AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer, holder på å bli gal av skrekk og angst. Jeg leide et rom i en leilighet via utleiemegleren i sommer, og det viser seg nå at hun jeg deler den med er bipolar som ikke går på medisiner. Hun tar alt sitt sinne utover meg, roter rundt i søppelet for å se hva som blir kastet, og hun har maniske perioder der hun begynner å ommøblere midt på natta. Jeg har sendt min oppsigelse til Utleiemegleren, som svarte at vi måtte være enige om å flytte begge to før jeg kunne flytte, for eieren vil overta leiligheten. Hun som jeg deler leilighet med vil ikke flytte enda, og hun får ikke en ny leietager inn her om jeg flytter. Så da sitter jeg fast, mens min psykiske helse ødelegges. Jeg har fått store angstanfall som begge krevde innleggelse på legevakten. Blodtrykk og puls har økt. Jeg sover knapt, og jeg kan ikke lage meg mat uten at hun står over meg å kjefter. Han som leide her før meg, fikk flytte ut etter 3 mnd oppsigelse, men det får ikke jeg. Enda jeg overtok hans kontrakt. Jeg kan kun flytte dersom hun andre som bor her sier seg villig til å ta over hele leiligheten. Dette var ikke det jeg ble fortalt eller skrev under på. Men jeg har et stort depositum som jeg ikke kan miste, ellers hadde jeg rømt herfra allerede. Noen her på kvinneguiden som har noen gode råd å komme med? Anonymkode: e568e...ccc
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Dette høres jo virkelig ikke bra ut Hvis du har overtatt tidligere leieboers kontrakt uten endringer, så skal det opplyses om oppsigelsestid. Normal praksis er at leietaker ikke kan avslutte kontrakten før 12 måneder har gått. Dersom du har signert en helt ny kontrakt med ny dato som jeg går ut fra, så kan man være litt låst. Jeg ville da tatt kontakt med Utleiemegleren og forklart situasjonen og da vært veldig behjelpelig med å prøve å finne noen nye som kunne tatt over. Det som er viktig her er å være samarbeidsvillig og prøve å finne en god løsning for utleier slik at det ikke medfører mye ekstra arbeid. Hva står i kontrakten din angående oppsigelse av leieforholdet ? Anonymkode: 9c135...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette høres jo virkelig ikke bra ut Hvis du har overtatt tidligere leieboers kontrakt uten endringer, så skal det opplyses om oppsigelsestid. Normal praksis er at leietaker ikke kan avslutte kontrakten før 12 måneder har gått. Dersom du har signert en helt ny kontrakt med ny dato som jeg går ut fra, så kan man være litt låst. Jeg ville da tatt kontakt med Utleiemegleren og forklart situasjonen og da vært veldig behjelpelig med å prøve å finne noen nye som kunne tatt over. Det som er viktig her er å være samarbeidsvillig og prøve å finne en god løsning for utleier slik at det ikke medfører mye ekstra arbeid. Hva står i kontrakten din angående oppsigelse av leieforholdet ? Anonymkode: 9c135...8aa Det står at begge parter kan si opp leieforholdet med 3 mnd oppsigelse. Og den hovedkontrakten er i hun andre sitt navn. Ikke mitt. Jeg har en fremleieravtale. Eierene har sagt at de ikke vil ha flere inn her, så jeg kan ikke finne noen annen til å overta mitt rom. Er derfor jeg ikke får flytte før hun andre vil. Og i mellomtiden drives jeg gal... Anonymkode: e568e...ccc
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette høres jo virkelig ikke bra ut Hvis du har overtatt tidligere leieboers kontrakt uten endringer, så skal det opplyses om oppsigelsestid. Normal praksis er at leietaker ikke kan avslutte kontrakten før 12 måneder har gått. Dersom du har signert en helt ny kontrakt med ny dato som jeg går ut fra, så kan man være litt låst. Jeg ville da tatt kontakt med Utleiemegleren og forklart situasjonen og da vært veldig behjelpelig med å prøve å finne noen nye som kunne tatt over. Det som er viktig her er å være samarbeidsvillig og prøve å finne en god løsning for utleier slik at det ikke medfører mye ekstra arbeid. Hva står i kontrakten din angående oppsigelse av leieforholdet ? Anonymkode: 9c135...8aa Jeg har allerede snakket med hun som eier leiligheten og hun forstod veldig godt at jeg ikke orket å bo her. Men hun ba meg snakke med utleiemegleren. Skrev en lang og utfyllende mail om hvorfor jeg ikkean bo her mer. Og fikk svar tilbake at da måtte vi begge flytte eller hun måtte overta leiligheten alene. Og hun nekter å overta den alene.. han som jeg overtok rommet fra flyttet pga henne. Han orket ikke bo sammen med henne mer. Men det visste ikke jeg noe om før kontrakt var underskrevet. Anonymkode: e568e...ccc
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 Da er det fremleie kontrakten som gjelder. Men en kontrakt må også ha en viss hjemmel i loven. Går den langt utover hva som kan forventes i en leiekontrakt så kan man selvsagt ta det til forliksrådet eller eventuelt til retten dersom man ikke kommer noe vei. I fremleieavtalen må det jo være opplyst om hvordan oppsigelse skal foregå slik som en vanlig kontrakt. Dersom dette ikke står så ville jeg levert oppsigelse og da tatt utgangspunkt i 3 måneder oppsigelsestid som er standard uten at annet er opplyst. Anonymkode: 9c135...8aa 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har allerede snakket med hun som eier leiligheten og hun forstod veldig godt at jeg ikke orket å bo her. Men hun ba meg snakke med utleiemegleren. Skrev en lang og utfyllende mail om hvorfor jeg ikkean bo her mer. Og fikk svar tilbake at da måtte vi begge flytte eller hun måtte overta leiligheten alene. Og hun nekter å overta den alene.. han som jeg overtok rommet fra flyttet pga henne. Han orket ikke bo sammen med henne mer. Men det visste ikke jeg noe om før kontrakt var underskrevet. Anonymkode: e568e...ccc De kan ikke nekte deg å si opp leieforholdet med mindre din fremleiekontrakt er tidsbestemt. Hvis det står opplyst at leieforholdet varer til en viss dato og deretter kan avsluttes med gjensidig 3 måneder oppsigelse, så er det vanskeligere. Dersom det ikke står så er du fri til å levere en oppsigelse til fremleier. Du leier av fremleier som igjen leier via Utleiemegleren om jeg har forstått det riktig? Da er det egentlig fremleier du skal forholde deg til og hva som står i den kontrakten. Hva slags kontrakt fremleier har med Utleiemegleren er ikke ditt problem Anonymkode: 9c135...8aa
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det står at begge parter kan si opp leieforholdet med 3 mnd oppsigelse. Og den hovedkontrakten er i hun andre sitt navn. Ikke mitt. Jeg har en fremleieravtale. Eierene har sagt at de ikke vil ha flere inn her, så jeg kan ikke finne noen annen til å overta mitt rom. Er derfor jeg ikke får flytte før hun andre vil. Og i mellomtiden drives jeg gal... Anonymkode: e568e...ccc Snakk med jusshjelpen Anonymkode: 5707f...e62 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 Gå til media om du må eller kontakt min drittleilighet på instagram - de vet sikkert hvordan du skal gå frem. Utleiemegleren driver med mye dritt og trenger å bli satt på plass. Anonymkode: b86f9...610 1
Gjest Lasox Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 De kan ikke nekte deg! Da må du snakke med jussen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gå til media om du må eller kontakt min drittleilighet på instagram - de vet sikkert hvordan du skal gå frem. Utleiemegleren driver med mye dritt og trenger å bli satt på plass. Anonymkode: b86f9...610 Har du eksempler på dette? Anonymkode: fc777...e5f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 Oppsigelsen er gyldig fra du sendte den. Jeg håper du har dette skriftlig. Ta kontakt med noe gratis jusshjelp, typisk drevet av studenter. Med mindre det er en bestemt varighet på kontrakten så er du fri til å si opp når du vil, og du kan ikke ha dårligere vilkår enn det som står beskrevet i husleieloven. En tidsubestemt kontrakt har typisk 3 måneders oppsigelsestid, og det står også i husleieloven. Finn deg en ny bopel, få juridisk hjelp og kom deg vekk derfra. De har ikke lov til å holde igjen depositum, og hvis de gjør det tar du saken videre til forliksrådet. Det er mange utleiere, også firmaer, som utnytter uerfarne leietakere grovt. Anonymkode: 3a1a6...1eb 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 Hva står det i kontrakten du signerte TS? Om det står at du ikke kan flytte før «galedama» flyttet eller vil ta over hele leiligheten tviler jeg på at det er lovlig. Da ville jeg tatt kontakt med en jurist. Står det ingenting om oppsigelsestid er den 3 mnd. iht husleieloven. Anonymkode: fd743...62b 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 Dette går bra Ts! Du må se på kontrakten din, hva sier den om oppsigelse? Når du fremleier en bolig er det først når leiekontrakten din til fremleier går ut, at du skal forholde deg til hovedleier eller hovedleiersrepresentant. Dersom det ikke fremgår av kontrakten din noe om oppsigelsestid er oppsigelsestiden for ett rom en måned, en leilighet tre måneder. Er det er tidsbundetkontrakt skal det likevel gode grunner til å nekte fremleie. Dersom fremleier ikke har ført inn oppsigelsestid til deg, men har tidsbundet kontrakt med utleier, må han overta leiligheten igjen frem til hans kontrakt går ut. Å la romvenninnes vilje eller evne til å overta hele leiligheten styre oppsigelse er dårligere vilkår enn hva husleieloven tillater, og derfor gjelder husleieloven. Skjønner dette er en veldig vanskelig situasjon å være i, prøv å samle kreftene og løs deg fra denne kontrakten. Snakk med jusshjelpen og få veiledning på hvile av alle mulighetene du har du skal bruke for å komme ut av kontrakten. Anonymkode: fb8fa...f80 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå