AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Har en venninne som ca 5 uker før julaften fortalte meg at hun er alene på julaften og spurte meg hva jeg skulle. Jeg sa til henne at hun kan komme å feire julaften hos meg, at hun selvfølgelig ikke skal sitte alene på julaften. Hun ble kjempe glad og takket mange ganger. Etter 1-2 uker senere spør jeg henne hva hun liker å spise på julaften og om det er noe spesielt hun setter pris på å få servert i julen. Så 3 uker før julaften sier hun at hun ikke kommer likevel, men at det var hyggelig at jeg inviterte henne hos meg. Da spurte jeg henne om hvorfor hun ikke kommer siden jeg syntes det var merkelig med tanke på at hun tidligere var nedstemt fordi hun skulle være alene i julen. Nei da sa hun at hun hadde blitt invitert av en annen venninne og at hun heller skulle dit. Jeg ble helt satt ut. Altså... er det sånn at man ønsker å feire jul med noen bare fordi du ikke har noen å feire med også når det dukker opp noe «bedre» da bare dropper og driter i at noen faktisk strakte ut en hånd til deg da du var nedstemt og ensom? Overreagerer jeg ? Ingen skal måtte feire en spesiell dag med noen de ikke vil så klart. Og det er ikke noe tvang til å feire med noen som helst. Men å gi uttrykk for ensomhet og å ønske å feire med noen fordi du ikke har noen å feire med, for så etter noen uker droppe det fordi man fant noe bedre. Kunne aldri falt meg inn å gjøre noe sånt. Nå har jeg ikke pratet noe særlig med henne ette jul. Svart kort på noen meldinger. Tror hun selv skjønte at det ikke var så veldig pent det hun gjorde. Anonymkode: c1f4d...5e0 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 2. januar 2021 Det var stygt og dårlig gjort av henne. Skjønner at du reagerer. Tror jeg hadde vist henne en kald skulder en periode, for å se hvordan hun reagerer. Vis hun ikke viser initiativ, så hadde jeg nok latt vennskapet renne ut i sanden... Anonymkode: 0160d...e14 62
lillevill Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Dere var kansje ikke så nære egentlig ? Håper du har hatt en fin jul ellers da. Det er jo det som teller, at du liksom ikke satt hele julaften og var sur fordi en veninne ikke kom. Jeg vet ikke om jeg hadde orket å være så sur for dette, men heller tatt det som lærdom om henne. Og så fokusere på å knytte til deg folk du liker å være sammen med. 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har en venninne som ca 5 uker før julaften fortalte meg at hun er alene på julaften og spurte meg hva jeg skulle. Jeg sa til henne at hun kan komme å feire julaften hos meg, at hun selvfølgelig ikke skal sitte alene på julaften. Hun ble kjempe glad og takket mange ganger. Etter 1-2 uker senere spør jeg henne hva hun liker å spise på julaften og om det er noe spesielt hun setter pris på å få servert i julen. Så 3 uker før julaften sier hun at hun ikke kommer likevel, men at det var hyggelig at jeg inviterte henne hos meg. Da spurte jeg henne om hvorfor hun ikke kommer siden jeg syntes det var merkelig med tanke på at hun tidligere var nedstemt fordi hun skulle være alene i julen. Nei da sa hun at hun hadde blitt invitert av en annen venninne og at hun heller skulle dit. Jeg ble helt satt ut. Altså... er det sånn at man ønsker å feire jul med noen bare fordi du ikke har noen å feire med også når det dukker opp noe «bedre» da bare dropper og driter i at noen faktisk strakte ut en hånd til deg da du var nedstemt og ensom? Overreagerer jeg ? Ingen skal måtte feire en spesiell dag med noen de ikke vil så klart. Og det er ikke noe tvang til å feire med noen som helst. Men å gi uttrykk for ensomhet og å ønske å feire med noen fordi du ikke har noen å feire med, for så etter noen uker droppe det fordi man fant noe bedre. Kunne aldri falt meg inn å gjøre noe sånt. Nå har jeg ikke pratet noe særlig med henne ette jul. Svart kort på noen meldinger. Tror hun selv skjønte at det ikke var så veldig pent det hun gjorde. Anonymkode: c1f4d...5e0 Ser sånn ut. Hva ønsker du å gjøre med det? Anonymkode: 4056a...a43
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 lillevill skrev (1 minutt siden): Dere var kansje ikke så nære egentlig ? Håper du har hatt en fin jul ellers da. Det er jo det som teller, at du liksom ikke satt hele julaften og var sur fordi en veninne ikke kom. Jeg vet ikke om jeg hadde orket å være så sur for dette, men heller tatt det som lærdom om henne. Og så fokusere på å knytte til deg folk du liker å være sammen med. Riktig. Hun var ikke en kjempe nær venninne. Men er jeg nær nok til å feire med meg hvis man ikke har noen å feire med også ikke nær nok når noe bedre dukker opp. Da synes jeg det er merkelig å i første omgang ha lyst til å feire med noen som ikke er så nær. Hvis det skal være enkelt å avlyse fordi noen ikke er nær. Ja jeg hadde en kjempefin julaften jeg 😊 ts Anonymkode: c1f4d...5e0 15
