Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 20mnd småbarn som tar smokk. Aldri tenkt på at smokken skal påvirke tannstullingen så tidlig (ellers har tiden bare flydd så fort at jeg ikke har fått tenkt over det godt nok), men jeg merket at hun har fått et lite sånt typisk åpent bitt man får av smokk. Hun har fått fri tilgang til den hittil... :(

Vi har nå begrenset smokk bruken til kun sovetid (2 timer på dagtid og hele natten) som jeg synes er lenge men starter iallefall med det, og skal jobbe videre med å gradvis avvenne den på natt også og gjøre henne 100% fri fra smokken før hun fyller 2 år. Uansett hva som skjer skal den smokken helt bort de neste par månedene... Eller enda tidligere om vi får til. 

Men spørsmålet er om tannstillingen vil gå tilbake til seg selv eller vil det ha konsekvenser for senere? Noen fler her med barn som har tatt/tar smokken? 

Anonymkode: c2cde...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen sa på 3års kontrollen at det viktigste var å slutte før 4. hadde ikke bekymret meg. 

Anonymkode: b51f5...ade

Skrevet

Jeg har hørt at de bør slutte senest ved 3 års alder fra vår tannlege, så da skal du ha greit med tid enda. Mine har sluttet mellom 2.5 og 3 år.

Skrevet

Noen av barna mine har brukt smokk og har helt fin tannstilling 

De som har hatt feil har ikke brukt verken smokk eller tott.

AnonymBruker
Skrevet

"Etter å ha undersøkt over 1 000 barn mellom tre og fem år, konkluderte forskerne med at unger som sugde på smokk eller tomler etter sitt første leveår, hadde dobbelt så stor risiko for å ende opp med feilstilling på tennene.

Dessuten hadde de fire ganger så høy sannsynlighet for å få et åpent bitt, som betyr at det blir ei glipe mellom fortennene selv når kjevene er lukket. En annen og mer alvorlig feilstilling er posteriort kryssbitt, hvor de bakre tennene i overkjeven biter innenfor tennene i underkjeven."

https://forskning.no/menneskekroppen-tenner-barn-og-ungdom/amming-gir-baby-rette-tenner/1054795

Jeg ville helt klart kuttet smokk nå hvis du ser en tendens til åpent bitt allerede.

Anonymkode: c3532...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Guddla skrev (5 timer siden):

Jeg har hørt at de bør slutte senest ved 3 års alder fra vår tannlege, så da skal du ha greit med tid enda. Mine har sluttet mellom 2.5 og 3 år.

Men fikk de åpent bitt imens de brukte smokk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Etter å ha undersøkt over 1 000 barn mellom tre og fem år, konkluderte forskerne med at unger som sugde på smokk eller tomler etter sitt første leveår, hadde dobbelt så stor risiko for å ende opp med feilstilling på tennene.

Dessuten hadde de fire ganger så høy sannsynlighet for å få et åpent bitt, som betyr at det blir ei glipe mellom fortennene selv når kjevene er lukket. En annen og mer alvorlig feilstilling er posteriort kryssbitt, hvor de bakre tennene i overkjeven biter innenfor tennene i underkjeven."

https://forskning.no/menneskekroppen-tenner-barn-og-ungdom/amming-gir-baby-rette-tenner/1054795

Jeg ville helt klart kuttet smokk nå hvis du ser en tendens til åpent bitt allerede.

Anonymkode: c3532...0e3

Ja, jeg tenkte det samme. Når jeg ser tilbake så gikk hun omtrent med smokk nesten hele tiden på dagtid. Håper det går tilbake til normal tannstilling igjen:(

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men fikk de åpent bitt imens de brukte smokk? 

Kunne se litt antydning på hun som var 3 år når hun sluttet. Ikke på de andre 2. De sluttet litt før.

AnonymBruker
Skrevet

Min brukte smokk til fylte 3 år. Mye. Sluttet tvert da vi så at han fikk åpent bitt eller "smokkbitt" av dette. Det gikk heldigvis tilbake av seg selv i løpet av et par måneder etter smokkeslutt. 

Anonymkode: aa0fc...560

AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste brukte smokk om natta til han var 4 år. Han fikk dette typiske åpne smokkebittet. Etter slokkeslutt gikk det gradvis bort, og nå som tenåring har han flotte tenner/bitt. Ingen regulering. 

Anonymkode: 112ae...558

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva dette smokkebittet er, kan dere forklare litt nærmere? Jeg lurer oppriktig.

Har en som brukte smokk ved soving til nesten 3,5 år, han har fått påpekt et overbitt på treårskontroll hos tannlegen, et såpass tydelig et at jeg allerede regner med han må ha regulering. Det var ikke overraskende da flere slektninger har hatt tilsvarende, men jeg forstår ikke helt om dette har sammenheng med smokken.

AnonymBruker
Skrevet
Lilypond skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva dette smokkebittet er, kan dere forklare litt nærmere? Jeg lurer oppriktig.

Har en som brukte smokk ved soving til nesten 3,5 år, han har fått påpekt et overbitt på treårskontroll hos tannlegen, et såpass tydelig et at jeg allerede regner med han må ha regulering. Det var ikke overraskende da flere slektninger har hatt tilsvarende, men jeg forstår ikke helt om dette har sammenheng med smokken.

Om du googler smokkbitt kommer det opp bilder av dette. Fortennene møtes ikke, det er en stor åpning der når barnet biter sammen. 

Anonymkode: aa0fc...560

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn sluttet med smokk et par mnd før h*n var 4. Ser tilbake på bildene at det var et lite smokkbitt, men det rettet seg tilsynelatende fort opp. Har i senere tid fått beskjed av tannlege at h*n har feilstilling/overbitt, og skal starte med tannregulering når h*n er ferdig med tannfelling. Lespet også litt, men det ga seg heldigvis i 5 års- alderen. Har tenkt i ettertid at begge disse tingene kommer av smokken.

Anonymkode: 1d0d5...ba7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...