Bree Skrevet 11. august 2005 #1 Skrevet 11. august 2005 En mann ble i går funnet i en leilighet i Bogstadveien, etter å ha vært død i NI måneder. Er det bare jeg som begynner å grine av slikt?!
Gjest Melk Skrevet 11. august 2005 #2 Skrevet 11. august 2005 Jeg griner ikke. Tenker som så at det er trist, men noen mennesker velger å ha det slik. Som den forrige damen som de fant død; hun hadde unngått enhver kontakt med familie og naboer og bedt dem holde seg unna. Selv har jeg null kontakt med naboer, aner ikke hvem som bor i samme oppgang, når de er på ferie eller når de kommer og går.
Gjest Gjest_trist_* Skrevet 11. august 2005 #3 Skrevet 11. august 2005 Nei, det er det nok ikke. Men før man skylder på kalde naboer og Oslo generelt så bør man spørre seg hva det er som gjør at en person ikke har kontakt med slekt og naboer? Det er trist eller forargelig hvis det er slik at eventuelle barn ikke tar seg av sine gamle foreldre, eller sjekker opp hos dem av og til. Men hvis det er slik at han hadde flere barn som ikke besøker sin far så er det kanskje noe annet som ligger bak. For det pleier som regel å være iallfall en i en søskenflokk som tar vare på foreldrene. I naboblokken der jeg bodde tidligere var det ikke så mye ut og innflytting, der bodde det mange eldre - deriblant en eldre mann med alkoholproblmer. Han hadde for lengst drukket ut familien og fikk derfor ingen besøk av sin familie, naboer pratet han ikke til eller med - han holdt seg for seg selv og det var i grunnen sjelden man så noe til han i det hele tatt. Og det var perioder hvor posten hopet seg opp, men så gikk det en stund og postkassen var tom igjen. Så derfor var det ingen som reagerte på at han ikke var å se på flere måneder. Inntil naboene la merke til at det var mark som kom ut av døren hans, det viste seg at han hadde vært død i flere måneder. dette var da en mann som ikke ønsket kontakt. Og så er det noen som ikke har barn og som har mistet kontakten med slekten sin, noen har vanskelig for å få kontakt med andre - kanskje vennene har dødd bort eller havnet på aldershjem, og de sitter der alene. Noen er ikke så flinke til å komme seg på aktiviteter beregnet på eldre - noen synes det er vanskelig å ta kontakt med folk de ikke kjenner. Jeg synes det er utrolig trist å tenke på at noen dør alene, at de ikke har opparbeidet seg et kontaktnett som vil savne dem.
Gjest Milah Skrevet 11. august 2005 #4 Skrevet 11. august 2005 Jeg synes det er trist, men jeg tenker også at det helt sikkert er en grunn til at de ikke har kontakt med noen!
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2005 #5 Skrevet 11. august 2005 jeg har spilt orgel i en del begravelser, og et par ganger har det hendt at presten har spurt meg om jeg ikke kunne bli med ut når kisten skulle senkes i jorda. Fordi det har vært så få mennesker der, bare kanskje et par stk, og da ser det litt tomt ut ved grava, og når det skal synges før og etter senking er det ellers kanskje bare prestens stemme som høres. Slikt er også veldig trist.
Gjest Piper Skrevet 11. august 2005 #6 Skrevet 11. august 2005 Jeg griner ikke av slik, for det er enkelte som velger å være for seg selv. Men trist er det. Samfunnet vårt blir jo mer og mer travelt, der ingen har tid til noe lengre. Alt blir et ork, men en gjør det for å prøve å lappe på sin egen dårlige samvittighet. Kanskje vi burde lære fra andre land, som tar bedre vare på familien sine. Men det gjelder alle, for det er ikke bare noen i familien som skal prøve, mens andre ikek bryr seg. Men trist og tragisk er det i alle fall.
reddelinnea Skrevet 12. august 2005 #7 Skrevet 12. august 2005 En mann ble i går funnet i en leilighet i Bogstadveien, etter å ha vært død i NI måneder. Er det bare jeg som begynner å grine av slikt?! ← Uff ja. Det er kjempetrist. Jeg gråter jeg også av slikt. Tenk å være så ensom. Stakkars mannen. stakkar. Det er så vondt å ikke ha noen venner og at mannen dør i ensomhet. Vondt at ingen merker ikke å ha sett mannen. Det er fælt å være ensom. Jeg kommer nok til å død uten at noen merker det jeg også fordi jeg ikke har noen venner. Eller et nettverk. Hilsen ensomme meg.
