Gjest Violetta Skrevet 10. august 2005 #1 Skrevet 10. august 2005 Overalt hvor jeg ferdes så finnes det folk som har en mening om akkurat bergensere. Eller er det bare meg som føler det sånn siden jeg er en av dem? Jeg er så lei av å måtte forsvare at jeg er født og oppvokst i Bergen... Alle har en mening. Vi er brautende, selvgode og har en stygg dialekt blant annet. Men jeg er ikke brautende, jeg er tvert imot temmelig sjenert av meg, og får stadig høre hvor rart det er siden jeg er fra Bergen... Jeg hører sjelden og aldri noe så negativt om andre byer. Hva er det som gjør at man har rett til å hakke på folk fordi de er fra et spesielt sted?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #2 Skrevet 10. august 2005 Hehe, jeg har vokst opp med de holdningene der, mamma fikser ikke bergensere Men så fant vi noe familie der da... Og de liker jeg jo veldig godt, så våre holdninger må sies å være kraftig endret. Bergen er en flott by, fadderbarnet mitt er halvt bergensk og kunne på klingene dialekt fortelle meg nå i kveld at han har fått en løvebamse. Den er ikke spesielt stor, men den er veldig skummel Eneste jeg ikke liker med Bergen er Haukeland. Lå der pga akutt sykdom for noen år siden, det er det verste jeg har vært med på. Vi kalte sykepleierne Omen osv. legene var fryktelige og ingen hørte på hva vi sa. Men igjen; liker bergensere i dag, noen er slitsomme, men sånn er det overalt, og byen er jelt himmelsk flott! Masse flott arkitektur og flott byliv
Gjest Violetta Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 Hehe, jeg har vokst opp med de holdningene der, mamma fikser ikke bergensere ← Men så skal vi ikke fikses heller da, vi skal bare være til som alle andre. Jeg synes de kjedeligste samtalene jeg har er av typen som begynner med "høhøh, du er fra Bergen ja... høhøh"
Lestat Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 Bergen er da en flott by. Samme med bergensere. Så lenge Brann ikke har vunnet 3-4 kamper på rad i alle fall. Da blir de litt eplekjekke
Gjest Violetta Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 Var fristet til å si at jeg dr.... i hele Brann, men sånt sier ikke flinke piker. Men så er jeg ikke flink heller da. Jeg dr.... i hele Brann. Og i fotball generelt egentlig.
LilleBille Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Det gjelder vel ikke bare bergensere - "alle" vet jo f.eks. hvordan en fra "Blærum" er osv. Det er nok en del "folkegrupper" som er lettere å like/mislike som gruppe. Selv har jeg sansen for bergensere - selv om jeg nok tråkker på noen tær - da jeg inkluderer både striler og tom sun-hordalendinger i "samlegruppen" bergensere
Gjest Violetta Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 Det gjelder vel ikke bare bergensere - "alle" vet jo f.eks. hvordan en fra "Blærum" er osv. Det er nok en del "folkegrupper" som er lettere å like/mislike som gruppe. Selv har jeg sansen for bergensere - selv om jeg nok tråkker på noen tær - da jeg inkluderer både striler og tom sun-hordalendinger i "samlegruppen" bergensere ← Pm til Lillebille: Det heter hordalendinger. Bergensere er byfolk. Nå skal jeg legge meg, og i morgen skal jeg skrive hundre ganger at jeg aldri skal starte debatter rett før leggetid mer.
Lestat Skrevet 10. august 2005 #8 Skrevet 10. august 2005 Var fristet til å si at jeg dr.... i hele Brann, men sånt sier ikke flinke piker. Men så er jeg ikke flink heller da. Jeg dr.... i hele Brann. Og i fotball generelt egentlig. ← Jo forresten. Det er en ting til med Bergen; det regner litt mye der. Hmm, det var kanskje bergensere og ikke Bergen vi diskuterte. I så fall ser jeg ingen grunn til å klage. Når det gjelder fordommer så svirrer det vel noen rundt oss trøndere også. Vi har jo som kjent bart, skinnvest og mokasiner alle mann. Vi er vistnok omtrent født harry.
Gjest Violetta Skrevet 10. august 2005 #9 Skrevet 10. august 2005 Jo forresten. Det er en ting til med Bergen; det regner litt mye der. ← Ja, like mye som i Stavanger faktisk. For jeg bor i nærheten av Stavanger, har hatt grundige målinger og sammenlignet resultat med konsulenter (familie) i Bergen. Og resultatet er at været er til forveksling likt, bortsett fra at i Bergen regner det nedover og i Stavangerdistriktet oppover eller bortover.
Gjest Dum Perignon Skrevet 11. august 2005 #10 Skrevet 11. august 2005 Alle samer joiker, driver rein og kjører scooter (eller Skoatter, som det uttales der oppe) Alle bergensere er eplekjekke, brautende brannbrølere. Alle muslimer er potensielle terrorister Alle trøndere har bart (unntatt endel kvinner) Verden blir mye enklere å forholde seg til i det trygge, båsinndelte FrP-landet.
tommeline Skrevet 11. august 2005 #11 Skrevet 11. august 2005 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, Violetta. Jeg blir også møtt med holdningen at "jammen du er da alt for stille til å være bergenser"-holdning . Er vel slik fordi folk som ikke kjenner bergensere har sett Brannsuportere på tv, Davy Watne, Steinfeldt, Tor Endresen ol. som må være kremeksempler på "bråkete og storkjeftede" bergensere...
Gjest porselen Skrevet 11. august 2005 #12 Skrevet 11. august 2005 Det er sikkert like morsomt å hele tiden måtte forsvare at man er fra Bergen som det er å måtte forsvare at man er en "søring". "Ja, dokk søringa har no itj vett på vær - dokk syt å klage berre det kjem ei snyfille - kom dokk nordover å opplev skjekkelig vær - sytpeisa".
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 11. august 2005 #13 Skrevet 11. august 2005 Vel, jeg lider av de samme fordommene. Bergeneser har jo en stygg dialekt. Sorry, men jeg syns det. Kjenner et par Bergensere her i Oslo. Hun ene har heldigvis lagt om litt av dialekten sin og snakker med et litt østkanpreg i dialekten sin, og det er mye bedre å høre på. Og heldigvis for meg så slipper jeg å få vondt i ørene mine når hun snakker. Det er så merkelig. Når noen bergensere blir litt ivrige eller noe (mine venner) så brauter de skikkelig. Men om alle Bergenesere brauter, det vet jeg ikke. har ikke møtt alle.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #14 Skrevet 11. august 2005 Og nei! Får pusen vondt i hørene sine når en bergenser snakker? Næmmen...Du får ta på deg de rosa ørevarmerne dine da, mulig det hjelper litt på støyen?
Arkana Skrevet 11. august 2005 #15 Skrevet 11. august 2005 Det er sikkert like morsomt å hele tiden måtte forsvare at man er fra Bergen som det er å måtte forsvare at man er en "søring". "Ja, dokk søringa har no itj vett på vær - dokk syt å klage berre det kjem ei snyfille - kom dokk nordover å opplev skjekkelig vær - sytpeisa". ← Ja, for søringer har jo iiiiiingen fordommer mot nordlendinger.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #16 Skrevet 11. august 2005 Ja, for søringer har jo iiiiiingen fordommer mot nordlendinger. ← Har de spesielle fordommer mot folk som bor i Nordland? Trodde det var mer de som var fra Nord-Norge generelt.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 11. august 2005 #17 Skrevet 11. august 2005 Og nei! Får pusen vondt i hørene sine når en bergenser snakker? Næmmen...Du får ta på deg de rosa ørevarmerne dine da, mulig det hjelper litt på støyen? ← Ja, det er jo det jeg pleier å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #18 Skrevet 11. august 2005 Har de spesielle fordommer mot folk som bor i Nordland? Trodde det var mer de som var fra Nord-Norge generelt. ← Det er da også mange søringer som ikke vet at Nord-Norge består i flere fylker, har ulike geografiske forhold og til og med byer. Er søring selv, jeg:) Og har ei venninne fra Nord-Norge (Lofoten) som i sommer har blitt mobbet i Bergen. Det er nok ikke bare bergensere som møter fordommer, men jeg må innrømme at bergensere er blant de jeg har fordommer mot... Ikke alle slags bergensere, da, men de som ER høylytte og brautende. Kanskje fordi de er veeeldig iørefallende? Men jeg møter ikke folk jeg ikke kjenner med å tro at de svarer til fordommene mine, jeg pleier å gi folk en sjans, liksom.
Gjest Violetta Skrevet 11. august 2005 #19 Skrevet 11. august 2005 Vel, jeg lider av de samme fordommene. Bergeneser har jo en stygg dialekt. Sorry, men jeg syns det. Kjenner et par Bergensere her i Oslo. Hun ene har heldigvis lagt om litt av dialekten sin og snakker med et litt østkanpreg i dialekten sin, og det er mye bedre å høre på. Og heldigvis for meg så slipper jeg å få vondt i ørene mine når hun snakker. Det er så merkelig. Når noen bergensere blir litt ivrige eller noe (mine venner) så brauter de skikkelig. Men om alle Bergenesere brauter, det vet jeg ikke. har ikke møtt alle. ← Greit nok å ha meninger, men må de ytres i alle sammenhenger? Går det ikke an å bare akseptere at en bergenser snakker om annet enn at en er nettopp bergenser? Når noen bergensere blir ivrig så brauter de. Og noen østlendinger. Og nordlendinger. Ja, selv sørlendinger. Men ikke stavangerfolk, de er litt sånn "Eg e fra Stavanger eg, gjørr det noge?". Jaja, vet jeg mobber selv her, men hørte den der på radioen en dag og den sammenfatter hele mitt inntrykk av stavangerfolk. Så jeg har også fordommer, men trenger ikke alltid å si noe om dem...
Gjest så,så rolig nå Skrevet 11. august 2005 #20 Skrevet 11. august 2005 du føler deg alene i denne verden? hvem har ikke en mening om trøndere,nordlendinger, sunnmøringer,møringer,oslofolk og harry østfoldinger. For ikke å snakke om snobbete vestfoldinger og trauste telemarkinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå