Gå til innhold

Hvorfor ikke frukt o.l. om kvelden?

Gjest prøveråforstå

Anbefalte innlegg

Gjest prøveråforstå

I følge iform.no's forum og trim.no så er frukt og karbohydrater generelt "fy" de siste 3-4 timene før sengetid.

dette forklarer de da ved at insulinnivået ikke skal opp om kvelden.

greit nok det, men da forstår jeg ikke en ting, og det er:

Så lenge man tar i seg mindre karbs enn hva man forbruker, da burde man jo gå ned i vekt uansett. Samme hva man spiser på kvelden så lenge man holder under kcal-inntaket, og så lenge man ikke spiser sjokolade til kvelds.

Er jeg helt på jordet nå eller?

Jeg liker godt å ta meg et eple, en pære, en kopp kakao og lignende om kvelden, og forstår ikke hva som er galt ved det så lenge jeg forbrenner mer kcal enn hva jeg forbruker???

Vet noen? Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er fordi at når man sover så vil forbrenningen være lavere enn på dagtid hvor man ofte rører en del på seg. Siden økt insulin vil gjøre at kroppen tar opp mer fettsyrer, aminosyrer og glukose fra blodet. Den glukosen som kroppen ikke kan nytte seg av (pga lavt aktivitetsnivå og lav forbrenning) vil omdannes til fett, og lagres i fettdepo omkring på kroppen. Og på natten hvor man vil bruke mindre energi, så vil det kanskje bli omdannet mer glukose til fettsyre.

Dette er min teori om at man ikke bør ha i seg noe sukker på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på grete roede kurs, og der fikk vi beskjed om at det var viktigere å få i seg alle kaloriene enn å la være å spise. Så dersom du ikke har fått spist det du skal i løpet av dagen er det bedre å spise dem på kvelden enn å droppe dem helt. Spis frukt med god samvittighet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

"Iformere" og "trimmere" gaar som regel paa deff og slikt som ikke er slankekur, men "mist fett bevar muskelmasse kur" noe som er annerledes enn "vanlig slanking. Pluss at naar man bygger muskler er det en del annet som kreves, saa om man gaar paa "vanlig" slankekur saa kan de to forumene der vare ganske forrvirrende for oss vanlige dodlige. :)

Men, om du naa trener styrke og kondisjon for aa miste fett og bevare muskelmasse er det fordi at om kvelden om man spiser "bra" ilopet av dagen, saa inneholder frukt fruktsukker som fortsatt er sukker og naar "muskel lagrene er fylt opp saa blir dette ekstra sukker som lagres utenfor musklene. Derfor er det annet som ikke inneholder saa mye sukker som er anbefalt aa spise. (jeg er innmari daarlig til aa forklare, emn soker du litt rundt paa de forumene, saa finner du ett bedre svar..)

xx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tråd-s

Takk for svar alle. Den planen jeg følger nå minner vel mer om en deff enn en slankekur ja, så jeg tar meg litt frukt og kanskje noen knekkebrød til kvelds jeg. Må jo leve også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er mye man kan spise på kvelden som ikke inneholder særlig mye karbs. Jeg dropper frukten om kvelden når jeg går på diett, og holde rmeg til omelett, tunfisk, cottagecheese, kesam o.l. Gjerne biff også på kvelden :D Men nå er jeg en aktiv iform.no bruker, og er nok gjerne en av dem som har anbefalt å ikke spise karbs etter kl sju på kvelden. Argumentene for det finnes allerde i første innelegget i denne tråden. Og tro meg, det funker altså! Men som en annen her nevnte, det kommer jo helt an på hvilken type slanking det er snakk om da. For min del er det jo miste fett og bevare muskler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...