Gå til innhold

Flere steder i Norge som det har blitt advart mot skred i like høy grad som Gjerdrum. Kvikkleire

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på Gjerdrum raset. Så nettopp på nettavisen sin side at det er flere steder i Norge som er like høy advarsel mot ras som det ble gitt til Gjerdrum i 2005, likevel bygde de hus der og det var ferdig i 2008. Hvor er disse andre stedene hvor det også har blitt gitt advarsel i like stor grad som Gjerdrum? Kan noen si meg navnet på disse stedene? Mitt hus er bygd på fjellgrunn, men mistenker at det er kvikkleire fra hagen bak og ned, dette er jeg usikker på. Bor nærme sjøen, havutsikt. Jeg bor alene. Jeg er 23. Dette gjorde meg engstelig.

Anonymkode: ce036...856

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En ting er sikkert:  Kvikkleire må tas mer alvorlig !!!!

Anonymkode: 572d9...543

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte også dette. Tenker flere blir bekymret når avisen kommer ut med en slik artikkel, uten å presisere hvilke området det gjelder 🙄 Det ble i går også lagt at et kart over hvilke utsatte områder som er registrert i Norge, men kartet virket ikke. 

Her jeg bor er det mye myr. Men fortsatt like ved sjøen. Aaaner ikke hvordan grunnlaget er i  bakken her 🙄

Anonymkode: 46498...1e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så utrolig skremmende!😢 Håper noen vet hva de andre stedene heter...

Anonymkode: ce036...856

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor midt i en stor kvikkleirebakke i Trondheim. Føles ikke helt trygt, for å si det sånn. Og det bygges mye, midt inni kvikkleirefeltet, og rett over, der de skal sette ned noen kjempestore høyblokker. 😞

Anonymkode: a1c71...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

der de skal sette ned noen kjempestore høyblokker.

De skal nok settes på fjell.

Skrevet

Du kan se en oversikt over registrerte kvikkleireområder f.eks  hos NVE, atlas.nve.no og så velger du naturfare og kvikkleire under kartlag. På nve sine hjemmesider kan man også se kartlegging per kommune, under fanen Flaum og skred.

Forøvrig er det viktig å huske at all kvikkleire er leire, men all leire er ikke kvikk. 

Skrevet
Just now, Heatwave said:

De skal nok settes på fjell.

Eventuelt peles, eller at grunnen kalksementstabiliseres. Mange måter å fundamentere på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...