Gjest Acer Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 (endret) Jule-og Nyttårsfeiringa forløp seg i år som ifjor på tradisjonelt vis med innkjøp av julegaver, matvarer, og forhånds- pynting av Juletre m.m i påventa av innrykk av familiemedl. ( borna) med samboer heim til jul. Gamle mor hadde på forhånd forlengst bakt, alle de 7 slag med kaker som var fylt opp i kakeboksene. Julaften forløp seg også på tradisjonelt vis med bespisning av pinnekjøtt, rabbestuing, pølser, surkål etc. - etterfulgt av riskrem / moltekrem omlag kl. 17. Omlag kl 19 var det tid for opning av julegaver, og var i år som ifjor like spent på om julegavene falt i smak . 1 første juledag kl. 12 låg gjestene fremdeles til sengs når eg for min del inntok frukosten på tradisjonelt vis ved brødfjøla / kjøkkenbenken kl 09. Julegavene låg framleis strødd/ spredd utover i stuen til til 3 -4 juledag, og fekk aldri noen tilbakemeldinger på om dei falt i smak. Synes selvsagt det er koseleg å få barna hjem til Jul, men neste år blir det å ta sikte på julefeiring på hurtigruten å slappe av der, og kunne gå til dekka bord, og innkjøp av julegaver blir betydeleg nedprioritert. Det å finne julegaver som fell i smak er etterhvert blitt en utfordring, og det meste havner som husefyll. Barna er selvsagt hjarteleg velkomne hjem både til Jul, og andre høytider, men voksne born kan ikkje forvente at foreldre som har passert 65 år skal vera som noen tjenere for dem når de kommer hjem. Budsjett julegaver 2020: Omlag kr. 15.000 Budsjett matvarer 2020 : ------------ 10.000 Forbredelser / Pynting / matservering. etc Undres på om det er noen gamle foreldre som kjenner seg igjenn her ? Endret 2. januar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Vi begynte å arrangere selv for en del år siden. Da både mine foreldre og svigers tviholdt på gamle tradisjoner. Vi ønsker å pynte tidlig, og hive ut jula tidlig, 23/12 er stressende nok om du ikke må pynte tre og hus på toppen av alt annet... Vi orker ikke middag allerede kl 17, det er alt for tidlig. Vi vil sove litt i romjulen, og heller spise julebrunsj, morgenfuglene kan ta seg et knekkebrød. Vi ønsker moderne julesanger på sonosen, ikke lineær TV og Sølvguttene. Vi vil variere julematen noe og inkludere noen sunnere elementer. Vi tolererer ikke fråtsing og overspising, man spiser seg passe mett. Vi synes julekaker er tørre, kjedelige, og avlegs. Boksen den eldre generasjon kommer med går rett i søpla når de har dratt igjen. Og ikke minst - de insisterer på å kjøpe en fysisk julegave... I stedet for å respektere vårt ønske om å få noe som kan spises, brukes eller drikkes, og ikke tar opp enda mer plass i skapene. Anonymkode: c09d8...04f 3
Trolltunge Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 (endret) Jeg mener det ikke slemt, men her bør det kommunikason til. Du har nok skjemt dem bort om du er utslitt og blakk etter å ha feiring hos dere. Mye liv og røre er det som i slik situasjon bør være det som tar litt på krefter, men store barn burde vite bedre enn å komme til duk og dekket bord. Du har nok vent dem for godt til, og stiller ingen forventninger til dem. Iallefall ingen du deler med dem. Her er det jul annet hvert år hos mine foreldre og hos oss, men INGEN må noensinne ta alt. Det fordeles. Vi har en litt krevende dessert, så den tar jeg selv om vi skal til mine foreldre. Min søster er flink til å bake, så hun bidrar gjerne med noe ekstra godt i den kategorien. Mormor lager best kålrotstappe, så den har hun med seg når hun kommer hit. Julebakst har vi i fellesskap laget på forhånd. Det er en egen koselig tradisjon. Uansett, alle har med noe, og selv om det er litt ekstra på den som holder selskapet (mat og borddekning) bidrar absolutt alle både med innkjøp, tilberedning og oppvask/opprydning. Det er ikke noe vertskap som blir stående med absolutt alt. Jeg har store barn og mann også, så hele familien var i sving innen besøket kom julaften. En liste over gjøremål ble fordel på fire. At alle bidrar til slikt skal også innarbeides i neste generasjon. Frokost og julelunsj er noe vi avtaler tid angående. Felles frokost er alltid litt tidlig for oss som liker å sove lenge, og litt sent for mine foreldre, men er et kompromiss vi alle er enige om. Vi har felles familiehytte også, så dette med å bli enige om kompromisser angående når det er frokost og at alle bidrar er også godt innarbeidet i forhold til det. Nå som barna er store er det tre generasjoner å fordele alt av innsatsen på, og det forløper veldig greit. Det er ingen som skal føle at de har for mye på seg. Det er helt unødvendig, når vi er så mange. Gaver har vi også tett dialog om i forkant. Ønsker deles og diskuteres. Fordeles angående innkjøp også til viss grad. Det er ikke nødvendigvis ting, nå som vi er så voksne at vi har det meste. I år fikk jeg og min mann en middag på restaurant. Mine foreldre også. Hva barna ønsker og trenger er det vi foreldre som passer på at besteforeldre får gode tips om, og kjøper inn for dem om det er ting våre foreldre føler seg usikker på. Bedre at du tar en prat med neste generasjon om fordeling av ansvaret og forventninger enn at dere brått en jul bare stikker av. Det kan føles svært sårt og vanskelig. Jeg hadde blitt veldig skuffet, det hadde barnebarn også, for julaften uten mine foreldre hadde vært trist. Å bidra derimot er bare noe fint og veldig greit. Endret 2. januar 2021 av Trolltunge 5
skrue Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 Vi barna tok over da foreldrene var 60+. Julaften hos den ene og julelunsj hos den andre. Vi er dog såpass heldige at vi bor alle i grei avstand slik at overnattinger ikke er nødv. Jeg har selv aldri egentlig ikke tenkt så mye på hva ting koster, det er arbeidet med å gjøre alt klart som krever ressurser. Liker å lage istand mat av alle slag selv så vet godt hvor mye tid det kan ta.
Gjest Acer Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 (endret) Trolltunge skrev (8 timer siden): Jeg mener det ikke slemt, men her bør det kommunikason til. Du har nok skjemt dem bort om du er utslitt og blakk etter å ha feiring hos dere. Mye liv og røre er det som i slik situasjon bør være det som tar litt på krefter, men store barn burde vite bedre enn å komme til duk og dekket bord. Du har nok vent dem for godt til, og stiller ingen forventninger til dem. Iallefall ingen du deler med dem. Her er det jul annet hvert år hos mine foreldre og hos oss, men INGEN må noensinne ta alt. Det fordeles. Vi har en litt krevende dessert, så den tar jeg selv om vi skal til mine foreldre. Min søster er flink til å bake, så hun bidrar gjerne med noe ekstra godt i den kategorien. Mormor lager best kålrotstappe, så den har hun med seg når hun kommer hit. Julebakst har vi i fellesskap laget på forhånd. Det er en egen koselig tradisjon. Uansett, alle har med noe, og selv om det er litt ekstra på den som holder selskapet (mat og borddekning) bidrar absolutt alle både med innkjøp, tilberedning og oppvask/opprydning. Det er ikke noe vertskap som blir stående med absolutt alt. Jeg har store barn og mann også, så hele familien var i sving innen besøket kom julaften. En liste over gjøremål ble fordel på fire. At alle bidrar til slikt skal også innarbeides i neste generasjon. Frokost og julelunsj er noe vi avtaler tid angående. Felles frokost er alltid litt tidlig for oss som liker å sove lenge, og litt sent for mine foreldre, men er et kompromiss vi alle er enige om. Vi har felles familiehytte også, så dette med å bli enige om kompromisser angående når det er frokost og at alle bidrar er også godt innarbeidet i forhold til det. Nå som barna er store er det tre generasjoner å fordele alt av innsatsen på, og det forløper veldig greit. Det er ingen