AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Del Skrevet 2. januar 2021 Ser noen skryter av det i «stolt av at jeg ikke spiser dette»-tråden. Men er det sannsynlig? Eller lyver de litt for seg selv? Anonymkode: 4e33e...553 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Del Skrevet 2. januar 2021 Bare piss Anonymkode: 550eb...c1d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Del Skrevet 2. januar 2021 Pappa bruker aldri halvfabrikata, lager pålegg og kraft/buljong og brød og alt mulig fra bunnen. Men nå har han ganske god tid da 😛 Anonymkode: 6d18d...74b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Del Skrevet 2. januar 2021 Hvis du regner pasta, gulost, soyasaus, rømme og lignende som halvfabrikata, hender det jeg bruker sånne ting, ja. Ikke daglig, og ikke alltid ukentlig heller, men av og til. Anonymkode: 2b7d9...51d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 2. januar 2021 #5 Del Skrevet 2. januar 2021 Jeg tror folk flest bruker både hel- og halv-fabrikater innimellom, men at noen få sverger til å aldri bruke det. Jeg foretrekker lage så mye som mulig fra bunnen av, men realiteten er at jeg ganske ofte "jukser litt", og benytter halvfabrikater. For eksempel saus, jeg vet at om jeg skal lage en skikkelig god saus så kan det ta mange timer. Sausen til kveite i jula tok rundt 5 timer, og da hadde vi (selvlaget) fiskekraft ferdig fra før. Det har jeg ikke tid eller ork til i hverdagen, så da kan det bli posesauser som jeg krydrer/fikser litt ekstra på. Noen sauser er enkle og raske lage fra bunnen av, andre er det like greit "jukse litt" med. Jeg har hverken tid eller råd, eller plass i fryseren, til å lage alt fra bunnen av. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du regner pasta, gulost, soyasaus, rømme og lignende som halvfabrikata, hender det jeg bruker sånne ting, ja. Ikke daglig, og ikke alltid ukentlig heller, men av og til. Anonymkode: 2b7d9...51d Disse produktene er jo «ferdig», kan spises som de er, og er helfabrikata. For å ha rømme måtte du jo ellers framstilt den fra upasteurisert og uhomogenisert kumelk rett fra kua. Alle meieriprodukter er bearbeidet mat... Anonymkode: 4e33e...553 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 2. januar 2021 #7 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Pappa bruker aldri halvfabrikata, lager pålegg og kraft/buljong og brød og alt mulig fra bunnen. Men nå har han ganske god tid da 😛 Anonymkode: 6d18d...74b Hva med mel da? Lager han også det selv? Melk og andre meierivarer? Pasta av forskjellige slag? Oljer? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Del Skrevet 2. januar 2021 Taluno skrev (1 minutt siden): Jeg tror folk flest bruker både hel- og halv-fabrikater innimellom, men at noen få sverger til å aldri bruke det. Jeg foretrekker lage så mye som mulig fra bunnen av, men realiteten er at jeg ganske ofte "jukser litt", og benytter halvfabrikater. For eksempel saus, jeg vet at om jeg skal lage en skikkelig god saus så kan det ta mange timer. Sausen til kveite i jula tok rundt 5 timer, og da hadde vi (selvlaget) fiskekraft ferdig fra før. Det har jeg ikke tid eller ork til i hverdagen, så da kan det bli posesauser som jeg krydrer/fikser litt ekstra på. Noen sauser er enkle og raske lage fra bunnen av, andre er det like greit "jukse litt" med. Jeg har hverken tid eller råd, eller plass i fryseren, til å lage alt fra bunnen av. Og så bruker man vel ofte litt halvfabrikata/bearbeidet mat når man lager saus fra bunnen også, f eks rømme, creme fraiche, fløte, tomatpuré, soyasaus, rødvin osv? Anonymkode: 4e33e...553 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #9 Del Skrevet 2. januar 2021 De mener vel heller at de ikke spiser ting som fiskepinner og Toro-suppe regner jeg med. Anonymkode: f4e12...dec 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 2. januar 2021 #10 Del Skrevet 2. januar 2021 Bruker uhyre sjeldent halvfabrikata, tilnærmet aldri. Bruker imidlertid veldig mye helfabrikat. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 2. januar 2021 #11 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så bruker man vel ofte litt halvfabrikata/bearbeidet mat når man lager saus fra bunnen også, f eks rømme, creme fraiche, fløte, tomatpuré, soyasaus, rødvin osv? Anonymkode: 4e33e...553 Jepp, så det å si at man "absolutt aldri bruker hel/halv-fabrikater" vil være en usannhet med modifkasjoner eller definisjoner. Jeg selv definerer ikke nødvendigvis rødvin eller fløte som ett halvfabrikat, men skal man være 100% korrekt så er det jo det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Del Skrevet 2. januar 2021 Har en nabo som dyrker sin egen hasj. Det er ikke lov, men da slipper han i hvert fall å støtte kriminelle organisasjoner. Anonymkode: 4c848...65f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 2. januar 2021 #13 Del Skrevet 2. januar 2021 Jeg er stor tilhenger av både fjordland og Toro og alt som er lettvint 🙌 En gryterett eller suppe og saus fra Toro kan være nydelig godt hvis du pimper den litt opp! Og jeg, jeg skammer meg ikke et eneste øyeblikk! Heia halvfabrikat ❤ 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 2. januar 2021 #14 Del Skrevet 2. januar 2021 Hvor går grensen for hel- og halvfabrikata? Bruker melk, rømme, pasta, soyasaus, etc. Men aldri pulversaus/supper. Og kjøper jeg helfabrikata, som tomatsaus, så skal alle ingredienser være igjennkjennbar. På tomater, krydder, olje. For meg handler det om smak og mindre om begrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 2. januar 2021 #15 Del Skrevet 2. januar 2021 Svært lite sannsynlig i hverdagen at det ikke blir brukt både halv -og helfabrikat (Fjordland eller lignende som kan varmes i mikroovn når man kanskje har 10 minutter til å lage mat og spise den). I ferier og helger, så brukes nok en kombinasjon av halvfabrikat (f.eks. frosne grønnsaker, ferdig potetstappe, pasta, hermetiske tomater, tomatpuré) og mat som lages fra grunnen. Men det varierer hele tiden, men i helgene så unngår vi helfabrikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #16 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Pappa bruker aldri halvfabrikata, lager pålegg og kraft/buljong og brød og alt mulig fra bunnen. Men nå har han ganske god tid da 😛 Anonymkode: 6d18d...74b Ja, det er noe med det! Min svigerfar skjønner ikke at vi ikke koker kraft selv, vel han er pensjonist og vi har 3 barn under 5 år🙂🙃 Anonymkode: 84fe0...9e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #17 Del Skrevet 2. januar 2021 Hehe. De som vil bevise at ingen lager all mat fra grunnen ender som regel opp slik man allerede ser tendenser til her: Bare man ikke lager alt pålegg selv, deler opp slakt, bruker meieriprodukter som smør og rømme, så bruker man halvfabrikata, og er en hykler og en løgner. Så noen burde heller lage en tråd om hva man anser som halvfabrikata, eller om hvilke råvarer/ingredienser som kan inngå i matlaging fra bunnen, der man må argumentere for kriteriene sine. For min del: Ting som rømme og meierismør anser jeg som råvarer, ikke halvfabrikata. De er ikke tungt prosesserte, og inneholder ikke mange tilsetningsstoffer. Hermetiske tomater eller bønner etc er også råvarer. Mens feks et Dolmio-glass er halvfabrikata. Det samme er hermetiske tomater "tilsatt basilikum" eller tilsvarende. For da er også mye annet tilsatt, og det man har er i realiteten noe helt annet og mer industrielt enn de plaine hermetiske tomatene med en basilikumkvast tilsatt. Alt som er pulver og i pose er halvfabrikata. Frosne grønnsaker som feks erter er derimot selvsagt bare en råvare. De inneholder erter, ikke surhetsregulerende middel, antiklumpemiddel, konserveringsmiddel og smaksforsterker. En fin rettesnor er rett og slett å se på varedeklarasjonen: Er det kort, er det et godt tegn, er den lang som et vondt år, er det uaktuelt for meg å kjøpe. Jeg synes også det er viktig å ta hensyn til om noe er småskalaprodusert eller et industriprodukt. Det gjør en enorm forskjell på både smak og kvalitet, og for hvor sunn matvaren er. Pølser fra en småskalaprodusent feks i Reko-ringen anser jeg ikke for å være helfabrikata, fordi det ikke er et industrielt produkt - det er bare en ferdig rett laget av rene, naturlige råvarer av noen andre enn meg selv. Slike produkter og produsenter støtter jeg gjerne. Et annet viktig skille mht mat fra bunnen går ved det å koke kraft selv. Buljongterning/ pulver er selve grunnstammen i industrielt-basert matlaging. Smaksmessig og kvalitetsmessig trer man over i restaurantnivå når man lager mat med egenkokt kraft. Det lærer en også noe om å skape smaker selv. Hver gang man tyr til industribuljong i stedet gir man dette opp. Anonymkode: 1dd49...36f 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #18 Del Skrevet 2. januar 2021 Jeg bruker halvfabrikata, men ALDRI Toro. Det er jo nesten bare salt. Anonymkode: 48d2e...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Del Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det er noe med det! Min svigerfar skjønner ikke at vi ikke koker kraft selv, vel han er pensjonist og vi har 3 barn under 5 år🙂🙃 Anonymkode: 84fe0...9e8 Jeg skjønner bare deg og din svigerfars perspektiv her. Men man trenger jo ikke koke kraft selv for å lage mat fra bunnen, altså. Vegetariske pastaretter eller ovnsformer med fisk eller kylling + grønnsaker er god, rask og enkel hverdagsmat som blir full av smak uten både egenkokt kraft eller halvfabrikata av noe slag. Anonymkode: 1dd49...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #20 Del Skrevet 2. januar 2021 Forundret.. skrev (33 minutter siden): Hva med mel da? Lager han også det selv? Melk og andre meierivarer? Pasta av forskjellige slag? Oljer? Mel er ikke halvfabrikata. Ikke melk, meierivarer, tørket pasta eller oljer heller. Det er selvsagt rene råvarer. Dette er typiske slike stråmenn jeg skrev om i det lange innlegget over. Anonymkode: 1dd49...36f 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå