Gå til innhold

Tette barn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter nr.3. Når yngste kommer er eldste 5 og mellomste 1,5. Jeg kjenner panikken begynner å komme krypende nå når det nærmer seg. Føler jeg bare hører om hvor utrolig mye stress dette kommer til å bli. Vårt yngste barn har sine utfordringer, og krever litt ekstra. Men dette har stort sett gått veldig fint, og vi har ikke kjent på det store småbarnsslitet. Men nå er jeg redd jeg har tatt meg vann over hodet. Barna, hus og husarbeid er mesteparten mitt ansvar da mannen jobber veldig mye. Dette er et gjennomtenkt valg fra vår side, da jeg har mulighet til å kun fokusere på barna og det som hører med. Jeg klarer meg stort sett alene, har alltid vært veldig selvstendig. Og selv om vi har stort nettverk er jeg opptatt av å ikke gjøre meg avhengig av andre sin hjelp. Det er mitt/vårt liv og våre valg, så vår hverdag mener jeg vi må få til å gå rundt selv. Er det noen med noen gode råd ang rutiner og tips til tiden som kommer? Er det virkelig så "ille" med to små tette? Eldste er veldig selvgående, men trenger oss på et annet plan nå når hen blir eldre merker vi. De praktiske tingene er nå erstattet med mer mental støtte og veiledning. Det store spørsmålet mitt er vell om noen har erfaringer de vil dele med noen som stort sett blir alene med barn og hus.

Anonymkode: 79ee7...465

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye alene med to tette, på snart 3, og 1,5år. Syns det tidvis er fryktelig slitsomt, ingen av dem sover natten gjennom, så jeg vekkes stadig av én av dem. Så kan du banne på at den andre våkner i det sekundet jeg klarer å sovne igjen. Hadde jeg fått mer søvn så hadde nok livet vært enklere. Jeg jobber også fult, og studerer ved siden av jobb, så jeg legger opp til travle dager selv dessverre. Hvis du har mulighet til å jobbe redusert vil nok det hjelpe en del. Ellers er struktur og rutiner gull verdt! Merker fort når pappaen er hjemme at ting sklir ut, og husarbeid oh slikt hoper seg opp fordi begge forventer at den andre tar det. Når jeg er alene er jeg superstrukturert med klær, matpakker, rydding og husvask. 

Anonymkode: 64e70...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to år mellom mine. Det har vært helt topp. Men så har ikke vi noen andre barn enn de to.

Nøkkelen til at dette har fungert godt for oss er at vi har vært to voksne tilstede stort sett.

Anonymkode: 1ebd8...cdb

Skrevet

Vi har tre tette. Eldste var akkurat fylt 4 år og mellomste fylte nesten 2 da yngste ble født. Vi har liten familie i nærheten, så avlastning og hjelp har det vært ekstremt lite av, men det har vi egentlig aldri savnet heller. Jeg vet ikke om jeg har så mange råd, vi har ikke gjort noe spesielt, ting har bare fungert av seg selv. Det som har hjulpet på hverdagslogistikken er at ikke alle barna har 2-3-4 fritidsaktiviteter hver (jeg synes egentlig på generell basis at flere foreldre bør redusere barnas fritidsaktiviteter) og at vi har fleksible jobber som gjør at vi begge enkelt kan stille opp på alt som angår barna. Rutiner og fordeling av arbeid hjelper også. Det er uansett ikke gitt at tips og det som har fungert for andre fungerer for dere og du vil nok oppdage at dere tilpasser dere underveis og at livet og hverdagen går av seg selv. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre tette. Eldste var bare 2 1/2 år når minste ble født. Da var mellomste 14 mnd. Klart det var travelt. Men gikk over all forventning. Jeg var alene med de i 2 uker i perioder. Rutiner, rutiner, samkjøring. 

Anonymkode: 8a56e...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre tette, litt over tre år mellom eldste og yngste. For vår del var det helt overkommelig, og jeg ser tilbake på småbarnstiden som lite/normalt krevende. 

Anonymkode: 3747e...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to, og ikke så veldig tette. Det er 2,5 år imellom de. De er nå 4 og 6. :) Jeg har gått på en smell! Jeg vil både innrømme det for å advare, men også for å hjelpe litt. 

Først og fremst, jeg håper for all del at alt rundt det å få barn er på stell nå. At dere bor i et hus som er stort nok og er ferdig oppusset, at det finnes både barnehage og skole i gå-avstand, slik at du kan hente i bhg og med vogna selv på dager med dårlig vær, eller når du ikke er helt i form. At du ikke tenker at du er superwoman og skal gå tilbake i full jobb når minste er 8 mnd, til en ny og krevende prosjekt, samtidig som dere skal flytte og pusse opp. 😅 

Hvis ikke alt er på stell, tenk hva som kan fortsatt ordnes nå. Det er også inkludert små organisering hjemme, slik som lagringsplass og tørkeplass til alle barnas klær. Vaskerom, er den komfortabel? Leketøy!! Kjøp alle hyller og oppbevaringsløsninger ikea selger. 🤣

Så ja, det er nettopp det som skjedde oss. Da nr 2 kom, var vi mye uforberedt på hva som kom, og hvor mye plass og energi disse barn kom til å kreve fra oss fremover. Første 1,5 år var tunge - men de var også de enkleste! På mange måter. Etterhvert blir det bedre med nattesøvn og det hjelper jo, men det ble samtidig for mye av alt sammen for meg. Konstant rot, konstant utmattet av jobb og oppussing, konstant mangel på plass. Konstante konfrontasjoner med barna, som krever bare mer og mer. Og, ja, total slutt på kjærestelivet mellom oss voksne, vi har gått i samme fella som mange andre, der vi er så slitne på slutten av dagen, vi orker ingenting. Vi har ikke besteforeldre i nærheten. 

Anonymkode: cdd2d...36c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har to, og ikke så veldig tette. Det er 2,5 år imellom de. De er nå 4 og 6. :) Jeg har gått på en smell! Jeg vil både innrømme det for å advare, men også for å hjelpe litt. 

Først og fremst, jeg håper for all del at alt rundt det å få barn er på stell nå. At dere bor i et hus som er stort nok og er ferdig oppusset, at det finnes både barnehage og skole i gå-avstand, slik at du kan hente i bhg og med vogna selv på dager med dårlig vær, eller når du ikke er helt i form. At du ikke tenker at du er superwoman og skal gå tilbake i full jobb når minste er 8 mnd, til en ny og krevende prosjekt, samtidig som dere skal flytte og pusse opp. 😅 

Hvis ikke alt er på stell, tenk hva som kan fortsatt ordnes nå. Det er også inkludert små organisering hjemme, slik som lagringsplass og tørkeplass til alle barnas klær. Vaskerom, er den komfortabel? Leketøy!! Kjøp alle hyller og oppbevaringsløsninger ikea selger. 🤣

Så ja, det er nettopp det som skjedde oss. Da nr 2 kom, var vi mye uforberedt på hva som kom, og hvor mye plass og energi disse barn kom til å kreve fra oss fremover. Første 1,5 år var tunge - men de var også de enkleste! På mange måter. Etterhvert blir det bedre med nattesøvn og det hjelper jo, men det ble samtidig for mye av alt sammen for meg. Konstant rot, konstant utmattet av jobb og oppussing, konstant mangel på plass. Konstante konfrontasjoner med barna, som krever bare mer og mer. Og, ja, total slutt på kjærestelivet mellom oss voksne, vi har gått i samme fella som mange andre, der vi er så slitne på slutten av dagen, vi orker ingenting. Vi har ikke besteforeldre i nærheten. 

Signerer dette. Kjenner meg 100% igjen i det du skriver. Det er 2 år og 7 måneder mellom mine sønner. Det ble samlivsbrudd da barna var 7 og 4 år. Vi ble utbrent begge to. 

Anonymkode: f9fe4...785

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til: Jeg synes personlig at 2 år og 7 måneder mellom barna er veldig tette barn. Og to barn for oss ble nesten som et fotballag, så her stemmer uttrykket en er som ingen og to er som ti 😅

Anonymkode: f9fe4...785

AnonymBruker
Skrevet

Er helt alene med tvillinger, og klart det er travelt og hurra meg rundt, men utrolig koselig. Man får til det man vil 🙂 

Struktur og gode, faste rutiner virker for oss. 

Anonymkode: 4a268...5ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for mange bra synspunkter og ting å tenke på. Vi har stort hus, 200 meter til skole og bhg. Er mitt i oppussing men den er ferdig til 3 mann kommer. Jeg skal ikke tilbake i jobb før minste er over året. Og da er planen 60% maks. Da vi ser at jeg kan ikke jobbe fullt i tilegg til å måtte dra lasset her hjemme. Mannen tjener betraktelig mye bedre enn meg, vi har derfor valgt en løsning der han jobber mest. Jeg har vært hjemme hele tiden med 1 åringen, da han som nevnt tidligere har litt ekstra som kreves. Hverdagen har stort sett gått på skinner til nå, men kjenner på frykten over at jeg har tatt meg vann over hodet når 3 kommer. Men kommer vell kanskje et stykke med gode rutiner og lave skuldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for mange bra synspunkter og ting å tenke på. Vi har stort hus, 200 meter til skole og bhg. Er mitt i oppussing men den er ferdig til 3 mann kommer. Jeg skal ikke tilbake i jobb før minste er over året. Og da er planen 60% maks. Da vi ser at jeg kan ikke jobbe fullt i tilegg til å måtte dra lasset her hjemme. Mannen tjener betraktelig mye bedre enn meg, vi har derfor valgt en løsning der han jobber mest. Jeg har vært hjemme hele tiden med 1 åringen, da han som nevnt tidligere har litt ekstra som kreves. Hverdagen har stort sett gått på skinner til nå, men kjenner på frykten over at jeg har tatt meg vann over hodet når 3 kommer. Men kommer vell kanskje et stykke med gode rutiner og lave skuldre. 

Jeg har samme aldersspenn på barna som deg. Og hvis jeg hadde hatt en så bra plan som deg hadde dette gått kjempefint. Dette fikser du, stress ned :)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det høres supert ut, TS, høres ut som du planla dette mye bedre enn meg. :) 

Skrevet (endret)

Vi har 3 tette barn. Det er 2 år og 11 dager mellom nr 1 og 2 og 2 år og 2 mnd mellom nr 2 og 3. Så når yngste ble født så var eldste 4 år og mellomste 2 år. Jeg var hjemmeværende mor med alle sammen, så mesteparten av ansvaret falt på meg fordi mannen jobbet.

Men vi var så heldige at vi hadde en barnepark som var rett utenfor høyblokken vi bodde i. Så når våre 2 eldste barn var i barneparken (4 timer pr dag), så tok jeg meg av minstemann, handlet på butikken og fikk unna litt husarbeid. Det var litt svingete med rutiner i begynnelsen når tredjemann kom, men det gikk seg til etterhvert. Jeg synes ikke det var noe stor forskjell å gå fra 2 til 3 barn. Våre barn var ikke vanskelige og jeg hadde god hjelp i eldstemann 🥰

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

Tre barn på litt under tre år her. Ingen familie å få avlasting fra, og en mann som jobbet turnus. Skal være ærlig og innrømme at det var beintøft i perioder. Det krever at begge parter forstår at man må jobbe som et team, og man må velge hva som skal prioriteres. Vær rause og unn hverandre pauser innimellom. Som en over meg skriver: Det å lage seg gode rutiner er også en veldig stor fordel. Det er også veldig lurt å øve på å gjøre barna selvstendige, og ha troen på at de både har lyst til å være med og bidra til fellesskapet, og ikke minst at de klarer mer enn man tror. Vi var heldige og hadde all infrastruktur like i nærheten(barnehage, jobb og dagligvare). Vet ikke hvordan vi hadde taklet dersom vi hadde vært nødt til å pendle.

Senk skuldrene og tenk at av og til klarer man bare "godt nok". Alt behøver ikke være perfekt i en periode. Som sagt var det veldig krevende med tre små samtidig, men vi har fått igjen for det senere med tre barn som har et utrolig godt samhold(selv om de krangler så busta fyker innimellom, slik søsken gjerne gjør).

Lykke til!

Anonymkode: 7d9f9...ace

AnonymBruker
Skrevet

Tre barn på fire år her. 2,5 år mellom nummer 1 og nummer 2, og 1,5 år mellom 2 og 3. nå er miste akkurat blitt to. Syns det gikk veldig fint det første året, selv om jeg hadde mellomste hjemme i tillegg. Men nå siste året har det vært mye stress, to små som har krevd mye, alle er veldig aktive og vi har begge fulle jobber. Savner babytiden når en unge lå i ro😅

Anonymkode: 693f7...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...