Gå til innhold

Forstår du at det kan bli missunelse når det er veldig kontraster på økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene og har lite penger. Mye vi ikke kan gjøre og mye jeg ikke kan gi barna mine av ting, klær og reiser osv. Og ikke minst hjelpe de når de skal ta lappen eller skal inn på boligmarkedet. 

Av og til blir jeg super lei meg for dette og skulle virkelig ønske at jeg hadde mer penger 😔 

Men prøver oftest å tenke at jeg er heldig jeg har jobb, er frisk, har egen leilighet og en liten gammel bil.

Anonymkode: 17c3d...c71

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, å være misunnelig er menneskelig.

Anonymkode: 309f2...a38

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forstår det godt.

Men, misunnelse er ikke en kul ting og jeg f.eks har en mor som er svært misunnelig og som ikke forstår at jeg har jobbet utrolig hardt for å nå dit jeg er idag. Er ikke noe kult når misunnelsen skinner igjennom og folk synes du tjener for mye. Men, jeg forstår.

Anonymkode: c22b0...f23

• Liker 4
Skrevet (endret)

Egentlig ikke,

selv er jeg midt på treet økonomisk, ser jo at de som har gjort det bra - stort sett er de som gjorde en innsats i yngre dager.

Da er det vel bare rettferdig at de får igjen for det i voksen alder?

Men, jeg syntes det er leit at barn skal «lide» av foreldrenes dumskap / sløvhet. Slik du her skisserer. Det er jo urettferdig og kanskje vanskelig for unge barn å forstå.

Endret av AllahBallah
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har egen leilighet, som du eier? I så fall er du jo heldig.

Anonymkode: 3ae86...bee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ville si er allerede sagt:

Ja, men er misunnelse en fin ting?

Anonymkode: 556be...238

Skrevet

@Trolltunge har hatt mindreårige barn og lite penger, hun taklet det på en ganske inspirerende måte etter min mening. Du kan se i postene hennes under barn og familie evnt økonomi.

Men ja, jeg har full forståelse over at det er sårt å ikke kunne gi barna sine det andre kan. Det en ganske trasig følelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Egentlig ikke,

selv er jeg midt på treet økonomisk, ser jo at de som har gjort det bra - stort sett er de som gjorde en innsats i yngre dager.

Da er det vel bare rettferdig at de får igjen for det i voksen alder?

Men, jeg syntes det er leit at barn skal «lide» av foreldrenes dumskap / sløvhet. Slik du her skisserer. Det er jo urettferdig og kanskje vanskelig for unge barn å forstå.

Motsatt sv min erfsring. De med best økonomi som jeg kjenner har stort sett arvet en del, og/eller vært heldige med ridpunkt for kjøp ig salg i boligmarkedet. De med dårligere økonomi har i mindre grad fått mye økonomisk hjelp fra velstående foreldre (heldigvis får mange av oss praktisk hjelp ❤️), og har kanskje måttet selge bolig med tap, grunnet skilsmisse, at man var nødt å flyttet il en annen del av landet pga jobb etc. Altså ikke bare fordi man var for «dum» til å kjøpe og selge på riktige tidspunkt. Et par av dem var uheldige og fikk alvorlig sykdom/skade som gjorde dem uføre. Begge de to hadde god utdannelse med god lønn, men uføretrygden er likevel max 66 % av 6 G, og det er begrenset hvor mye man uansett har rukket å spare om man blir ufør tidlig. Hvis man da i tillegg «timet» ulykke /sykdommen slik at man må selge bolig fordi lånet nå plutselig er for dyrt, på ugunstig tidspunkt... 

Å kalle det dumskap og sløvhet at man ikke har masse penger å gi barna sine er direkte kvalmende.

Noen gjør selvsagt dårlige valg. Men svært mange har bare vært uheldige.

Anonymkode: 2a512...f96

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Klart man kan bli misunnelig. Noen har det helt klar mer romslig økonomisk enn andre. 
Jeg har gjort mange dumme valg økonomisk sett, men har nå klart å snu det. Selv som ufør har jeg relativt høy inntekt, og er ‘heldig’ sånn sett. 

Men stort rom er der ikke. Har et budsjett satt opp for 2021, i den ligger der en hel del sparing. Med mindre det skjer store uforutsette utgifter (bilen kan fort bli en slik), burde jeg gå ut i pluss. Har kutta faste utgifter til et minimum, men også starta å støtte veldedighet hver måned med 300kr. 

