Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ansatt blir dårlig og urettferdig behandlet av en vanskelig kunde, for eksempel. 

Skal arbeidsgiver forsvare ansatt eller må ansatt "suck it up" slik at bedriften ikke får klager? 

Anonymkode: e8885...f4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler, det kommer an på situasjonen. Hvis en ansatt blir trakassert av en kunde bør sjefen støtte vedkommende. Men når det kommer vanskelige kunder er det ofte arbeidsgiver velger å bare gi dem det de ønsker for å bli kvitt problemet fort. 

Anonymkode: 8174a...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Begge deler, det kommer an på situasjonen. Hvis en ansatt blir trakassert av en kunde bør sjefen støtte vedkommende. Men når det kommer vanskelige kunder er det ofte arbeidsgiver velger å bare gi dem det de ønsker for å bli kvitt problemet fort. 

Anonymkode: 8174a...140

Hva om sjefen støtter ansatt, kunden klager og bedriften får problemer? 

Skrevet

R

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om sjefen støtter ansatt, kunden klager og bedriften får problemer? 

Kan du ikke fortelle hele historien, det kommer an på så mye og du gir så lite info at svaret blir som vinden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (29 minutter siden):

R

Kan du ikke fortelle hele historien, det kommer an på så mye og du gir så lite info at svaret blir som vinden.

Kan ikke. Hva om noen kjente leser dette.....

Skrevet

Det kommer jo an på om klagen fra kunden er rimelig eller ikke. Jeg jobber innen helse, og forventer at sjefen støtter meg hvis jeg får en urimelig klage på meg. 
Er det en rimelig klage må sjefen støtte den som klager, men hun må også veilede meg, finne ut hvorfor situasjonen ble slik, og sette inn tiltak slik at ikke feilen gjentar seg. 
En god leder kaster ikke en ansatt til ulvene, uansett. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (18 minutter siden):

Det kommer jo an på om klagen fra kunden er rimelig eller ikke. Jeg jobber innen helse, og forventer at sjefen støtter meg hvis jeg får en urimelig klage på meg. 
Er det en rimelig klage må sjefen støtte den som klager, men hun må også veilede meg, finne ut hvorfor situasjonen ble slik, og sette inn tiltak slik at ikke feilen gjentar seg. 

Jeg snakker om urimelig klage. Fra sure folk som sliter med sine egne ting og bare må finne noen å kjefte på eller klage på. 

AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (19 minutter siden):

Skal god leder velge ansatt fremfor bedriftens omdømme? 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette snakk om en butikk eller?

Anonymkode: 60d96...502

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det spørs jo hva det gjelder. Sikkert forskjell på om det er en forretning vs. helsevesen. 

En god leder tar uansett vare på sine ansatte, men driver man fex butikk må man sikkert balansere det mot bedriftens omdømme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er dette snakk om en butikk eller?

Anonymkode: 60d96...502

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på, og siden du ikke vil fortelle om episoden så er det umulig å svare på.

Anonymkode: 5254d...552

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kommer helt an på, og siden du ikke vil fortelle om episoden så er det umulig å svare på.

Anonymkode: 5254d...552

Jeg fortalte jo det jeg kunne. 

Du er sjef, jeg er din ansatt. 
Vår kunde sier noe dårlig om meg til deg, sier at jeg har sagt ting (som jeg ikke har sagt). Du kan forsvare meg og be kunden om å dra til h....fordi du kjenner meg, du vet at jeg er en god medarbeider, men hva skjer hvis kunden er helt crazy og lager problemer, og klager videre? 

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen kan jatte med kunden og klappe deg på skulderen. 

Anonymkode: b62ba...5c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Hva har sjefen å tape på dette, hva har bedriften å tapa på dette, og hvor stor er saken? Min erfaring er at lojalitet ønskes fra arbeidsgiver, men at det sjeldent går andre veien. Men om dette er en fillesak som ikke går utover arbeidsgiver (f.eks at de mister en stor, viktig kunde), kan de være overbærende og "beklage, legge seg flat, det skal aldri skje igjen, " og se mellom fingrene på saken. Du må i alle tilfeller opptre profesjonelt og ikke la deg lokke inn i krig med kunden. Legg fram din side av saken for sjefen og håp på det beste. Har du bevis for at påstanden fra kunden ikke er riktig kan du legge fram de. Har du gjort noe feil bør du innrømme og "beklage, legge deg flat, og det skal aldri skje igjen" til sjefen. 

Anonymkode: e109c...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En leder som dytter en underordnet foran bussen har jeg null respekt for. Hvis jeg hadde vært på en butikk og overhørt en kunde være ufin mot en av dem som jobbet der påfulgt av at butikksjefen kom og tok kundens side og kjeftet på den ansatte hadde ikke jeg handlet der igjen.

Jeg har jobbet i servicenæringa og vet godt hvor selvrettferdig og nedlatende kunder kan være. Jeg tror jeg hadde reagert spesielt hvis den ansatte var en ungdom og kunden var middelaldrende.

Så bedriftens omdømme avhenger absolutt av hvordan leder behandler sine ansatte.

Anonymkode: 9b943...c17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis ansatt blir dårlig og urettferdig behandlet av en vanskelig kunde, for eksempel. 

Skal arbeidsgiver forsvare ansatt eller må ansatt "suck it up" slik at bedriften ikke får klager? 

Det vanlige om ikke kunden er helt ekstrem er at sjef tar over?

Kommer jo helt an på hvor vanskelig kunden er tenker jeg, og om den ansatte ønsker litt støtte. 

Anonymkode: 10e0e...d76

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vår kunde sier noe dårlig om meg til deg, sier at jeg har sagt ting (som jeg ikke har sagt). Du kan forsvare meg og be kunden om å dra til h....fordi du kjenner meg, du vet at jeg er en god medarbeider, men hva skjer hvis kunden er helt crazy og lager problemer, og klager videre? 

Ingen ber en kunde om å dra til helvete. Hallo 

Her burde sjefen klart å ta mot klagen, og samtidig gi deg sympati uten at kunden vet det. Du kan ikke forvente at en sjef/leder forsvarer deg ovenfor en kunde. Da skal det være alvorlige anklager. Ikke bare tull fra en misfornøyd kunde. 

Endret av SoWhat?
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Lederen din kan gjøre begge deler. Beklage til kunden, si det hele bunner i en misforståelse og jatte litt med, samtidig som h*n gir deg sin fulle støtte på «bakrommet» og trøster deg med at noen folk bare er vanhellige å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 02b26...c7f

• Liker 1
Gjest Thoringen
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut for meg at din nærmeste leder backet deg men at denne har et par ledere over seg? Hvis en ansatt hos meg ba en kunde dra til helvete så skal de ha en jævlig god forklaring på hvorfor. Urimelige kunder har også krav på å bli møtt på en profesjonell måte. Hvis derimot kunden stilte krav som din leder avviste på en profesjonell måte så ser jeg egentlig ikke problemet.

On 1/2/2021 at 12:02 PM, AnonymBruker said:

Verden er ikke svart/hvit på den måten der. Du vil alltid ha en kunde som mener at de ikke fikk det de fortjener på de vilkårene som de mener er riktige for dem. Men jeg kvitter meg ikke med en god ansatt med feilfri trackrecord bare fordi en kunde krever det. Mine kunder er innen primærhelsetjenesten (ikke pasienter men behandlere og helseinstitusjoner) og har enda å oppleve at en klage fikk konsekvenser for mitt omdømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...