Gå til innhold

Far som ikke følger samvær. Jeg er sliten og lei!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn på 6 år. Far har samvær den ene uken 1 dag, den andre uken 4 dager. I ferier har vi annenhver uke. I sommer skulle han ha 3 uker og jeg 3 uker. Endte opp med at jeg var alene med barnet i 6 uker og han hadde barnet i 4 dager i løpet av ferien. 
Nå i juleferien skulle han ha barnet første uken som da havner på julaften også jeg neste uken som er denne uken frem til skolestart. Endte opp med at han har hatt barnet i 2 dager. 
Jeg er så sliten og lei og jeg blir så sint av dette her. Jeg blir mer sint av at jeg spurte han noe uker før ferien om han var sikker på at barnet ikke skal på Aks på hans uke siden jeg måtte sende inn skjema til Aks angående ferie. Da sier han at nei nei ungen skal ha ferie. Altså han bestemmer at ungen skal ha ferie og ikke skal være på Aks for så å slenge ungen hos meg og ikke fullføre samværet sitt. 

Hvordan i helvete skal jeg løse dette? På familievernkontoret sitter han bare der å nikker og bukker og skriver under på alt som er men når det kommer til praksis da fullfører han ikke noen ting. 

Anonymkode: f48e7...e67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er hans forklaring da for at han ikke ønsker å være med barnet sitt? Hvis han ikke ønsker å ha like mye samvær som det det er avtalt, så må dere avtale at han skal ha mindre samvær slik at du kan planlegge bedre enn det du har mulighet til nå.

Anonymkode: 9d6ab...ce7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er hans forklaring da for at han ikke ønsker å være med barnet sitt? Hvis han ikke ønsker å ha like mye samvær som det det er avtalt, så må dere avtale at han skal ha mindre samvær slik at du kan planlegge bedre enn det du har mulighet til nå.

Anonymkode: 9d6ab...ce7

Jeg har pratet med han om dette. Han sier jo jo selvfølgelig vil jeg være med barnet. Men han finner på 5 millioner unnskyldninger for at han ikke kan ha ungen. Han skyver samværet hele tiden. For eksempel: han skulle ha ungen første uken i juleferien, han begynner allerede første dagen med å si at han er syk og at han ikke kan. Vi blir da enige om at han skal ha barnet uken etter. Så, midt inn i første uken får jeg med meg at han har vært ute med vennen sin til kl 12 på natta. Jeg konfronterer han med at «du er syk for å være med sønnen din men ikke syk for å være ute med vennen til 12 på natta», da overser han alt jeg sier og kun fokuserer på «ja, jeg skal jo ha han hele neste uke», så, når beste uke kommer da kan han ikke fordi handa må jobbe, men jeg kan ha barnet på nyttårsaften sier han. Så, kommer nyttårsaften og da kan han ikke likevel. 

sånn... nå har det gått 2 uker og jeg har sittet her og slitet driten ut av meg. Det er faktisk ikke bare bare når man har ett enebarn og barnet ikke har noen å leke med. Blir utrolig vanskelig for meg å være en «erstatning» for barn i 2 uker i strekk.  Da hadde det vært bedre for barnet om barnet hadde vært på Aks noen dager i ferien sånn at han hadde fått lekt med andre barn. 

ts 

Skrevet

Hva skjer om du bare leverer barnet? Og gjør deg utilgjengelig, feks dra på hytta/familiebesøk etc. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite du kan gjøre ut over å regne med å ha ansvaret hele tiden. Neste ferie melder du barnet på aks. Fedre kan som regel bare gjøre som de vil og bli møtt med forståelse. De må jo «få være far på sin måte»...

Anonymkode: 933fd...9fa

• Liker 10
Skrevet
Natea skrev (3 minutter siden):

Hva skjer om du bare leverer barnet? Og gjør deg utilgjengelig, feks dra på hytta/familiebesøk etc. 

eventuelt dropp å levere. Ta utgangspunkt i at far ikke gidder å hente, og legg planer ut fra det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (35 minutter siden):

eventuelt dropp å levere. Ta utgangspunkt i at far ikke gidder å hente, og legg planer ut fra det.

Dette. 
Du får ta utgangspunkt i at far driter i barnet sitt og du bør ikke forberede barnet på samvær, så slipper gutten å bli skuffa når far svikter. Og så skriver du opp alle dagene samvær uteblir og ber NAV om å regne nytt bidrag - det bruker å få fart i ræva på fedre 

Anonymkode: 5c9ca...165

• Liker 29
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. 
Du får ta utgangspunkt i at far driter i barnet sitt og du bør ikke forberede barnet på samvær, så slipper gutten å bli skuffa når far svikter. Og så skriver du opp alle dagene samvær uteblir og ber NAV om å regne nytt bidrag - det bruker å få fart i ræva på fedre 

Anonymkode: 5c9ca...165

Jeg gjorde dette etter å ha prøvd å få til privat avtale i årevis. Det endte med at far ikke gadd å betale det fastsatte bidraget fra Nav heller. Han ringte til meg og klagde over at det var så høyt, han skulle da ikke betale noe når barnet ikke bodde hos han!! Haha! Men, det tok 3 mnd'er så fikk han lønnstrekk, så er han like bortseilt som min ex så ordner det seg etterhvert.. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn holdt jeg på i mange år... det er så slitsomt! Tilslutt bare innså jeg at dette måtte jeg klare alene, så fikk det heller være en bonus de få gangene han gadd. 

Anonymkode: 669d2...901

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har ett barn på 6 år. Far har samvær den ene uken 1 dag, den andre uken 4 dager. I ferier har vi annenhver uke. I sommer skulle han ha 3 uker og jeg 3 uker. Endte opp med at jeg var alene med barnet i 6 uker og han hadde barnet i 4 dager i løpet av ferien. 
Nå i juleferien skulle han ha barnet første uken som da havner på julaften også jeg neste uken som er denne uken frem til skolestart. Endte opp med at han har hatt barnet i 2 dager. 
Jeg er så sliten og lei og jeg blir så sint av dette her. Jeg blir mer sint av at jeg spurte han noe uker før ferien om han var sikker på at barnet ikke skal på Aks på hans uke siden jeg måtte sende inn skjema til Aks angående ferie. Da sier han at nei nei ungen skal ha ferie. Altså han bestemmer at ungen skal ha ferie og ikke skal være på Aks for så å slenge ungen hos meg og ikke fullføre samværet sitt. 

Hvordan i helvete skal jeg løse dette? På familievernkontoret sitter han bare der å nikker og bukker og skriver under på alt som er men når det kommer til praksis da fullfører han ikke noen ting. 

Jeg hadde elsket å ha barnet mitt største delen av tiden. Krangler du fordi du må ha barnet ditt mest? Seriøst??

Anonymkode: 40102...51c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde elsket å ha barnet mitt største delen av tiden. Krangler du fordi du må ha barnet ditt mest? Seriøst??

Eller fordi avtaler lages av en grunn og en slik oppførsel fra far kan skade barnet! Betyr ikke at hun elsker barnet sitt noe mindre. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det slik at det er stress og slitsomt å aldri ha noe å kunne forholde seg til.
Jeg har litt samme, en far som ikke vil forplikte seg til når han vil ha barnet, jeg har sagt ja hele veien når han har villet, men nå er jeg lei. Jeg vil ha mulighet til å legge planer, så nå legger jeg planer for meg og barnet så får far innrette seg etter oss, når han ikke kan vite på forhånd når han kan ha barnet sitt. Han jobber forøvrig faste vakter og vet når han har fri og ikke.

Ts, du bør notere ned faktisk samvær og få Nav til å sette bidrag etter det. Ikke ta høyde for at far skal ha barnet i avtalt tid, så får det heller bli en bonus når han har barnet. 
Jeg vet det er slitsomt å aldri kunne planlegge, men skaff deg heller hjelp fra familie når du trenger barnefri enn å stole på at faren kan ha barnet sitt.

Anonymkode: 7c7e3...b35

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Jessic_a skrev (6 minutter siden):

Eller fordi avtaler lages av en grunn og en slik oppførsel fra far kan skade barnet! Betyr ikke at hun elsker barnet sitt noe mindre. 

Hvis hun ikke informerer barnet om at pappa kommer, så vil ikke barnet merke noe til det. Skyld på at pappa jobber, så slipper man skuffelser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det slik at det er stress og slitsomt å aldri ha noe å kunne forholde seg til.
Jeg har litt samme, en far som ikke vil forplikte seg til når han vil ha barnet, jeg har sagt ja hele veien når han har villet, men nå er jeg lei. Jeg vil ha mulighet til å legge planer, så nå legger jeg planer for meg og barnet så får far innrette seg etter oss, når han ikke kan vite på forhånd når han kan ha barnet sitt. Han jobber forøvrig faste vakter og vet når han har fri og ikke.

Ts, du bør notere ned faktisk samvær og få Nav til å sette bidrag etter det. Ikke ta høyde for at far skal ha barnet i avtalt tid, så får det heller bli en bonus når han har barnet. 
Jeg vet det er slitsomt å aldri kunne planlegge, men skaff deg heller hjelp fra familie når du trenger barnefri enn å stole på at faren kan ha barnet sitt.

Da må man forvente det som alltid skjer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei! Jeg krangler ikke fordi jeg må ha barnet mest. Jeg krangler fordi at han SIER at han skal ha samvær for så å ikke følge opp. Da blir jeg og ungen sittende og ikke ha en dritt å gjøre med andre mennesker fordi jeg ikke har laget noen planer for oss eller med noen fordi jeg ikke skulle ha ungen. det går fint i noen dager men ikke i hele ferien.  og nå er i tillegg svømmehaller, kino, bowling og alt stengt. 

Jeg klarte den første uken å få vennen til barnet og moren på besøk en dag og da sender x-en melding om at han skal hente ungen. Altså hallo....han tror han bare kan komme å hente ungen når det passer han og å svikte når det passer han. Jeg sa at du kan ikke komme nå fordi ungen har besøk av en venn. Og da blir jeg sint på han fordi han tror at jeg og ungen skal sitte her i hele juelferien og ikke ha noe å gjøre fordi han ikke følger sitt samvær og tror at vi skal tilpasse oss hans klokke. 

Jeg kan godt ha ungen 100% alene, bedre det enn å ha det så uforutsigbart. 

Ts

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke familie. Så jeg har ingen som kan hjelpe meg. Så når jeg er sliten i perioder og tenker t "ok, om 3 dager har jeg barnefri i noen dager" og ser frem til det. Og så dukker han ikke opp. Altså jeg blir mer sliten av denne frem og tilbake greia hans, skal skal ikke skal skal ikke. Enn å faktisk vite at jeg er 100% alene og planlegge livet vårt utifra det. 

Ts 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da innkaller du til nytt møte og kutter ned på samværet. 

Skriv ned hva som skulle vært av samvær siden forrige møte og sammenlikner med det han faktisk har vært. 
Skriv også ned alle unnskyldningene han har kommet med 

Si at om han ønsker samvær utenom avtale, så er du i utgangspunktet åpen for det. Så lenge dere ikke har noen avtaler eller annet som krasjer, går det greit. 

Anonymkode: 31554...fdd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så kjent. Far kan velge bort og mor står igjen og dekker over for å skjerpe barn. 

Mitt beste tips. Ta alltid for gitt at far ikke henter barn på sfo/barnehage/hjemme hos deg. Si minst mulig til barna sånn at de ikke blir skuffet. Dessverre så fulgte jeg ikke disse rådene selv i iver for at far skulle være far. Jeg har trøstet og dekket over. Jeg har sittet i beredskap hvis far ikke hentet i barnehagen. Ikke minst har jeg utsatt mine barn for svik i mitt ønske at far skulle være far.

Anonymkode: 20f2a...81b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da innkaller du til nytt møte og kutter ned på samværet. 

Skriv ned hva som skulle vært av samvær siden forrige møte og sammenlikner med det han faktisk har vært. 
Skriv også ned alle unnskyldningene han har kommet med 

Si at om han ønsker samvær utenom avtale, så er du i utgangspunktet åpen for det. Så lenge dere ikke har noen avtaler eller annet som krasjer, går det greit. 

Anonymkode: 31554...fdd

Jeg vil ikke gi han samvær uten avtale fordi det er det han driver med nå. Stikker innom for å se ungen når det passer han også når hans samvørsdag kommer så sier han ja men jeg så jo han i går. Altså hallooo...grunnen til at jeg har latt han se barnet når han vil er fordi at han har kun 30% samvær og barnet ønsker også å se far ofte nok. Men det er i TILLEGG til fastsatt samvær og ikke ISTEDENFOR fastsatt samvær. Problemet her er at jeg aldri får ålanlagt livet mitt, planlegge noe med venniner og bestille en time til massør eller hva som helst fordi han svikter hele tiden. 

Jeg lurer på om noen har erfaring med hvordan de på familievernkontoret stiller seg til en sånn situasjon. Stiller de han ett ultimatum? Enten følge avtal eller ikke få se ungen sin ? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei! Jeg krangler ikke fordi jeg må ha barnet mest. Jeg krangler fordi at han SIER at han skal ha samvær for så å ikke følge opp. Da blir jeg og ungen sittende og ikke ha en dritt å gjøre med andre mennesker fordi jeg ikke har laget noen planer for oss eller med noen fordi jeg ikke skulle ha ungen. det går fint i noen dager men ikke i hele ferien.  og nå er i tillegg svømmehaller, kino, bowling og alt stengt. 

Jeg klarte den første uken å få vennen til barnet og moren på besøk en dag og da sender x-en melding om at han skal hente ungen. Altså hallo....han tror han bare kan komme å hente ungen når det passer han og å svikte når det passer han. Jeg sa at du kan ikke komme nå fordi ungen har besøk av en venn. Og da blir jeg sint på han fordi han tror at jeg og ungen skal sitte her i hele juelferien og ikke ha noe å gjøre fordi han ikke følger sitt samvær og tror at vi skal tilpasse oss hans klokke. 

Jeg kan godt ha ungen 100% alene, bedre det enn å ha det så uforutsigbart. 

Ts

Bare ikke regn med han, kommer han utenom så låser du døra. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...