AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #21 Skrevet 4. januar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Om man er av de som ønsker å ha romslig økonomi så må man legge opp livet sitt etter det. Være nøye med valg av utdanning og bosted, vurdere nøye om man ønsker å ta seg råd til barn osv. I dette ligger det også at man må se fremover og planlegge i forhold til eventuelt samlivsbrudd eller andre plutselige omveltninger i livet ved blant annet å bygge seg buffer, ha forsikringer og andre avtaler i orden osv. Å sitte å sutre over at andre har planlagt livet sitt bedre har jo lite for seg om man ikke selv tar tak for å få det bedre. Anonymkode: 4d5d5...310 Men her overser du hvor mye man får gratis ved å arve/få hjelp av foreldre, og hvor mye det kan spille inn. Jeg er den eneste av mine venner som ikke fikk hjelp til å kjøpe leilighet. Kom inn på boligmarkedet mange år etter de andre. De fikk være med på en ellevill prisstigning og kan nå sitte alene på 3-roms uten så mye i lån, mens jeg såvidt klarte å kjøpe meg en 1-roms med maks lån. Det vil nok bli langt lettere for dem å hjelpe sine fremtidige barn, som det var for deres egne foreldre. Og mens jeg sparte og sparte fikk de rentefradrag og betalte mindre i skatt. Og jeg har gjort "alt rett", jeg. Tatt høyere utdanning og fått ganske ok lønn. Bodd i kollektiv langt etter studietiden, og spart i mange år og fått kjøpt leilighet. Men jeg har ligget bak hele veien fordi jeg ikke har fått noe ekstra hjelp. Anonymkode: 95ae3...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #22 Skrevet 4. januar 2021 Så er det de av oss som har fått livet ødelagt før det startet. Spiseforstyrrelsen som ødela kroppen og hodet. Fratok meg fysiske og mentale krefter slik at jeg aldri fikk en utdanning. Alle har ikke samme forutsetning før utdanning og framtidsplanlegging. Jeg er ikke misunnelig, men bitter på livet innimellom.. 😥 Anonymkode: c87f6...2b8 2
Whistler Skrevet 5. januar 2021 #23 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 14.30): Nei, det er faktisk ikke så enkelt. Sosial reproduksjon er et virkelig fenomen. egeninnsats er ikke alt. Anonymkode: ebc3c...cb2 Med andre ord kan det se ut som om mantraet "Du kan bli akkurat det du vil vennen" ikke stemmer. Misunnelse fører ingen steder hen. Menneskeheten har visst dette lenge og en av våre eldste kjente etikkveivisere sier jo også dette i bud 9 og 10.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #24 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 12.11): Er ikke noe vondtsinnet at jeg ikke unner andre og at de ikke skulle hatt osv. Bare at jeg skulle ønske å hatt litt mer selv sånn at kunne gått rundt lutt bedre og ikke måtte tenke igjennom absolutt alt. Anonymkode: 17c3d...c71 Misunnelse har egentlig fått endret betydning de siste hundreårene - det man mener i dag, er at man selv også vil ha det den andre har, ikke nødvendigvis å ikke unne den andre det. Det er mer betydningen til sjalusi. Sånn omtrent. Men uansett - planlegging og gjennomtenkning er nettopp det som gjør at en person har god økonomi. De som ikke har god økonomi, misunner andre deres "gode økonomi" mens de selv lever i sus og dus så lenge pengene varer, og hele tiden med hodet under armen. Anonymkode: 556be...238 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå