AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Om noen på skolen tester positiv for korona noen dager før jul, er det da greit å ikke informere foreldre? Om smitten blir påvist på en mandag sporer man tilbake i 48 timer, og havner dermed i karantene fra lørdag av. Altså ingen karantene på elevene på skolen. I og med at mange reiser hjem til familie i risikogruppen til jul, er dette da greit? Anonymkode: c0c9b...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Det vurderer smitteoppsporingsteamet. Det er i tilfelle de som kontakter foreldrene i klassen. Anonymkode: a4077...32c 11
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Jeg har en del lærervenner og 4 av de fikk beskjed på lille julaften og julaften at det var smitte i klassen og nå er det i karantene. Kjempegøy. Anonymkode: 257c2...cc0 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 Jeg jobber på skole. Vi hadde en smittet lærer Torsdag før jul. Alle fikk beskjed og skolen stengte. Hadde ikke stengt hvis det ikke var bare 1 uke til jul. Da hadde bare nærkontaktene blitt satt i karantene Anonymkode: b7222...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 I og med at de smittesporet tilbake til lørdag, blir det jo selvsagt ingen karantene. Jeg tenker ikke på det juridiske her, men det som etter min mening burde vært det etisk riktige å gjøre. Så lenge denne læreren var på skolen uken før, er det ikke utenkelig at elever har tatt med seg smitte rundt i julen. TS Anonymkode: c0c9b...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I og med at de smittesporet tilbake til lørdag, blir det jo selvsagt ingen karantene. Jeg tenker ikke på det juridiske her, men det som etter min mening burde vært det etisk riktige å gjøre. Så lenge denne læreren var på skolen uken før, er det ikke utenkelig at elever har tatt med seg smitte rundt i julen. TS Anonymkode: c0c9b...a4c Man smittesporer 48 timer før symptomene kommer, eventuelt 48 timer før positiv test hvis man er symptomfri. Det er en grunn til at man smittesporer 48 timer før, og det er jo fordi erfaring tilsier at man ikke smitter før dette. Usikker på om det er riktig å sette folk i karantene som ikke har vært i en situasjon hvor man ikke kan ha blitt smittet. Anonymkode: 2997b...b55 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man smittesporer 48 timer før symptomene kommer, eventuelt 48 timer før positiv test hvis man er symptomfri. Det er en grunn til at man smittesporer 48 timer før, og det er jo fordi erfaring tilsier at man ikke smitter før dette. Usikker på om det er riktig å sette folk i karantene som ikke har vært i en situasjon hvor man ikke kan ha blitt smittet. Anonymkode: 2997b...b55 Det er ikke snakk om karantene. Det er snakk om informasjon. Sånn at man kan velge selv om man vil ta noen ekstra forhåndsregler. Spesielt i julen. Anonymkode: c0c9b...a4c 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke snakk om karantene. Det er snakk om informasjon. Sånn at man kan velge selv om man vil ta noen ekstra forhåndsregler. Spesielt i julen. Anonymkode: c0c9b...a4c Nei, du har ikke rett til ekstra informasjon angående andres helse når det ikke er nødvendig. Forventer du å få beskjed om omgangssyke før du besøker eldre slektninger som ikke tåler en heftig runde omgangssyke? Grunnen til at du ikke får beskjed om at noen tester positivt er jo fordi du ikke trenger beskjeden, da du/ditt barn ikke har vært i en situasjon hvor dere kunne bli smittet. Anonymkode: 2997b...b55 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke snakk om karantene. Det er snakk om informasjon. Sånn at man kan velge selv om man vil ta noen ekstra forhåndsregler. Spesielt i julen. Anonymkode: c0c9b...a4c Jeg skjønner hva det mener. Hvis mitt barn hadde testet positivt og smittesporet tilbake 48t lørdag før jul, så ville jeg på eget initiativ ha informert de andre foreldrene i klassen. De er jo ikke i karantene pga over 48t, men de kan velge å unngå å besøke evt noen/gaml/syke osv i julen. Jeg selv ville likt å vite det slik at jeg kunne begrenset besøk og potensiell smittespredning enda mer. Anonymkode: 21e43...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Ja, det er greit å ikke informere, man har ingen plikt til det. Men jeg personlig ville ha informert, og ville ha satt pris på å bli informert selv. Vi fikk melding i jula om at en lærer hadde testet positivt, selv om det skjedde i ferien og ingen kom i karantene. Er jo greit å vite uansett. Anonymkode: 33bfd...d59
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, du har ikke rett til ekstra informasjon angående andres helse når det ikke er nødvendig. Forventer du å få beskjed om omgangssyke før du besøker eldre slektninger som ikke tåler en heftig runde omgangssyke? Grunnen til at du ikke får beskjed om at noen tester positivt er jo fordi du ikke trenger beskjeden, da du/ditt barn ikke har vært i en situasjon hvor dere kunne bli smittet. Anonymkode: 2997b...b55 Så du tror at denne personen på ingen måte kan ha smittet flere elever på fredagen? Ærlig talt! Anonymkode: c0c9b...a4c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #12 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, det er greit å ikke informere, man har ingen plikt til det. Men jeg personlig ville ha informert, og ville ha satt pris på å bli informert selv. Vi fikk melding i jula om at en lærer hadde testet positivt, selv om det skjedde i ferien og ingen kom i karantene. Er jo greit å vite uansett. Anonymkode: 33bfd...d59 Helt enig. Her var det også en lærer som testet positivt i ferien, så hvorfor de kunne informere om denne personen, og ikke den som testet positivt noen få dager før jul fatter ikke jeg. Anonymkode: c0c9b...a4c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #13 Skrevet 3. januar 2021 Det er kjempestrenge personvernregler rundt dette. På en måte forståelig, på den andre siden frustrerende. Hadde jeg testet positivt hadde jeg nok på eget initiativ sagt ifra til min foreldregruppe, men det er vel ikke noe som kan pålegges. Eneste som kan komme ut fra skolen er vel "en lærer på trinnet". Anonymkode: 7b517...a19 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #14 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du tror at denne personen på ingen måte kan ha smittet flere elever på fredagen? Ærlig talt! Anonymkode: c0c9b...a4c Jeg stoler faktisk på de som kan dette, og siden de smittesporer 48 timer før positiv test (når vedkommende ikke har symptomer) og 48 timer før symptomer så ja, da kan ikke vedkommende ha smittet fredagen. Hvorfor betviler du dette? Hvilken informasjon sitter du på som gjør at du mener at det helsemyndighetene har satt som grenser ikke er godt nok? Og så lenge du og familien din ikke var flere enn 10 og holdt minst 1 meters avstand fra besøk så er jo det forholdsregler nok. Anonymkode: 2997b...b55 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #15 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du tror at denne personen på ingen måte kan ha smittet flere elever på fredagen? Ærlig talt! Anonymkode: c0c9b...a4c Du må ta deg sammen. Anonymkode: 7118d...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #16 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg skjønner hva det mener. Hvis mitt barn hadde testet positivt og smittesporet tilbake 48t lørdag før jul, så ville jeg på eget initiativ ha informert de andre foreldrene i klassen. De er jo ikke i karantene pga over 48t, men de kan velge å unngå å besøke evt noen/gaml/syke osv i julen. Jeg selv ville likt å vite det slik at jeg kunne begrenset besøk og potensiell smittespredning enda mer. Anonymkode: 21e43...ac2 Det er jo også derfor det finnes smittervernregler. Det vil alltid være en risiko for at man er smittet, og derfor bør man jo holde avstand til alle utenfor kjernefamilien. Anonymkode: e22cf...be6 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #17 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo også derfor det finnes smittervernregler. Det vil alltid være en risiko for at man er smittet, og derfor bør man jo holde avstand til alle utenfor kjernefamilien. Anonymkode: e22cf...be6 Men jeg ville droppet å møte feks oldemor 1.juledag med avstand, droppet å møte helt, om jeg noen dager tidligere samme uke hadde vært i nærheten av påvist smittet. Anonymkode: 21e43...ac2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #18 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg ville droppet å møte feks oldemor 1.juledag med avstand, droppet å møte helt, om jeg noen dager tidligere samme uke hadde vært i nærheten av påvist smittet. Anonymkode: 21e43...ac2 Du burde vel strengt tatt holdt deg unna oldemor innendørs uten munnbind + avstand uansett. Anonymkode: 5ee0b...ae5
Witchita Skrevet 3. januar 2021 #19 Skrevet 3. januar 2021 Vi fikk beskjed om at det gjaldt en lærer, men ingen informasjon utover det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå