Gå til innhold

Hva er "lykke" for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for ikke så lenge siden spørsmålet "er du lykkelig?", og jeg visste ikke hva jeg skulle svare.
Jeg har det bra, og akkurat på det tidspunktet var jeg glad, men lykkelig?  Nei, det var jeg da ikke.

For meg er "lykke" en sinnstilstand/et humør, på lik linje som glede, sorg, fortvilelse, irritasjon, redsel osv. 
"Lykke" er noe jeg føler der og da, i gitte situasjoner, og akkurat som at jeg ikke går rundt og er glad eller trist hele tiden, er jeg heller ikke lykkelig hele tiden.

"Lykkelig" er jeg når jeg sitter på trappa en sen sommerkveld med en kopp te, kjenner på freden rundt meg, hører fuglene går til ro, og føler hvor godt jeg har det.
"Lykke" kan jeg føle når jeg hører barnelatter og lek, eller når mannen min omfavner meg uten grunn, og sier at han elsker meg.
Det er flere titalls av småting som gir meg lykkefølelsen i hverdagen, akkurat som at det er mye som gjør meg glad, eller trist.

Hva er lykke for deg? 
Er lykke en sinnstilstand, en livsstil, eller noe annet?

Anonymkode: 4b8b5...b58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjelero

Anonymkode: 1ba57...51a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anførselstegn? ☺️

Anonymkode: 05c09...024

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjelero

Anonymkode: 1ba57...51a

Tenkte svare det samme. Fred i sjela. 

Anonymkode: 16244...b39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor anførselstegn? ☺️

Anonymkode: 05c09...024

Jeg bruker anførselstegn når jeg skriver om begrepet "lykke" for å skille mellom begrepet og følelsen :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 9.20):

Jeg fikk for ikke så lenge siden spørsmålet "er du lykkelig?", og jeg visste ikke hva jeg skulle svare.
Jeg har det bra, og akkurat på det tidspunktet var jeg glad, men lykkelig?  Nei, det var jeg da ikke.

For meg er "lykke" en sinnstilstand/et humør, på lik linje som glede, sorg, fortvilelse, irritasjon, redsel osv. 
"Lykke" er noe jeg føler der og da, i gitte situasjoner, og akkurat som at jeg ikke går rundt og er glad eller trist hele tiden, er jeg heller ikke lykkelig hele tiden.

"Lykkelig" er jeg når jeg sitter på trappa en sen sommerkveld med en kopp te, kjenner på freden rundt meg, hører fuglene går til ro, og føler hvor godt jeg har det.
"Lykke" kan jeg føle når jeg hører barnelatter og lek, eller når mannen min omfavner meg uten grunn, og sier at han elsker meg.
Det er flere titalls av småting som gir meg lykkefølelsen i hverdagen, akkurat som at det er mye som gjør meg glad, eller trist.

Hva er lykke for deg? 

Det er flere ting her også som er lykke, men den er drept en periode. Nå klarer jeg bare å kjenne på det motsatte og er konstant trist. Når man går i Nav systemet, har lav selvfølelse, er på utsiden og sliter med helsa, pluss singel og hunden din er død. Så dreper det mye av evnen til å føle lykke. 

Anonymkode: ae400...5cd

AnonymBruker
Skrevet

En god serie/film, mett og en katt på fanget 🥰

Anonymkode: 12d0a...d1f

AnonymBruker
Skrevet

At man er i en posisjon der en kan gjøre som en vil med egen tid.

Intet annet enn det en selv velger å bruke den til.

100% lykke:-)

Anonymkode: 8ae60...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Hypomani. Da føler jeg meg lykkelig 

Anonymkode: 30ee7...b13

AnonymBruker
Skrevet

Og beruselse 

Anonymkode: 30ee7...b13

AnonymBruker
Skrevet

Er generelt veldig lykkelig, veldig fornøyd med livet! Er "lykkelig" hele dagen, selv om man i noen øyeblikk irriterer seg over Karens og rasistiske boomers liksom.

For meg er toppen av lykke å være med mannen, ta det med ro og slippe mas fra øvrig familie/andre sosiale sommerfugler

Anonymkode: 240ea...96a

Skrevet

Å være alene

AnonymBruker
Skrevet

Sjelero, ja. 

Folk pleier å ta på meg ut av det blå når jeg har sjelero. Det skjer kun når jeg har sjelero. Og det er litt gross. 

Litt rart at man bare må ta på det. Opplevd det overalt. På bussen, på institusjon, osv. Kan ikke se ut et vindu nærmest uten at noen skal stille seg bak en og liksom ... Være meningsløs. 

Når jeg er motsatte stikker folk langt unna meg. Men da trenger jeg jo andres sjelero. Men den beskyttes med nebb og klør. 😂😂😂😂😂🤣🤣

Anonymkode: 143b5...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Å være slank. Nå er jeg blitt smellfeit og min største drøm er å bli slank.

Anonymkode: be7c7...7ba

Skrevet

- lukten  av nytrukket kaffe

- et glass vin på en fredag ettermiddag. 

- å få være alene i huset .

- lukten av mose/ barnåler 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 9.20):

Hva er lykke for deg? 

Lykke er noe man må kunne være mottagelig for å føle. Ikke all verdens tilrettelegging kan gjøre en lykkelig om man ikke er innstilt på å la seg føle den. 

Jeg ville tenkt at det er bra nok å ikke bekymre seg over noe. Men er man der at man ikke har noen bekymringer men heller ikke tar innover seg lykken det er verd å ha det bekymringsfullt, så blir tilværelsen bare tom. Ordtaket "mye vil ha mer" gjelder også følelseslivet.  De aller fleste burde vært mye mer lykkelige enn de er. Vi glemmer verdien av hvor små ting som faktisk kan være lykke. Lykke trenger ikke være et stort tidsrom, det kan være en følelse, et minne, en tanke..  du er heldig, for du ser øyeblikkene og definerer det som den lykke det er. Selv "ødelegger" jeg mye lykke med å ikke være tilstede mentalt for å nyte øyeblikket, og er hele tiden mentalt inn i neste oppgave eller gjøremål. Det er min lykketyv.  Skogen syntes jeg er lykke. Følelsen av duggvått gress mellom tærne,  bade i et tjern en varm sommerdag, måkeskrik, høyfjellet,  generelt natur. Bål, sommernetter, den første frostnatten..  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...