AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #41 Del Skrevet 2. januar 2021 Omo skrev (52 minutter siden): Akkurat kraft er jo ikke noe tidkrevende i det hele tatt. Du putter ting i en kjele sammen med vann og setter på plata, Noen timer senere siler du og heller krafta i egnet beholder og setter i fryser. Dette gjøre vi med ujevne mellomrom, selv med småbarn. Vi lager det meste fra bunnen av, men tyr til halvfabrikata eller helfabrikata innimellom. I dag f.eks ble det frossenpizza som vi har pimpet opp. Hadde rett og slett ikke lyst å lage mat i dag. Mens i morgen skal vi ha en asiatisk langtidskokt gryte med selvlaget kraft. Vi har ikke «noen timer», det er det som er problemet. Vi kunne prioritert dette, men det er som sagt mye enklere for svigerfar som er pensjonist. Anonymkode: 84fe0...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 2. januar 2021 #42 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pasta lager han selv ja, men ikke mel eller olje haha😂 han har ikke tilgang på en mølle lissom.. Anonymkode: 6d18d...74b Tviler på at det er så mange som styrer på å lager mel, olje osv hvis de ikke absulutt må. Og det er jo ok. Jeg er ikke noe nazi selv heller bare så det er sagt. Jeg hverken dyrker kaffebønner, brenner dem eller kverner dem opp, jeg tar den enkle vrien, kjøper filterkaffe og trakter den opp. Men jeg styrer stort sett unna toro o.l. Jeg bruker mye hel og halvfabrikata, spesielt slikt som meierivarer, hermetikk, mel, oljer, reker, bacon, kjøttdeig. Jeg prøver å ta sunne alternativer når det er tilgjengelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #43 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tidkrevende? Har du engang laget kraft noen gang? Alt du gjør er å grovskjære grønnsakene, legge med beina i en langpanne og brune beina, så slenge alt i en stor kjele og dekke med vann. Så langt er vi vel oppe i 15 minutters arbeid, pluss ventetiden mens det bruner seg, der du kan se på TV, trene, gjøre husarbeid eller leke med barna imens. Skru på kjelen, la det koke opp, tilsett bittelitt eddik, skru ned så det såvidt er bevegelse i vannet, la det stå sånn et par døgn. Er du redd for å la den stå på om natten skrur du den bare av rett før su legger deg, og på igjen neste morgen. Så er det bare å sile kraften, ha den over i passende beholdere og så hermetisere eller fryse den. La oss si MAX 45 minutter arbeid alt sammenlagt. Har du ikke såpass med tid til overs en gang i året bør du revurdere livsstilen din. ville absolutt ikke spist noe med modifisert maisstivelse i nei, og unngår også rapsolje. Anonymkode: ed7c2...313 Ja, jeg har laget kraft og det tar tid. Det er ikke vanskelig, men tar tid, derav tidkrevende. Anonymkode: 84fe0...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #44 Del Skrevet 2. januar 2021 Jerry Lee skrev (18 minutter siden): Selv Fjordlands som så mange kaller søppelmat er påvist å være riktig så næringsrik. Lite mat for stor penge er en annen diskusjon. ☺ Fjordlands er ikke halvfabrikata, det et helfabrikata. Ingen kaller det søppelmat, slik man gjør med macdonalds, ferdigpizza eller Toro. Anonymkode: 48d2e...b5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #45 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har ikke «noen timer», det er det som er problemet. Vi kunne prioritert dette, men det er som sagt mye enklere for svigerfar som er pensjonist. Anonymkode: 84fe0...9e8 Alle har timer. Anonymkode: 48d2e...b5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #46 Del Skrevet 2. januar 2021 Omo skrev (57 minutter siden): Akkurat kraft er jo ikke noe tidkrevende i det hele tatt. Du putter ting i en kjele sammen med vann og setter på plata, Noen timer senere siler du og heller krafta i egnet beholder og setter i fryser. Dette gjøre vi med ujevne mellomrom, selv med småbarn. Jepp. Og det er sammenheng mellom hvor sunn mat man spiser i oppveksten og hvor godt man gjør det på skolen. Så dette er vel anvendt tid. Anonymkode: 48d2e...b5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
youcancallmejune Skrevet 2. januar 2021 #47 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Jeg greide det da barna var små og jeg hadde permisjon, men nå? Ikke mulig. Jeg har ikke nok tid til å dille så lenge på kjøkkenet, så jeg må ty til noen snarveier her og der. Jeg kjøper ofte ferdige fiskekaker, fiskepinner og en del annet. Edit: så først nå at det var snakk om halvfabrikata, men den hender at jeg kjøper ferdig pizzasaus og slikt også. Endret 2. januar 2021 av youcancallmejune 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #48 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle har timer. Anonymkode: 48d2e...b5f Vi har ikke timer å bruke på dette. Vi har 3 små barn som vi bruker alle timene våre på. Vi er på farten hele helgene, og hverdagen er fult kjør før vi kollapser på sofaen kl.20. Hadde jeg vært pensjonist slik som svigerfar hadde jeg hatt tiden. Anonymkode: 84fe0...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #49 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp. Og det er sammenheng mellom hvor sunn mat man spiser i oppveksten og hvor godt man gjør det på skolen. Så dette er vel anvendt tid. Anonymkode: 48d2e...b5f Man kan fint spise sunn mat uten å koke kraft. Anonymkode: 84fe0...9e8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #50 Del Skrevet 2. januar 2021 Nei, det er ikke sannsynlig at jeg aldri bruker halvfabrikata, det gjør jeg hele tiden. Matlaging er ikke min favorittsyssel. Det er noe jeg gjør fordi jeg må. Lettvinte løsninger er hjertelig velkommen. Anonymkode: 35e6b...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunuel Skrevet 2. januar 2021 #51 Del Skrevet 2. januar 2021 Skjønner ikke de som sier de ikke har tid til å lage kraft.. kraft lager seg selv etter et par minutters forarbeid. Selv prøver jeg å bruke minst mulig halv/helfabrikat fordi jeg er glad i mat og glad i å lage mat. Tyr til posesauser noen ganger 😳 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #52 Del Skrevet 2. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Mel er ikke halvfabrikata. Ikke melk, meierivarer, tørket pasta eller oljer heller. Det er selvsagt rene råvarer. Dette er typiske slike stråmenn jeg skrev om i det lange innlegget over. Anonymkode: 1dd49...36f Dette er jo selvsagt bare tull. Tror du man finner mel i melgruva, i den formen det er når du kjøper det i butikken? Den rene råværen er hvete. Anonymkode: 6dce4...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #53 Del Skrevet 2. januar 2021 Jeg brukte det ikke de årene jeg spiste low fodmap. Kors på halsen. Nå har vi et par toro-poser liggende til dager vi ikke orker noe mer, men går kanskje en pose i mnd syns ikke det smaker så godt, men er greit for late dager. Anonymkode: 28bb4...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 2. januar 2021 #54 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et annet viktig skille mht mat fra bunnen går ved det å koke kraft selv. Buljongterning/ pulver er selve grunnstammen i industrielt-basert matlaging. Smaksmessig og kvalitetsmessig trer man over i restaurantnivå når man lager mat med egenkokt kraft. Det lærer en også noe om å skape smaker selv. Hver gang man tyr til industribuljong i stedet gir man dette opp. Anonymkode: 1dd49...36f Jeg er enig med alt du skrev i innlegget ditt. Jeg vil bare kommentere dette: buljong bruker jeg aldri. Det er bare salt og kunstig smak. Jeg bruker både Toro sauser og supper (bare Toro, ikke Knorr eller andre av de utenlandske), men kan også lage ting helt fra grunnen. Jeg ser på disse som tidsbesparere men det er sjelden jeg ikke pimper dem opp ekstra (unntatt Toro sin "Saus til laks" - den er det ikke nødvendig å pimpe og den smaker helt himelsk!). Jeg anser hermetikk og frosne grønnsaker, fisk eller kjøtt som råvarer dersom det ikke er tilsatt smak eller saus akkurat som du. Det samme gjelder selvsagt rømme, youghurt og smør (nei, jeg har verken geit eller ku på bås eller plass til å yste og surne, pasteurisere eller henge skinker, ribbe og pinnekjøtt til tørk om høsten) og pasta, ris og nudler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 2. januar 2021 #55 Del Skrevet 2. januar 2021 Jeg tyr nok til både halv- og helfabrikat innimellom ja. Er ikke flau over det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 2. januar 2021 #56 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fjordlands er ikke halvfabrikata, det et helfabrikata. Ingen kaller det søppelmat, slik man gjør med macdonalds, ferdigpizza eller Toro. Anonymkode: 48d2e...b5f Sa jeg ikke at det er helfabrikata? Les igjen. Og joda...Mange matsnobber her på KG har kalt Fjordlands for søppelmat. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #57 Del Skrevet 2. januar 2021 Forundret.. skrev (16 minutter siden): Tviler på at det er så mange som styrer på å lager mel, olje osv hvis de ikke absulutt må. Og det er jo ok. Jeg er ikke noe nazi selv heller bare så det er sagt. Jeg hverken dyrker kaffebønner, brenner dem eller kverner dem opp, jeg tar den enkle vrien, kjøper filterkaffe og trakter den opp. Men jeg styrer stort sett unna toro o.l. Jeg bruker mye hel og halvfabrikata, spesielt slikt som meierivarer, hermetikk, mel, oljer, reker, bacon, kjøttdeig. Jeg prøver å ta sunne alternativer når det er tilgjengelig. Vi maler faktisk melet vårt selv, men det er nok ikke så mange som gjør det, nei. Olje kjøper vi naturligvis, ellers bruker vi i grunnen mest smør. Det kjøper vi som oftest også ferdig, med mindre vi har funnet en haug billig kremfløte med dårlig dato. Anonymkode: 2b7d9...51d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #58 Del Skrevet 2. januar 2021 Jerry Lee skrev (8 minutter siden): Sa jeg ikke at det er helfabrikata? Nei, du befinner deg i en tråd hvor temaet er halvfabrikata. Anonymkode: 48d2e...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 2. januar 2021 #59 Del Skrevet 2. januar 2021 PassionatePatti skrev (1 time siden): Jeg tenker ikke noe over det, jeg spiser det jeg har lyst på til middag fra dag til dag, kunne ikke brydd meg mindre. Ikke jeg heller, tror ikke folk som spiser pulversuppe i ny og ne lever kortere eller har verre helse enn de som gror tomatene sine i kjøkkenhagen og lager suppe av de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 2. januar 2021 #60 Del Skrevet 2. januar 2021 Jerry Lee skrev (12 minutter siden): Sa jeg ikke at det er helfabrikata? Les igjen. Og joda...Mange matsnobber her på KG har kalt Fjordlands for søppelmat. Det gjorde du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå