Gå til innhold

Nå er jeg redd forholdet ryker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i 20år, 4 barn, egentlig grei økonomi, gode faste jobber og forholdsvis lite gjeld. Vi har levd godt, jeg har jobbet redusert for å være mer hjemme med barn. På to år nå har 2 av barna fått sykdom diagnose, samboer har blitt syk og sykemeldt. Mye bekymring, sykehusbesøk og oppfølging av barn, og dårligere økonomi pga sykmelding. Det er virkelig trått nå, og jeg merker at vi som foreldre ikke klarer stå godt sammen. Vi har ikke lengre råd til å finne på noe sammen med barna, og samboer har heller ikke energi. Jeg jobber nå fullt borte, og kjenner meg så sliten og lei. Noen som har vært der, og klart å snu det? 

Anonymkode: 2d833...3aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det som er de "onde" dagene, som de som gifter seg (fremdeles?) lover hverandre å holde sammen gjennom. Det går an å finne på ting som ikke koster så mye. Har man ikke energi, er uansett dyre aktiviteter sløsing. 

Anonymkode: d91a7...8d1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å snakke mer sammen. Jeg har ikke annet råd enn at det er viktig med kommunikasjon og å forstå hverandre. Lykke til, håper det bedrer seg for dere! 

Anonymkode: e86ee...e99

Skrevet

Terapi, før det går for langt. Det skylder dere barna og hverandre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke økonomien bli enda dårligere om dere skiller lag? Det er heller ikke like hyggelig å finne på noe med barna alene. Enig i at dere bør prøve familieterapi. 

Jeg tenker også at dere må jobbe med å akseptere at økonomien og livssituasjonen har endret seg og prøve å finne noe å være takknemlig for i det nye livet dere har, istedenfor å være bitter og savne det gamle.

Dere har fremdeles hverandre, dere er en familie og dere klarer dere ihvertfall økonomisk virker det som. Det er mange som ikke har råd til å ta med barna på ting, men en tur på stranden, filmkveld hjemme og besøk hos besteforeldre koster ingenting. Det er mye å glede seg over som ikke koster penger.

Det er veldig ensomt å være aleneforsørger, alltid alene hver eneste kveld, aldri en å snakke med når ting blir vanskelig med barna. Det er definitivt ikke en drømmetilværelse.

Anonymkode: 6ecd2...d22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere står sterkere sammen. Snakk sammen om at dere skal komme dere gjennom dette selv om det er dager dere ikke går godt sammen, eller kanskje uker, måneder. Erklær unntakstilstand, for det er det det er. Dere har syke barn, mannen er syk og økonomien skranter. Anerkjenn ovenfor hverandre at dette er tøft og at dette ikke er sånn dere vil ha det. Dere har faste jobber og lite gjeld, det kommer til å gå bra og dere kommer til å komme dere gjennom dette hvis dere snakker sammen om det. Ønsker dere god bedring/helse ! Og uansett hva dere gjør og om dere så er utslitte: sikre kostholdet. Spis variert. Spis sunt. Spis grønnsaker.

Anonymkode: 3c51f...088

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke økonomien bli enda dårligere om dere skiller lag?

Ja det lurer jeg og på. Om dere sliter økonomisk når dere deler bolig vil det jo bli tilnærmet umulig om dere skal ha hver deres bolig.

Anonymkode: 0c3d8...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Legg lista lavt på alt , det kan være en fin aktivitet å bare invitere til felles film kveld med snop. Dersom du er i 100 prosent jobb så reduser dersom det er mulig for 1 år eller først 6 mnd . Er diagnosene på barna av en slik karakter at dere kan få bistand / avlasting ? Og kommunikasjon er viktig og for din del så må du få pusterom innimellom, det kan være nok med en time på ettermiddagen men du må ta det for ingen er tjent med at du også nå blir sliten. Er din samboer sliten så nytter det ikke å dra på aktiviteter , sørg heller for å ha det fint hjemme så får heller du og ungene dra på enkle aktiviteter / besøk . 

Anonymkode: b1ebe...695

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det lurer jeg og på. Om dere sliter økonomisk når dere deler bolig vil det jo bli tilnærmet umulig om dere skal ha hver deres bolig.

Anonymkode: 0c3d8...ed1

Egentlig ikke. For da må vi selge, og da går vi flere millioner i pluss 

AnonymBruker
Skrevet

ang økonomi og ting å gjøre:

Gå masse turer i skog og mark! Morro med fin natur, ta gjerne bilder sammen med barna deres, la dem ta masse bilder. Sånne ting kan holde dem i aktivitet lenge, gå på stranda og se naturen. Sykle, ake, mye!