som skal føle at de har for mye på seg. Det er helt unødvendig, når vi er så mange. Gaver har vi også tett dialog om i forkant. Ønsker deles og diskuteres. Fordeles angående innkjøp også til viss grad. Det er ikke nødvendigvis ting, nå som vi er så voksne at vi har det meste. I år fikk jeg og min mann en middag på restaurant. Mine foreldre også. Hva barna ønsker og trenger er det vi foreldre som passer på at besteforeldre får gode tips om, og kjøper inn for dem om det er ting våre foreldre føler seg usikker på. Bedre at du tar en prat med neste generasjon om fordeling av ansvaret og forventninger enn at dere brått en jul bare stikker av. Det kan føles svært sårt og vanskelig. Jeg hadde blitt veldig skuffet, det hadde barnebarn også, for julaften uten mine foreldre hadde vært trist. Å bidra derimot er bare noe fint og veldig greit. Da våre foreldre / svigerforeldre levde, og barna var små tilbrakte vi julen vekselvis hos hverandre. De eldste barna fekk oppleve noen få julefeiringer i mitt barndomhjem saman med mine foreldre som forøvri ligg en drøy times reise med bil /båt fra vårt etablerte hjem. Etter at mine foreldre døde satt ein igjenn med minnene etter julefeiringa hos dem, og ifra den tida. Seinere blei det samling i svigerforeldres hjem som ligg eit steinkast ifra vår bolig , og der omlag 25 stk av slekttreet var samlet til julemiddag. Nå er det vert å minne om at slettes ikkje alle som har slekt / foreldre boende i nærliggende omkrets rundt seg, Etter svigerforeldres død blei ein grein av slektreet liksom knekt, og barna som da var små er forlengst komt i voksenalderen. I år som i fjor opprettholdt vi tradisjonen om å minnes våre nærmeste ved å tenne lys på de gravene som kunne nås på Julaften. Ellers har del av familien opprettholdt tradisjonen i å gå i kyrkja på Julaften, men heller ikkje det var muleg i år. Julenfeiringa er etter min oppfattning forlengst blitt mer en kjøpefest, og konkuranseinstinkt over hvem som har best utsmykkingen av lys-slynger rundt boligen. Trist er det at mange opplever (inkl. barn) mye fyll og alkohol i tilknyttning til julen . Dager etter at julegavene er blitt opnet så blir nok dei fleste gavene stuet bort, og glemt ettersom de fleste har det de trenger, og har fått råd å kjøpe det de ønsker . Mange går på både eit og fleire julebord før jul, og spiser julemiddager så eit av høgdepunkta julaften blir smakløst. Nå vart tanken luftet senest julaften 2020,og tanken er såvist ikkje ny sidan det å feire julen ombord i hurtigruten er blitt meget attraktivt blandt eldre. I år var det selvsagt ikkje tema å feire julen på hurtigruten sidan hurtigruten lå i korona opplag. I år vart det en annerledes jul-og nyttårfeiring for mange på grunn av koronaen Endret 2. januar 2021 av Skybe
Trolltunge Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 (endret) Skybe skrev (8 minutter siden): Da våre foreldre / svigerforeldre levde, og barna var små tilbrakte vi julen vekselvis hos hverandre. De eldste barna fekk oppleve noen få julefeiringer i mitt barndomhjem saman med mine foreldre som som forøvri ligg en drøy times reise med bil /ferje vårt etablerte hjem. Etter at mine foreldre døde satt ein igjenn bare med minnene etter julefeiringa der. Seinere blei det samling i svigerforeldres hjem som ligg eit steinkast ifra vår bolig , og der omlag 25 stk av slekttreet var samlet til julemiddag. Nå er det vert å minne om at slettes ikkje alle som har slekt / foreldre boende i nærliggende omkrets rundt seg, Etter svigerforeldres død blei ein grein av slektreet liksom knekt, og barna som da var små er forlengst komt i voksenalderen. I år som i fjor opprettholdt vi tradisjonen om å minnes våre nærmeste ved å tenne lys på gravene på Julaften. Ellers har del av familien opprettholdt tradisjonen i å gå i kyrkja på Julaften, men heller ikkje det var muleg i år. Julenfeiringa er etter min oppfattning forlengst blitt mer en kjøpefest, og konkuranseinstinkt over hvem som har best utsmykkingen av lys-slynger rundt boligen. Mange opplever (inkl. barn) opplever mye fyll og alkohol i tilknyttning til julen . Dager etter at julegavene er blitt opnet så blir nok dei fleste gavene stuet bort, og glemt ettersom de fleste har det de trenger, oghar fått råd å kjøpe det de ønsker seg til enhver tid. Mange går på både eit og fleire julebord før jul, og spiser julemiddager før jul så eit av høgdepunkta julaften blir smakløst. Nå vart tanken luftet senest julaften 2020,og tanken er såvist ikkje ny sidan det å feire julen ombord i hurtigruten er blitt meget attraktivt blandt eldre. I år var det selvsagt ikkje tema å feire julen på hurtigruten sidan hurtigruten lå i korona opplag. I år vart det en annerledes jul-og nyttårfeiring for mange på grunn av koronaen Du skriver igrunnen bare rundt det jeg anmerket og det du skriver i HI her. Synes fremdeles du burde snakke med familien jeg. Ja ikke mindre etter dette svaret. Hvilke ønsker og forventninger man har til jul, og hvilke endringer som kunne gjøre jula hyggeligere, burde det ikke være umulig å ta opp med nærmeste familie. Å bare dra avgårde på Hurtigruta videre er selvfølgelig mulig, men løser det at dere tydeligvis ikke kommuniserer og samarbeider i familien? Du kan jo kutte kontakten med hele familien også. Det er mulig. Jeg tror ikke at man gjør noe bra for familierelasjoner og egen lykke ved å ikke ta opp ting som ikke føles greit, men stikke av. Endret 2. januar 2021 av Trolltunge 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 Tenker at ting har endret seg. Mine foreldre sier ikke så mye men min svigermor sliter mer med det at vi ikke følger tradisjonene hennes. Kanskje dere må kommunisere bedre før neste års jul? Lufte alles ønsker og behov? Anonymkode: c6831...d7b 2
Gjest Acer Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 Trolltunge skrev (6 minutter siden): Du skriver igrunnen bare rundt det jeg anmerket og det du skriver i HI her. Synes fremdeles du burde snakke med familien jeg. Ja ikke mindre etter dette svaret. Hvilke ønsker og forventninger man har til jul, og hvilke endringer som kunne gjøre jula hyggeligere, burde det ikke være umulig å ta opp med nærmeste familie. Å bare dra avgårde på Hurtigruta videre er selvfølgelig mulig, men løser det at dere tydeligvis ikke kommuniserer og samarbeider i familien? Du kan jo kutte kontakten med hele familien også. Det er mulig. Jeg tror ikke at man gjør noe bra for familierelasjoner og egen lykke ved å ikke ta opp ting som ikke føles greit, men stikke av. Foreldre / Besteforeldre / Barn har tradisjonelt vert eit midtpunkt i forbindelse med julefeiringa rundt om i mange hjem, og slik er det fortsatt. Stadig flere eldre har valgt hurtigruten som alternativ julefeiring, og stadig fleire velger kielfergen som alternativ Nyttårsfeiring. Selvsagt er det ikkje snakk om å kutte kontakten med familien fordi ein ønsker å oppleve en annerledes jul. Slikt må planlegges i god tid, og det handler om en økonomisk omprioritering / prioritering som også øvrige del av familen kan ta del i. Dette er ikkje ment som noen reklame for hurtigruten, men eit ønskemål av opplevelse, også da gjerne saman med familie.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Skybe skrev (11 timer siden): Foreldre / Besteforeldre / Barn har tradisjonelt vert eit midtpunkt i forbindelse med julefeiringa rundt om i mange hjem, og slik er det fortsatt. Stadig flere eldre har valgt hurtigruten som alternativ julefeiring, og stadig fleire velger kielfergen som alternativ Nyttårsfeiring. Selvsagt er det ikkje snakk om å kutte kontakten med familien fordi ein ønsker å oppleve en annerledes jul. Slikt må planlegges i god tid, og det handler om en økonomisk omprioritering / prioritering som også øvrige del av familen kan ta del i. Dette er ikkje ment som noen reklame for hurtigruten, men eit ønskemål av opplevelse, også da gjerne saman med familie. Du fremstår som veldig lite villig til å se, og lytte til, hva som betyr noe for dine nærmeste. Det er din måte, og dine metoder, ellers blir det Hurtigruta. Og det vil utelukkende føre til avstand til resten av familien etterhvert. Anonymkode: c09d8...04f 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Skybe skrev (11 timer siden): Foreldre / Besteforeldre / Barn har tradisjonelt vert eit midtpunkt i forbindelse med julefeiringa rundt om i mange hjem, og slik er det fortsatt. Stadig flere eldre har valgt hurtigruten som alternativ julefeiring, og stadig fleire velger kielfergen som alternativ Nyttårsfeiring. Selvsagt er det ikkje snakk om å kutte kontakten med familien fordi ein ønsker å oppleve en annerledes jul. Slikt må planlegges i god tid, og det handler om en økonomisk omprioritering / prioritering som også øvrige del av familen kan ta del i. Dette er ikkje ment som noen reklame for hurtigruten, men eit ønskemål av opplevelse, også da gjerne saman med familie. I innlegget blander du på en måte to ting. Du har problemer med at barna ikke setter pris på det du steller i stand, inkludert de (i mine øyne) vanvittig dyre gavene. Samtidig sier du at du også har lyst til å gjøre noe annet. Ofte blir det slik at familier tviholder på tradisjoner ingen egentlig har glede av lenger. Det er ingen vits i å fordele skyld, det bare fungerer ikke lengre, for noen. Jeg syns du skal ta den turen! Bare si i fra i god tid, slik at barna kan legge andre planer. Kutt absolutt ned på gavebudsjettet! Hvis det er vanskelig å finne ting de ønsker seg, gi gjerne penger, men legg deg på en lavere sum enn det du har gjort før. Det er helt sikkert ingen som blir knust over det! Anonymkode: 6fc1e...30b
Gjest Acer Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): I innlegget blander du på en måte to ting. Du har problemer med at barna ikke setter pris på det du steller i stand, inkludert de (i mine øyne) vanvittig dyre gavene. Samtidig sier du at du også har lyst til å gjøre noe annet. Ofte blir det slik at familier tviholder på tradisjoner ingen egentlig har glede av lenger. Det er ingen vits i å fordele skyld, det bare fungerer ikke lengre, for noen. Jeg syns du skal ta den turen! Bare si i fra i god tid, slik at barna kan legge andre planer. Kutt absolutt ned på gavebudsjettet! Hvis det er vanskelig å finne ting de ønsker seg, gi gjerne penger, men legg deg på en lavere sum enn det du har gjort før. Det er helt sikkert ingen som blir knust over det! Anonymkode: 6fc1e...30b "En tid var- en annen tid vart" Ja, eg blander nok litt kortstokken når eg har opplevd en revlusjonerende endring i forhold til Julefeiringa ifra min oppvekst å fremtil idag. Barna er forlengst komt i voksenalderen, men desv. så opplever ein å ha fått en genrasjonskløft i forhold til juletradisjoner / feiringen FØR og NO. Den største endringen er komt på det matrialistiske. Mange lever idag på ferdigmat, og tilbredelse / forbredelser til festmåltidet på julaften har også endret seg. Her handler det bl.a. planlegging / innkjøp / forbredelser på forhand. Ja, noen er kanskje så heldige at de bor slik til at dette kan de planlegge / samarbeide i god tid alt etter hvor mange gjester som skal sitte rundt bordet, men slett ikkje alle har muligheter for det. Mange av de sosiale juletradisjoner ein opplevde før er forlengst utgått på dato, og blitt historisk, og da skal ein ikkje lenger tilbake en før mobilen, og sosiale medier fekk fotfeste. Endret 3. januar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Er det juletrefest du tenker på som utgått på dato ? I år er det corona som satte en stopper for det. Men ellers så er det en fast tradisjon hos oss. Anonymkode: 68d63...6a1