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser sånn ut. Hva ønsker du å gjøre med det? Anonymkode: 4056a...a43 Det er akuratt det jeg lurer på. Om jeg bør kutte kontakten med henne siden vennskapet tydeligvis ikke var så viktig likevel. Eller skal jeg bare ha ett litt sånt overfladisk vennskap med henne? liker ikke overfladiske vennskap, men... ts Anonymkode: c1f4d...5e0 3
lillevill Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Riktig. Hun var ikke en kjempe nær venninne. Men er jeg nær nok til å feire med meg hvis man ikke har noen å feire med også ikke nær nok når noe bedre dukker opp. Da synes jeg det er merkelig å i første omgang ha lyst til å feire med noen som ikke er så nær. Hvis det skal være enkelt å avlyse fordi noen ikke er nær. Ja jeg hadde en kjempefin julaften jeg 😊 ts Anonymkode: c1f4d...5e0 Kansje du skal si det til henne? så vet hun hva du tenker og føler. 5
lillevill Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er akuratt det jeg lurer på. Om jeg bør kutte kontakten med henne siden vennskapet tydeligvis ikke var så viktig likevel. Eller skal jeg bare ha ett litt sånt overfladisk vennskap med henne? liker ikke overfladiske vennskap, men... ts Anonymkode: c1f4d...5e0 Jeg synes du kan si at du ble såret over at hun valgte deg bort. Det er bra å fortelle hva man føler! Det hadde eg gjort om det er et vennskap du ønsker å bygge på. Da får hun anledning til å si unnskyld og så kan dere snakke om det og få en slags løsning. 13
SoWhat? Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 Det er så klart dårlig gjort å avlyse en avtale. Men hun sa iallefall fra i god tid. Og hvis du ikke måtte sitte alene pga henne, så syns jeg ikke at du bør kutte henne ut. Folk har så lett for å kutte ut både familie og venner på KG syns jeg. Vi må jo tåle litt og ikke forvente at folk er engler hele tiden. Det du bør gjøre er å si at du ble såret, og så ta det derfra. Dette kunne vært løst om du var ærlig med henne? 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 Jeg hadde en slik venninne. Som alltid "inviterte" seg selv på ting med meg, og så ditchet i siste liten fordi hun fant noe bedre. Slike folk vil etter min erfaring , ikke bli noe bedre.. Jeg kuttet kontakt med henne og har det veldig greit uten henne i livet mitt Anonymkode: f8a54...d6d 11
Gjest Smiley99 Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 Dårlig gjort ja. Du burde snakke med henne om det. Må jo finnes en forklaring på hvorfor, var jo neppe sårt ment av henne.
Gjest O.G. Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er akuratt det jeg lurer på. Om jeg bør kutte kontakten med henne siden vennskapet tydeligvis ikke var så viktig likevel. Eller skal jeg bare ha ett litt sånt overfladisk vennskap med henne? liker ikke overfladiske vennskap, men... ts Anonymkode: c1f4d...5e0 Like greit å kutte ut
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 Jeg regner med du ikke ble sittende alene selv? Tror ikke jeg hadde giddet å bli fornærma såfremt jeg ikke ble sittende alene selv eller det var snakk om en veldig nær venninne. Julaften er jo ganske intim, da synes jeg det er greit å få lov å feire med mennesker man føler seg nærmest. Din invitasjon var jo uansett en sympatiinvitasjon og hun sa fra lenge før at hun ikke kom, ikke lillejulaften. Selvfølgelig mista du jo muligheten til å fremstå som den gode samaritan som tar inn de stakkars ensomme på selveste julekvelden.... Anonymkode: 6bee0...3b3 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 Js, her synes jeg du både overreager og overdriver. Får da være måte på hvor mye krav du kan legge på et annet menneske kun fordi du ga en sympati- invitasjon. Hun sa fra i veldig god tid, og uttrykte sin takknemlighet. Jeg ville vært glad for at hun fant noen hun hadde reelt lyst til å feire sammen med. Vi vet ingen ting om omkringliggende forhold her. Jeg tar det som underforstått at du har familie, siden du vil inkludere henne så hun slapp å sitte alene. Som enslig er det fort gjort å føle seg som tredje hjulet i en slik setting, uansett hvor godt ment det er. Om hun fikk mulighet til å være sammen med noen hun kjente bedre eller følte seg mer vel med, så ville jeg syntes det var fint jeg. At hun ikke lengre trengte din sympati for å få en fin juleaften, ingenting er vel bedre enn det? En blottstiller seg også bra ved å være åpen om slikt. Som god venninne ville jeg trygget henne på at du var glad for å bli spurt, og deres hjem er åpent uansett. Å klikke i vinkel og bryte et vennskap kun fordi du ikke fikk være barmhjertig samaritan juleaften, det er en overreaksjon. Du fikk vite det i veldig god tid, og hun takket deg for tilbudet og uttrykte takknemlighet. Mer kan du virkelig ikke forvente. Anonymkode: 8ba13...0a8 23
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #15 Skrevet 2. januar 2021 Det er nok derfor nettopp derfor hun holdt på å bli sittende igjen helt alene på julaften. To-tre år til med invitasjoner, der hun shopper den beste, så er hun definitivt alene ved enhver anledning fremover. Ikke annet å gjøre enn å droppe å være på tilbudssiden neste år. Anonymkode: 2f5a5...d3f 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Js, her synes jeg du både overreager og overdriver. Får da være måte på hvor mye krav du kan legge på et annet menneske kun fordi du ga en sympati- invitasjon. Hun sa fra i veldig god tid, og uttrykte sin takknemlighet. Jeg ville vært glad for at hun fant noen hun hadde reelt lyst til å feire sammen med. Vi vet ingen ting om omkringliggende forhold her. Jeg tar det som underforstått at du har familie, siden du vil inkludere henne så hun slapp å sitte alene. Som enslig er det fort gjort å føle seg som tredje hjulet i en slik setting, uansett hvor godt ment det er. Om hun fikk mulighet til å være sammen med noen hun kjente bedre eller følte seg mer vel med, så ville jeg syntes det var fint jeg. At hun ikke lengre trengte din sympati for å få en fin juleaften, ingenting er vel bedre enn det? En blottstiller seg også bra ved å være åpen om slikt. Som god venninne ville jeg trygget henne på at du var glad for å bli spurt, og deres hjem er åpent uansett. Å klikke i vinkel og bryte et vennskap kun fordi du ikke fikk være barmhjertig samaritan juleaften, det er en overreaksjon. Du fikk vite det i veldig god tid, og hun takket deg for tilbudet og uttrykte takknemlighet. Mer kan du virkelig ikke forvente. Anonymkode: 8ba13...0a8 Helt enig! Jeg synes ts overreagerer voldsomt. Jeg hadde skjønt det hvis venninnen ikke sa ifra før noen timer før hun skulle møte opp, men TRE UKER er virkelig innafor mtp å ombestemme seg, uten at verten blir blodfornærmet og vurderer å kutte vedkommende ut. Ts har ikke sagt noe om at hun var alene i julen og kanskje grunnen til at venninnen valgte en annen venninne, var nettopp for at denne (andre venninnen) ikke skulle bli sittende alene. Anonymkode: b71bd...0de 17
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 Var dette en engangshendelse, eller har hun for vane å avlyse avtaler? Anonymkode: f664e...288 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #18 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig! Jeg synes ts overreagerer voldsomt. Jeg hadde skjønt det hvis venninnen ikke sa ifra før noen timer før hun skulle møte opp, men TRE UKER er virkelig innafor mtp å ombestemme seg, uten at verten blir blodfornærmet og vurderer å kutte vedkommende ut. Ts har ikke sagt noe om at hun var alene i julen og kanskje grunnen til at venninnen valgte en annen venninne, var nettopp for at denne (andre venninnen) ikke skulle bli sittende alene. Anonymkode: b71bd...0de Nei det var det ikke. Hun skulle feire med venninnen og hennes familie. Som jeg skrev tidligere så er det veldig stygt å behandle mennesker på denne måten. Å oppføre seg som at et menneske er bra nok for deg når du er langt nede i kjelleren men med en gang noen andre dukker opp så var det ikke så viktig likevel å komme til meg. Det vil si at å komme til meg bare var en sånn krisesituasjon om hun absolutt ikke skulle ha noen å være sammen med. Tror nok at ingen mennesker ønsker å være reserve for noen som helst. Ts Anonymkode: c1f4d...5e0 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det var det ikke. Hun skulle feire med venninnen og hennes familie. Som jeg skrev tidligere så er det veldig stygt å behandle mennesker på denne måten. Å oppføre seg som at et menneske er bra nok for deg når du er langt nede i kjelleren men med en gang noen andre dukker opp så var det ikke så viktig likevel å komme til meg. Det vil si at å komme til meg bare var en sånn krisesituasjon om hun absolutt ikke skulle ha noen å være sammen med. Tror nok at ingen mennesker ønsker å være reserve for noen som helst. Ts Anonymkode: c1f4d...5e0 Med mindre du selv var alene, synes jeg fortsatt du overreagerer noe så voldsomt. Det er jo gått mange uker siden hun takket nei og du går fortsatt rundt og kverner på det. Du sier jo selv at dere ikke er så nære venninner, da er det vel ikke så rart at hun velger å tilbringe juleaften sammen med en (sannsynligvis) nærmere venninne, fremfor å "være til bry" for deg som hun ikke kjenner så godt. Anonymkode: b71bd...0de 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #20 Skrevet 2. januar 2021 Hun skal ha kred for at hun var ærlig. Du kunne fått hørt det i ettertid og dèt hadde vel ikke vært noe bedre. Har hun ellers gode egenskaper, så hold på vennskapet, men fortell at du likte dette dårlig Anonymkode: 211cf...a12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå