Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig funnet drømmemannen, og har et sterkt ønske om å få barn med ham. Han sier også det er noe han ønsker. Men, jeg er 39, og vil i så fall være 40 mot slutten av graviditeten og fødsel, om jeg blir gravid.

Vet det er en ekstra risiko å bli gravid i min alder, men hvor risikabelt er det egentlig? Jeg er frisk uten noen sykdommer eller diagnoser, er i ok form, har fast jobb og enebolig. Har en datter fra tidligere forhold, hun er 10. Det svangerskapet gikk for seg problemfritt. Jeg er selvsagt 10 år+ eldre om jeg får et barn til.

Lurer på om det er noen her som enten er gravide og er rundt min alder, eller noen som har vært det, og kan fortelle litt om hvordan det er/var? Hva har feks. vært informasjon dere har fått hos fastlege, har kontroller vært ok? Og, er det vanskelig å få de mulige kontroller man har mulighet til å få ved svangerskap etter 38 år?

Litt mange spørsmål ser jeg, men håper noen har erfaring og kan dele litt om de har mulighet. :)

Anonymkode: afc9a...910

AnonymBruker
Skrevet

40 da jeg var gravid. 
Fikk ekstra kontroller og tidlig UL. 
Ville tatt Nip test i dag (om det er det det heter), men det var ikke tilgjengelig da jeg var gravid.
Hadde ingen ekstra plager, normalt svangerskap og normal fødsel.
Sjansen er noe større, men fremdeles svært liten, for komosomavvik og for tvillinger.
Barnet mitt er like utviklet som andre og jeg føler meg ikke gammel som småbarnsmor.

Kan legge til at vi tok ul privat ved graviditet, da dette var uplanlagt og vi var usikker på lengden. Var synlig gravid svært tidlig og tvilte derfor på termindato som ble satt.

Følte meg trygg og ivaretatt og at jeg fikk de ekstra kontroller jeg hadde krav på pga alder. 

Anonymkode: 25517...13a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har endelig funnet drømmemannen, og har et sterkt ønske om å få barn med ham. Han sier også det er noe han ønsker. Men, jeg er 39, og vil i så fall være 40 mot slutten av graviditeten og fødsel, om jeg blir gravid.

Vet det er en ekstra risiko å bli gravid i min alder, men hvor risikabelt er det egentlig? Jeg er frisk uten noen sykdommer eller diagnoser, er i ok form, har fast jobb og enebolig. Har en datter fra tidligere forhold, hun er 10. Det svangerskapet gikk for seg problemfritt. Jeg er selvsagt 10 år+ eldre om jeg får et barn til.

Lurer på om det er noen her som enten er gravide og er rundt min alder, eller noen som har vært det, og kan fortelle litt om hvordan det er/var? Hva har feks. vært informasjon dere har fått hos fastlege, har kontroller vært ok? Og, er det vanskelig å få de mulige kontroller man har mulighet til å få ved svangerskap etter 38 år?

Litt mange spørsmål ser jeg, men håper noen har erfaring og kan dele litt om de har mulighet. :)

Jeg ble gravid på første forsøk, så alt det med at det må være så vanskelig pga alderen, ja, det gjaldt ikke for oss hvertfall.

Kontroller har gått greit. Fikk tidlig ultralyd som skal når man blir gravid etter 38 år. Frisk, livlig, fin unge. Fikk også ekstra test (kub) og den viste at barnet er friskt.

Det er 1 prosent sjanse for trisomi (downs) i denne alderen. Altså 99 prosent sjanse for at det ikke er det. Synes folk overdriver veldig den risikoen uten egentlig å vite hvor sjeldent det skjer. Størst sjanse for friskt barn! 

Jeg var kvalm noen uker. Men ser andre på 25 halter rundt med bekkenløsning osv. Selv har jeg ikke hatt noe sånt. 

Lykke til :) moden mor er topp for barnet. 

Anonymkode: 95a2d...dac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene. :)

Ser en av dere nevner NIP-test, og den andre KUB-test. Er det slik at man velger enten den ene eller andre, eller anbefales at man tar begge testene? Sjekker disse testene det samme, eller er de helt ulike?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er mannen da? Også hans bidrag kan være dårligere med alderen. Husk også at "økt risiko" ikke nødvendigvis medfører "høy risiko"  :) Det kan fort gå godt, dette.

Anonymkode: 68863...bfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for svarene. :)

Ser en av dere nevner NIP-test, og den andre KUB-test. Er det slik at man velger enten den ene eller andre, eller anbefales at man tar begge testene? Sjekker disse testene det samme, eller er de helt ulike?

Kub får du som del av det norske tilbudet.

Nipt er ikke lov i Norge ennå. Den er mer omfattende.

Kub gir deg svarene du trenger for om du vil sjekke nærmere med en nipt etterpå. Hvis kub viser noe galt så kanskje du vil sjekke nærmere. Det kan du gjøre i utlandet eller med kit du bestiller på nett. 

Anonymkode: 95a2d...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste risikoen av noen størrelse er om du klarer å bli gravid. Risikoen for avvik er fortsatt liten. Jeg var 38 da jeg fikk yngste, det har gått veldig fint, og hun har aldri sagt noe om at hun mener jeg er for gammel. Hun er 21 nå.

Anonymkode: 94718...9f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den eneste risikoen av noen størrelse er om du klarer å bli gravid. Risikoen for avvik er fortsatt liten. Jeg var 38 da jeg fikk yngste, det har gått veldig fint, og hun har aldri sagt noe om at hun mener jeg er for gammel. Hun er 21 nå.

Stor forskjell mellom første barn når du er 38 og andre/tredje/fjerde når du er 38 

Anonymkode: 20666...476

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres bra ut. Men, hvordan føltes det på foreldremøter og slikt med yngste? Var du den eldste forelderen? Og hvordan har kontakten med foreldrene til yngstes venner etc.? Har alltid vært blant de yngste foreldrene med datteren min, og er kanskje litt redd for å skille meg ut aldersmessig om jeg får et barn til, at det kan bli vanskeligere å få kontakt med andre foreldre f.eks.?

Skrevet

Jeg har akkurat fått mitt første barn (og hun blir enebarn;)), jeg er 38 år, min samboer er 40. Det var lett å bli gravid, og den lille er frisk og rask. Jeg tok NIPT test da jeg bor i Danmark og det er standard her. Ingen ekstra kontroller, faktisk litt mindre enn standard da alt forløp så fint. Fødselen endte i hastekeusersnitt, men det hadde ikke noe med alder å gjøre. 

Men, det som overrasker meg er hvor mye mer bekymret jeg er enn de som er litt yngre (sammenligner meg med de i mødregruppen som er 20+). Mulig det blir lettere for deg som har mer erfaring. Og uansett ikke et stort problem, jeg ville vare nevne det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stor forskjell mellom første barn når du er 38 og andre/tredje/fjerde når du er 38 

Anonymkode: 20666...476

Har lest et sted at om det går mer enn 7 år mellom fødsel en og to, regnes man som førstegangsfødende igjen. Stemmer dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid nå, 39 år. Det gikk raskt å bli gravid. Dette er mitt fjerde fullgåtte svangerskap, og det er nå jeg har vært i desidert best form. De andre gangene har jeg hatt mye mer plager.

Jeg har tatt KUB gjennom det offentlige, og NIPT privat bare for å være ekstra sikker. Gynekologen sier det er vel så vanlig med kromosomavvik blant de yngste mødrene som de eldste.

Det kan godt hende jeg blir den eldste moren i foreldregruppa, men det kan ikke hindre meg i å skaffe den familien jeg vil ha for resten av livet. Tenker jeg ville angra ganske greit på det senere!

Anonymkode: cf010...1e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ingen risiko...mamma var 39 da hun fikk meg...og vet om flere damer som har fått mens de er over 40...

Anonymkode: 86f10...8c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg var gravid som 42-åring. Fikk en ekstra ultralyd og en blodprøve i forhold til forhøyet risiko for kromosomfeil. Dette er helt standard og ikke vanskelig å få. Men det er viktig at ultralyden blir tatt rundt uke 10 (tror jeg), så du må kontakte fastlegen din med en gang du blir gravid, og ikke vente til første ordinære kontroll, for den er gjerne for sen. Du har en forhøyet risiko  for kromosmofeil basert på alder alene, og så blir denne korrigert etter ultralyd og blodprøve. Min risiko var 1 eller 2 av hundre (husker ikke nøyaktig) basert på alder alene, men ble korrigert til 1 av 1000, som tilsvarer risikoen en 21-åring har. Min venninne som var et par år yngre enn meg fikk sin risiko redusert til 1 av 20 000. Etter det jeg ble fortalt så er det kun risikoen for kromosomfeil som er øket på grunn av alder.

Jeg hadde et enkelt svangerskap og fødsel, og har flere venninner som også har født etter 40 med samme erfaring. Jeg vil ikke nøle med å si kjør på!

Anonymkode: 013ab...b39

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lest et sted at om det går mer enn 7 år mellom fødsel en og to, regnes man som førstegangsfødende igjen. Stemmer dette?

nei. Jeg hørte det samme, men det er bare tull. Man er aldri førstegangsfødende en gang til. Og det merket jeg godt under fødselen.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

nei. Jeg hørte det samme, men det er bare tull. Man er aldri førstegangsfødende en gang til. Og det merket jeg godt under fødselen.

Hva betyr det?☺️

Anonymkode: 17a3f...867

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr det?☺️

Hva betyr hva?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva betyr hva?

De to siste setningene dine. Merket hvordan?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid første gang da jeg var 38. Det var planlagt og vi brukte 2 prøveperioder. 7 mnd etter at første barn var født ble jeg uplanlagt gravid igjen. Dette var like før jeg fylte 40. Da jeg var 42 ble jeg gravid på nytt. Det var planlagt og vi brukte 3 prøveperioder. Men denne graviditeten endte med spontanabort (MA).

Anonymkode: 0a448...ffa

Skrevet

Ryddet for avsporing,samt svar til det.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...