Anonymkode: 93396...363

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi har vært sammen i 20år, 4 barn, egentlig grei økonomi, gode faste jobber og forholdsvis lite gjeld. Vi har levd godt, jeg har jobbet redusert for å være mer hjemme med barn. På to år nå har 2 av barna fått sykdom diagnose, samboer har blitt syk og sykemeldt. Mye bekymring, sykehusbesøk og oppfølging av barn, og dårligere økonomi pga sykmelding. Det er virkelig trått nå, og jeg merker at vi som foreldre ikke klarer stå godt sammen. Vi har ikke lengre råd til å finne på noe sammen med barna, og samboer har heller ikke energi. Jeg jobber nå fullt borte, og kjenner meg så sliten og lei. Noen som har vært der, og klart å snu det? 

Tja, det er dette som er de kjipe dagene - og da må man finne en måte å få til noe hverdag på med mye premisser.

Skriv en liste over ting som er gratis, og veldig lavterskel.

Men hvorfor har dere dårligere økonomi pga sykemelding? 

Mener du AAP? Har dere sjekket uføreforskringen - den gjelder fom første dag på AAP. 

Med energi - mener du da at han er hus/sengebunden eller at han ikke orker lengre turer/byturer?

Løsningen for mange er å finne på noe i nærmiljøet - ta med pølser på termos i nærmeste park/i hagen fremfor å skulle ta full ekskursjon. 

Anonymkode: 97dd1...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ang økonomi og ting å gjøre:

Gå masse turer i skog og mark! Morro med fin natur, ta gjerne bilder sammen med barna deres, la dem ta masse bilder. Sånne ting kan holde dem i aktivitet lenge, gå på stranda og se naturen. Sykle, ake, mye!

Anonymkode: 93396...363

Det er ikke så enkelt om mor er sliten og pappa er totalt utmattet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke, det koster jo uansett mer å kjøpe to boliger istedenfor én og dere trenger begge to like mange soverom på hver deres kant som det dere har nå. Hvordan kan det gå i pluss? Handler det om at dere bor i en mye større bolig enn dere egentlig trenger? Da har dere en mulighet til å bedre den økonomiske siden av situasjonen ihvertfall. Om ikke akkurat nå, så på sikt når dere orker.

Ikke gi opp nå som dere sliter. Da virker alt umulig og håpløst. Det vil komme bedre dager hvis dere bestemmer dere begge to for å kjempe for forholdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke så enkelt om mor er sliten og pappa er totalt utmattet. 

Både mor og far vil bli enda mer sliten av å måtte håndtere dette alene på hver sin kant. Hvor mye hjelp vil ts få med 2 diagnosebsrn om hun må ha de 100 % fordi far er utslitt og ikke kan bidra? 

Dere lovde hverandre gjennom gode og vonde dager, ts. Har ikke tenkt å være noen moralprekner på vegne av ekteskapsløftet, men reflekter litt rundt hva som vil bedres om dere skilles. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis dere har f.eks forbrukslån, billån eller lignende som tærer på økonomien, kan dere vel refinansiere for å bake dette inn?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingenting å hente for dere ved å gjøre det slutt? Økonomien og helsen vil jo ikke bli bedre av å være alene. Hold ut.

Anonymkode: f4f7e...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil ikke økonomien bli enda dårligere om dere skiller lag? Det er heller ikke like hyggelig å finne på noe med barna alene. Enig i at dere bør prøve familieterapi. 

Jeg tenker også at dere må jobbe med å akseptere at økonomien og livssituasjonen har endret seg og prøve å finne noe å være takknemlig for i det nye livet dere har, istedenfor å være bitter og savne det gamle.

Dere har fremdeles hverandre, dere er en familie og dere klarer dere ihvertfall økonomisk virker det som. Det er mange som ikke har råd til å ta med barna på ting, men en tur på stranden, filmkveld hjemme og besøk hos besteforeldre koster ingenting. Det er mye å glede seg over som ikke koster penger.

Det er veldig ensomt å være aleneforsørger, alltid alene hver eneste kveld, aldri en å snakke med når ting blir vanskelig med barna. Det er definitivt ikke en drømmetilværelse.

Helt enig i den .., alene forsørger er tungt og enda trangere økonomi og lett og rote seg inn i enda mer gjeld... som noen sa... nå er du inn i de onde dagene. Alt er mulig å løse men krever jo at begge er villig til å jobbe for det.

Lykke til.

Gjest Albbas
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mer lønnsomt å bruke de flere millionene på ny, billigere bolig sammen enn hver deres separate bolig med plass til til like mange unger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...