Gjest Violetta Skrevet 12. august 2005 #8 Skrevet 12. august 2005 Jeg synes også det er trist. Det står jo i avisen om slikt, har i hvert fall hørt mange lignende saker i løpet av en del år. Hadde også en jobb tidligere der vi ble involvert i slikt, der folk ble funnet etter lang tid i leiligheten sin. Det er trist, visst er det det. Noen velger å leve alene, av forskjellige grunner. Andre igjen velger det ikke, det bare blir slik. For noen år siden satt jeg en liten stund på en benk i en park og ventet på noen. På den samme benken satt en gammel dame. Vi pratet litt om vind og vær, og like før jeg måtte gå sa hun at jeg var den første hun hadde pratet med to uker. TO uker! Det er lenge det. Hun var så glad når damen bak kassen på Rimi smilte til henne, for da følte hun at noen hadde sett henne den dagen... Vi kan godt bry oss litt mer om hverandre her i dette landet. Det hadde ført mye godt med seg.
Arkana Skrevet 12. august 2005 #9 Skrevet 12. august 2005 Tja, naboen vår ble funnet død i leiligheten i fjor. Han lå vel der et par dager i allefall, og han hadde et stort nettverk rundt seg. Jeg snakket med ham jevnlig, bare et par dager før han døde. Han skulle reise bort, så når jeg så reklame samle seg utenfor døren stusset jeg ikke over det. Det er bare én nabo jeg kjenner såpass godt at jeg ville reagert om jeg ikke så henne, eller avisene samlet seg samme. Bortsett fra henne har jeg ingen videre kontakt med de andre, det kan faktisk gå flere uker mellom de gangene jeg ser noen av de som bor i samme etasje som oss.
Gjest Violetta Skrevet 12. august 2005 #10 Skrevet 12. august 2005 Det jeg ikke forstår er at de som er bud (postbud eller avisbud) ikke kan ha noen rutiner for dette. Melde fra til politi eller lignende dersom post og aviser ikke blir tatt inn på ukesvis.
reddelinnea Skrevet 12. august 2005 #11 Skrevet 12. august 2005 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke postkassa var proppa full jeg.
Arkana Skrevet 12. august 2005 #12 Skrevet 12. august 2005 Det jeg ikke forstår er at de som er bud (postbud eller avisbud) ikke kan ha noen rutiner for dette. Melde fra til politi eller lignende dersom post og aviser ikke blir tatt inn på ukesvis. ← Ja, det burde være en idé. Men samtidig er det nok av andre grunner til at posten kan bli liggende lenge. Jeg vet om folk som reiser mye og lar posten bare hope seg opp. Jeg vet om flere som har sykdommer (f.eks. paranoid schizofreni) og som dermed ikke klarer å se i postkassen mer enn et par ganger i året. Jeg tror noen ville få mye arbeid med å finne den ene prosenten alvorlige tilfeller blandt alle de som av en eller annen helt legitim grunn ikke tar inn posten hver dag.
Gjest Violetta Skrevet 13. august 2005 #13 Skrevet 13. august 2005 Ja, det burde være en idé. Men samtidig er det nok av andre grunner til at posten kan bli liggende lenge. Jeg vet om folk som reiser mye og lar posten bare hope seg opp. Jeg vet om flere som har sykdommer (f.eks. paranoid schizofreni) og som dermed ikke klarer å se i postkassen mer enn et par ganger i året. Jeg tror noen ville få mye arbeid med å finne den ene prosenten alvorlige tilfeller blandt alle de som av en eller annen helt legitim grunn ikke tar inn posten hver dag. ← Men likevel... Kanskje flere kunne fått hjelp før det var for seint også da. Disse som du snakker om som ikke klarer å hente posten sin, kanskje de kunne få hjelp med det for eksempel. Og om man reiser kan man bestille oppbevaring av posten.
Gypsy Skrevet 13. august 2005 #14 Skrevet 13. august 2005 Uavhengig av årsak til hvorfor enkelte velger å leve et liv uten kontakt med andre, syns jeg det er trist at enkelte er så ensomme at ingen savner dem på flere måneder og nesten et år. Det har jo vært noen slike oppslag nå i den senere tid, og ja, noen mennesker velger å kutte kontakten med alt og alle, men det er ikke sikkert de har det så enkelt av den grunn, vi vet jo ikke hvorfor de har brutt kontakten. Eldre mennesker, godt oppe i årene, bor alene uten hjemmehjelp, har ingen barn eller annen gjenlevende familie (eller venner)...... Hvem er det som skal savne dem om de skulle falle fra i hjemmet, da ? Posten hoper seg opp, men folk kan jo dra bort for en stund, alle har ikke kontakt med naboene sine, blander man seg da om man ikke har kontakt vanligvis ? Mange lurer kanskje på hvorfor posten aldri blir hentet, men tenker vel gjerne at de ikke skal blande seg i andres liv, trekker på skuldrene og går inn til seg selv igjen.
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2005 #15 Skrevet 13. august 2005 Jeg syns vel ikke det at han lå død i 9 mnd er det værste, men det faktum at han sikkert levde et dønn ensomt liv, det syns jeg er trist.
Alterna Skrevet 13. august 2005 #16 Skrevet 13. august 2005 Jeg synes det er trist, men jeg tenker også at det helt sikkert er en grunn til at de ikke har kontakt med noen! ← Kanskje de er sjenerte eller noe, og ikke tør å ta kontakt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå