Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når i fødsel kan man få epidural? Når må den settes? 

Kan man forlange å få epidural før man kommer på sykehuset? Kan det stå i papirene?

Ved mine 2 første fødsler så fikk jeg aldri spm om epidural,  hvorfor vet jeg ikke, men fødselene var overkommelige og raske, 12 timer fra første ri og 6 timer fra vannet gikk.

Anonymkode: a5256...2c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når i fødsel kan man få epidural? Når må den settes? 

Kan man forlange å få epidural før man kommer på sykehuset? Kan det stå i papirene?

Ved mine 2 første fødsler så fikk jeg aldri spm om epidural,  hvorfor vet jeg ikke, men fødselene var overkommelige og raske, 12 timer fra første ri og 6 timer fra vannet gikk.

Anonymkode: a5256...2c1

Den bør ikke settes før aktiv fødsel, altså 4 cm åpning og regelmessige rier - fordi den kan gjøre at fødselen stopper opp igjen. Når det er «for sent» med epidural er individuelt, men siden den skrus ned/av ved pressingen sier man at det er for sent når man mener utdrivningsfasen starter snart. Det tar litt tid å få den, så man må ta hensyn til det. 

Ingen kan forlange epidural, det er ingen nedskreven rett å få det. Du kan ønske det og be om det, men helsepersonell kan jo ikke gjøre noe om det er for sent. Det kan også hende det oppstår ting (anestesilege opptatt feks) som gjør at du ikke kan få den tidsnok. Du kan skrive det i fødebrevet, men er likevel ikke garantert å få det. 

Man blir ikke automatisk tilbudt epidural. Det er faktisk en stor nål som skal inn i ryggraden din - det innebærer både noe risiko og eventuelle bivirkninger - det er ikke noe helsepersonell gir alle fødende bare på gøy 😛 Det er et tilbud man har dersom kvinnen trenger og ønsker det - ikke noe man hverken blir påtvunget eller har krav på. Hvis fødslene dine var overkommelige og relativt kortvarige, og du ikke nevnte noe om det selv - er det jo ingen grunn til at jordmor skal tilby det?

Anonymkode: 45295...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal du få epidural før du kommer til sykehuset? 🤔

Epidural er ikke risikofritt, og gjør ofte fødselen mer ineffektiv.

Ved overkommelig og grei fødsel er det ingen grunn for epidural. 

Man spør når man ikke klarer å gjennomføre uten. 

I verste fall kan man bli lam av epidural, så man vurderer selvsagt ikke dette som standard uansett forløp. 

Anonymkode: 88ec0...de4

• Liker 1
Skrevet

På meg satte de den ved 5-6cm etter et døgn med rier, da så jordmor at jeg ikke hadde så mye å gå på av krefter og riene var veldig kraftige og laaaaange. Fikk en kort pause så følte jeg epiduralen sluttet å fungere. Fødselen stoppet også litt opp så ble satt på riedrypp. Baby kom 8timer etter epiduralen ble satt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk når jeg hadde 6cm, men mens de satte den så fikk jeg åpning på 10 cm. Men sliter fortsatt med smerter på stikkstedet så kommer aldri til å ta det igjen!

Anonymkode: 2104b...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den bør ikke settes før aktiv fødsel, altså 4 cm åpning og regelmessige rier - fordi den kan gjøre at fødselen stopper opp igjen. Når det er «for sent» med epidural er individuelt, men siden den skrus ned/av ved pressingen sier man at det er for sent når man mener utdrivningsfasen starter snart. Det tar litt tid å få den, så man må ta hensyn til det. 

Ingen kan forlange epidural, det er ingen nedskreven rett å få det. Du kan ønske det og be om det, men helsepersonell kan jo ikke gjøre noe om det er for sent. Det kan også hende det oppstår ting (anestesilege opptatt feks) som gjør at du ikke kan få den tidsnok. Du kan skrive det i fødebrevet, men er likevel ikke garantert å få det. 

Man blir ikke automatisk tilbudt epidural. Det er faktisk en stor nål som skal inn i ryggraden din - det innebærer både noe risiko og eventuelle bivirkninger - det er ikke noe helsepersonell gir alle fødende bare på gøy 😛 Det er et tilbud man har dersom kvinnen trenger og ønsker det - ikke noe man hverken blir påtvunget eller har krav på. Hvis fødslene dine var overkommelige og relativt kortvarige, og du ikke nevnte noe om det selv - er det jo ingen grunn til at jordmor skal tilby det?

Det med at den ikke bør settes før aktiv fødsel visste jeg ikke. Jeg fikk før 4 cm.

Anonymkode: d61f5...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Helsepersonell tilbyr ikke epidural i et vanlig fødselsforløp, da må du i så fall etterspørre det selv. Helsepersonell tilbyr epidural dersom de ser at den fødende er, eller kommer til å bli, helt utslitt og/ eller har større smerter enn vanlig. Ved stormrier og lange fødsler er det f.eks vanlig at de tilbyr epidural. 

Jeg fikk epidural på 4 cm pga stormrier og lang latensfase med mye smerter. Alt gikk knirkefritt. Mener jeg fikk en liten sprøyte med bedøvelse før de satt selve epiduralen? Jeg merket i hvert fall ingen smerte. Epiduralen tok vekk all smerte, samtidig som jeg fint kunne gå.

Anonymkode: d7ac5...de6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det med at den ikke bør settes før aktiv fødsel visste jeg ikke. Jeg fikk før 4 cm.

De ser det an på smertene også. Jeg fikk tilbud om epidural før 4 cm jeg også. Hadde stormrier uten pause. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja altså det gjøres jo individuelle vurderinger :) Har man hatt vonde rier i dagesvis og er veldig sliten så kan man jo få den før for å samle krefter til resten. Enkelte medisinske tilstander (svangerskapsforgiftning feks) gjør at de automatisk anbefaler epidural raskt. Så man får det jo før hvis nødvendig, men helst ikke før 4 cm dersom det kan unngås 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja altså det gjøres jo individuelle vurderinger :) Har man hatt vonde rier i dagesvis og er veldig sliten så kan man jo få den før for å samle krefter til resten. Enkelte medisinske tilstander (svangerskapsforgiftning feks) gjør at de automatisk anbefaler epidural raskt. Så man får det jo før hvis nødvendig, men helst ikke før 4 cm dersom det kan unngås 😄

Jeg hadde hatt vonde rier i flere døgn og ba på mine knær innimellom at jeg kastet opp, så jeg er glad de vurderte det sådan. Men forstår nå hvorfor de trakk litt på det. Takk for info. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...