Gjest Acer Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 10.35): Du fremstår som veldig lite villig til å se, og lytte til, hva som betyr noe for dine nærmeste. Det er din måte, og dine metoder, ellers blir det Hurtigruta. Og det vil utelukkende føre til avstand til resten av familien etterhvert. Anonymkode: c09d8...04f Fremstår som veldig lite villig å se, og lytte til dine nærmeste . Det er tilsynelatende din konklusjon du har dannet deg utifra kommentarfeltet / tråden . Hjemmejul saman med barn, svigerforeldre , foreldre har vert tradisjoner igjennom alle år, og noe annet har vert utenkeleg. Foreldre, Svigerforeldre, og mange andre på slektreet er forlengst borte, og de har forlengst fått sin grav, og barna har forlengste etablert seg å flyttet ifra barndomshjemmet, og bor sprett rundt om i landet. Kanskje har du har noen tanker å illusjoner om hva dette inneberer i forhold til julefeiring saman med familien. ? Noen av de voksne er single medan noen er gifte / samboere med egne barn, og noen familiemedl. feirer julen til sjøs. Når barn, barnebarn trår inn i voksenalderen så blir det etterhvert en annerledes jul i mange hjem. Og mange familier har ikkje familien rundt seg i nærmiljøet så de kan samles på Julaften / Nyttårsaften, sette seg i bilen å kjøre hjem. Hu gamle mor kan også tenke seg etterhvert å bli fritatt for noen forpliktelser i forbindelse med juletradisnonene. Eit alternativ er selvsagt å legge julefeiringa neste år til en plass hvor barn, barnebarn bor, og veksle på det. I år har det m.a. vert begrensninger i antall samlinger, reiserestreksjoner m.m .
Gjest Acer Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det juletrefest du tenker på som utgått på dato ? I år er det corona som satte en stopper for det. Men ellers så er det en fast tradisjon hos oss. Anonymkode: 68d63...6a1 Og kunne vert intrs. å vist hvilke juletrefester som fortsatt blir opprettholdt hos dere ?
Zienna Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Jeg forstår godt hva du mener, TS! Tror der sitter mange utslitte og blakke foreldre/besteforeldre rundt om i norske hjem nå. Før barna dine selv har stelt i stand til jul, tror jeg ikke de kan forstå hvor mye arbeid som ligger bak. Når det er sagt, er det kanskje på tide at du fornyer dine egne forventninger til deg selv noe? Min mor var hjemmeværende på 50- og 60-tallet. Hos oss var 7 sorter, hjemmelaget pålegg av alle sorter og rundvasket hus en selvfølge. Da jeg selv ble mor på slutten av 70-tallet ønsket jeg at mine barn skulle få de samme gode minnene. Det ble mange sene nattetimer før jul, for i motsetning til min mor, jobbet jeg i full stilling utenfor hjemmet. Ergo måtte jeg senke på kravene! De 7 sortene var de første som utgikk - egentlig var det ingen som syntes de var så viktige. Så involverte jeg mannen min i påleggslagingen. Vi lager og syr kjøttruller sammen. Sylterullene og kokt lammelår er hans ansvar. Han har også ansvaret for all brødbaking. Jeg er god på sild og salater. Husvasken er heller ikke den samme som hjemme, men det er både tørket støv og vasket gulv når julaften er der Fra våre barn fikk egne hjem har vi vært invitert til dem på julaften. Foreldrene vil at barna deres skal få sine egne minner fra deres eget hjem. Vi gir dem hjemmelaget kjøttrull, sylte, sursild osv. før jul. For de jobber og har det travelt. Etter hvert vil de nok spørre oss om oppskrifter og hvordan det gjøres. Jeg kunne også tenke meg å "hoppe over jula" og evt. feire i utlandet. Men enda er barnebarna våre såpass små at jeg vet det ville skuffe dem. Mannen min og jeg er nok blitt en juletradisjon for dem! Gave- og pengejaget i dag er forkastelig, ja! Vi som har opplevd det annerledes må holde fast, og ikke la oss påvirke. Det er viktig å lære barn å bli glad for alt de får.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er 35 år, men har tre barn. Nettopp fordi mine foreldre skal slippe at vi innvandrer huset deres i jula har vi begynt å feire hjemme hos oss istedenfor, og de er alltid hjertelig velkomne. Noen ganger hjelper de i forhold til mat og kaker, andre ganger ikke. det er frekt av dine barn å ikke bidra! Anonymkode: 270e1...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er 35 år, men har tre barn. Nettopp fordi mine foreldre skal slippe at vi innvandrer huset deres i jula har vi begynt å feire hjemme hos oss istedenfor, og de er alltid hjertelig velkomne. Noen ganger hjelper de i forhold til mat og kaker, andre ganger ikke. det er frekt av dine barn å ikke bidra! Anonymkode: 270e1...0f1 Kanskje de kommer kun fordi de føler de må? frivillig tvang for å please gamle foreldre og tradisjonene deres? Vi vil helst være aleine i jula eller dra på ferie, men drar til svigers etc fordi vi føler vi må.. Men er såpass trangt hos de at vi går jo oppå de, så vi er mest mulig på rommet og sover lenge for å slippe mas og kjas Anonymkode: 3c736...5e3
Zienna Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje de kommer kun fordi de føler de må? frivillig tvang for å please gamle foreldre og tradisjonene deres? Vi vil helst være aleine i jula eller dra på ferie, men drar til svigers etc fordi vi føler vi må.. Men er såpass trangt hos de at vi går jo oppå de, så vi er mest mulig på rommet og sover lenge for å slippe mas og kjas Anonymkode: 3c736...5e3 Og kanskje holder de gamle på tradisjonene for å please dere unge? De tror at det er slik dere ønsker å ha det? Kanskje ville de synes det er helt flott å være bare de to, stille og rolig, på julaften? Kanskje kunne de tenkt seg på Hurtigruten? Ingen vet, før man snakker om det.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Her er barna glade i de gamle tradisjonene, og det er heldigvis jeg og. For oss er det utenkelig å endre julefeiringen vår, men jeg forstår at andre tenker annerledes. Hvis man ikke hygger seg med julegave shopping, juleforberedelser og selve feiringen så er det helt innafor å mikse og trikse litt slik at man får den julen man selv ønsker. Anonymkode: 69869...f52 1
Gjest Acer Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her er barna glade i de gamle tradisjonene, og det er heldigvis jeg og. For oss er det utenkelig å endre julefeiringen vår, men jeg forstår at andre tenker annerledes. Hvis man ikke hygger seg med julegave shopping, juleforberedelser og selve feiringen så er det helt innafor å mikse og trikse litt slik at man får den julen man selv ønsker. Anonymkode: 69869...f52 Ja, du skal ta vare på juletradisjonene saman med barna, men husk at ein dag er barna dine også blitt voksne. Kanskje kan du da legge inn ein kommentar på KG så vi får høre hvordan julefeiringen hos dere har blitt . Julaften var årets høgdepunkt for barna under oppveksten, men mye har endret seg sidan den tid. Etterhvert fekk vi barn sjølve, og la vi vekt på opprettholdt juletradisjonene ifra vår oppvekst. De tradisjonelle kjærnefamilene er iferd med å forsvinne ettersom eldrebølgen er på veg innover i det norske samfunnet. Truleg er det mange idag som ser med skyggelapper foran øynene hvordan samfunnet gradvis vil endres med flere eldre. Det er allerede idag en høy andel eldre ensome mennesker rundt om, og stadig flere eldre har ikkje lenger kjærnefamilien rundt med barn,og barnebarn som de kan feire julen saman med. Mange pårørende kommer etterhvert til å stå overfor uante / store utfordringer når gamle mor eller far blir pleietrengende, og de ikkje lenger kan bo hjemme. Mange må belage seg på at det slettes ikkje kan regne me det er noen selvfølge at storsamfunnet tar hånd om dem, og det står en ledig plass på aldershjemmet ledig når de skal ditt. https://forskning.no/a/1693205 Endret 9. januar 2021 av Skybe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå