hverdagen? En god almanakk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere anbefale en god almanakk til en som snart skal ut i full jobb og har ett lite barn. Den må være i ukeformat og ha litt god plass til å skrive i, gjerne A4 størrelse. Kommer til å bruke den i jobb og hverdagen hjemme. Jeg har en jobb som krever mye planlegging og der ingen dager blir like pga korona :(

Lurer også på hvordan dere holder orden i alt som må arrangeres og ordnes i forbindelse med jobb, privatliv og barnehage? Hvilke verktøy bruker dere for å huske alt og holde en god struktur? 

Vet ikke om denne tråden passer inn under barn og familie, moderator må gjerne flytte den, ved behov. 

Anonymkode: 80f83...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke er alene, men skal koordinere hverdagen med en partner, så vil jeg anbefale at kalenderen er elektronisk og kan deles. Google-kalender feks. Da ser begge/alle det som er deles aktiviteter /gjøremål, og hver enkelt ser det som er sitt. 

Anonymkode: aac7a...724

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kan du bestille almanakk i A4 og du kan ha foridebilde av eget barn. :) 

https://www.personligalmanakk.com/NO/?gclid=EAIaIQobChMI4ZORkef97QIVEpCyCh0iPwySEAAYASAAEgJFk_D_BwE

Har brukt disse selv i mange år, men nå bruker jeg kun kalenderen på telefonen. Huskelister og andre detaljer å huske på, skriver jeg i notat-appen.

Anonymkode: 486fe...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger alle avtaler osv inn i kalenderen på telefonen. Så har jeg en magnetisk ukeplanlegger på kjøleskapet som oppdateres til hver uke👍🏼

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en app som heter Asana. For oss fungerer den supergodt:) Jeg har også en liten og skal straks starte på jobb igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stor kalender på veggen med god plass til å skrive. Egen farge for hvert familiemedlem (til og med bikkja har egen penn). Absolutt alt skrives der (bursdager, jobbturnus, turdager, tannlege, hvem som skal kjøre Per på fotballcup, hvem som skal følge Kari til legen osv). Står det ikke på kalenderen, så skjer det ikke.

Anonymkode: 3f38e...b2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt ligger i outlook - det som ikke finnes der finnes ikke 🤣🙈

Må si at jeg blir så glad når noen glemmer et eller annet - for det skjer altså her også i blant... Sender konsekvent med ekstra pølser/lomper/vedkubber når det er turdag og ekstra kjeks på skoleavslutning - for det er alltid noen som glemmer det og da er det så hyggelig når andre kan dele litt (sønnen min fikk også av en en gang vi glemte det).

Hilsen trebarnsmor med både full jobb, barnehagebarn, skolebarn og mann som jobber turnus! 

Anonymkode: 9d402...0fc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalender på telefon synes jeg fungerer dårlig. Greit nok for å skrive inn ting som skal skje langt fram i tid, men i hverdagen foretrekker vi noe som er synlig og lett tilgjengelig. Vi har kalender på kjøkkenveggen og det er mye enklere å holde oversikt. Når man står der 7.45 om morgenen og skal huske hvem som har svømming eller uteskole eller skal bli med Ole hjem etter skolen er det raskere og enklere å ta en titt på den kalenderen enn å begynne å finne fram telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen og jeg har felles kalender gjennom google på telefonene våre. Det som legges inn vises hos begge, og en kan sende påminnelser eller sette på alarm hos motparten om Noe er veldig viktig. Prøvd oss på veggkalender, bok osv, men kun den på telefonen har fungert for oss. Har to barn. 

Men vi har også hver vår almanakk på jobbene våre. Vi har ikke noe med hverandres jobb å gjøre så annet enn møter som går ut over motparten skrives inn på felles kalender.

Anonymkode: 5b41a...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har tre barn og de trener 14 ganger i uken. Treningene har jeg på kalenderen på tlf. Ukeplaner på skolen  har vi delvis på mail og delvis på papir, og resten har jeg i hodet. Våre to eldste på 10 og 13 holder selv oversikt over uken sin- det er også en nøkkel til å lykkes! Jeg trenger altså ikke å huske når de skal ha gym eller skolekjøkken, det vet de selv. 

Anonymkode: 34d86...c93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her kan du bestille almanakk i A4 og du kan ha foridebilde av eget barn. :) 

https://www.personligalmanakk.com/NO/?gclid=EAIaIQobChMI4ZORkef97QIVEpCyCh0iPwySEAAYASAAEgJFk_D_BwE

Har brukt disse selv i mange år, men nå bruker jeg kun kalenderen på telefonen. Huskelister og andre detaljer å huske på, skriver jeg i notat-appen.

Anonymkode: 486fe...7ee

Denne fungerer også for oss, jobber turnus og synes det er fint å ha noe fysisk på veggen, lettere å huske "at det var noe".

Anonymkode: fa6ff...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker kalender på telefonen, og skriver det inn på veggalmanakken fra personligalmanakk.no. Den er gull, kolonne for hver person, lagt inn bursdager, ukens middag, notater osv. Og koselig, med eget valgt design og bilder :) 

Anonymkode: c4293...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tellus skrev (18 timer siden):

Legger alle avtaler osv inn i kalenderen på telefonen. Så har jeg en magnetisk ukeplanlegger på kjøleskapet som oppdateres til hver uke👍🏼

Samme system her, funker veldig bra. Da kan hele familien følge med hva som skal skje den uka👍 

Anonymkode: 68738...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Begge har elektronisk kalender. Her har vi både jobb, og privat. Vi inviterer hverandre om det er aktiviteter begge må kjenne til, som overtid. Vi legger også inn bursdager og frister. 

I tillegg bruker vi google keep en del. Her har vi handleliste, så med en gang melka nesten er tom legges dette inn. Samt liste over ting som må gjøres i huset. Liste over bursdagsgaver og annet som må kjøpes inn, med mer. 

Kan tenke meg at vi i tillegg etablerer en vegg-kalender på kjøkkenet etterhvert, når det er flere enn oss to som må kjenne til planer, og bidra selv... med mindre vi har kommet dit at man fra ung alder kan bruke sin egen elektroniske kalender. 

Anonymkode: d52a7...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til jobb: egen almanakk der jeg holder styr på jobb-ting. I tillegg fører jeg inn hvis det er ting som påvirker arbeidstiden og som jeg må søke om fri/tilrettelegging for, som planleggingsdager, tannlegetimer også videre. 

Hjemme: familiekalender der vi fører på avtaler etter person. Fint å ha noe der man enkelt kan se det som foregår. Vi har prøvd på mobilen, men det blir fort rotete hvis alles avtaler blir liggende hulter i bulter, og i tillegg liker begge å bruke norske ukenumre, noe som oftest ikke er integrert i slike apper, men må legges til som en "ekstra" avtale aka. mer rot. Men dette er jo en smakssak. 

Til handling har vi en app der vi har flere handle/huskelister synkronisert mellom enhetene våre. Når man kjøper/legger til noe på listen får den andre sett det med en gang. 

Anonymkode: d6bfb...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har veggkalender med kolonne for hver person, og i tillegg en liten almanakk som er med i veska. Fra personligalmanakk.no.

Anonymkode: f314b...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...