Ungen begynner å bli stor, snart ungdomsskolen. Hun sparer også, og får en del innsikt i husholdningens økonomi. Mer kommer også med årene for å lære henne personlig økonomi. 
Jeg har selv høyere utdanning (to grader) og håper å inspirere ungen også til å bli selvstendig og økonomisk uavhengig. 

Anonymkode: f1496...611

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har lite til overs for misunnelse når det kommer til økonomi. Enhver er sin egen lykkes smed. Hvis man er misfornøyd med egen økonomi, er det bare å ta grep. Så enkelt er det faktisk i Norge!

Anonymkode: 8af84...e66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men samme hva årsaken er for at man har dårligere råd, hva hjelper det å være misunnelig? 

Å være misunnelig betyr at man ikke unner den andre parten det man selv ønsker seg. Hva ville det gi deg om dette gikk i oppfyllelse? 

Jeg har aldri hatt god råd, men har greid meg med det jeg har. Og jeg tenker at det gir meg en bedre følelse enn å misunne andre.

Anonymkode: 39cf1...3a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner også at det kan være sårt, men å føle misunnelse er noe man faktisk velger selv. Det er sikkert mange som misunner deg også. F.eks er det mange som ikke kan få barn, det er ikke alle forunt å ha helsa i behold, for ikke å snakke om egen bolig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har lite til overs for misunnelse når det kommer til økonomi. Enhver er sin egen lykkes smed. Hvis man er misfornøyd med egen økonomi, er det bare å ta grep. Så enkelt er det faktisk i Norge!

Anonymkode: 8af84...e66

Nei, det er faktisk ikke så enkelt. Sosial reproduksjon er et virkelig fenomen. egeninnsats er ikke alt.

Anonymkode: ebc3c...cb2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe vondtsinnet at jeg ikke unner andre og at de ikke skulle hatt osv. Bare at jeg skulle ønske å hatt litt mer selv sånn at kunne gått rundt lutt bedre og ikke måtte tenke igjennom absolutt alt. 

Skrevet

Ja. Er selv misunnelig på de med større økonomisk frihet enn meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 2.39):

Jeg er alene og har lite penger. Mye vi ikke kan gjøre og mye jeg ikke kan gi barna mine av ting, klær og reiser osv. Og ikke minst hjelpe de når de skal ta lappen eller skal inn på boligmarkedet. 

Av og til blir jeg super lei meg for dette og skulle virkelig ønske at jeg hadde mer penger 😔 

Men prøver oftest å tenke at jeg er heldig jeg har jobb, er frisk, har egen leilighet og en liten gammel bil.

Mange som er misunnelige på deg også.

AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje ikke rik, men du har mye som de ressurssvake i samfunnet ikke har. Egen bolig, barn, jobb, helsa. Med litt smart budsjettering og sparing kan du få til mye. F.eks. reise utenom fellesferiene i Europa når det er salg. Kjøpe ting når de er på salg, på Finn, etc. 

Og med egen bolig kan du stille opp som kausjonist for egenkapitaldelen for barna dine når de er ferdig med studiene. 

Anonymkode: 71564...9e6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du er kanskje ikke rik, men du har mye som de ressurssvake i samfunnet ikke har. Egen bolig, barn, jobb, helsa. Med litt smart budsjettering og sparing kan du få til mye. F.eks. reise utenom fellesferiene i Europa når det er salg. Kjøpe ting når de er på salg, på Finn, etc. 

Og med egen bolig kan du stille opp som kausjonist for egenkapitaldelen for barna dine når de er ferdig med studiene. 

Anonymkode: 71564...9e6

Bankene har en frarådningsplikt når det kommer til kausjon for en grunn, så det er ikke noe man bør gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Om man er av de som ønsker å ha romslig økonomi så må man legge opp livet sitt etter det. Være nøye med valg av utdanning og bosted, vurdere nøye om man ønsker å ta seg råd til barn osv. I dette ligger det også at man må se fremover og planlegge i forhold til eventuelt samlivsbrudd eller andre plutselige omveltninger i livet ved blant annet å bygge seg buffer, ha forsikringer og andre avtaler i orden osv.

Å sitte å sutre over at andre har planlagt livet sitt bedre har jo lite for seg om man ikke selv tar tak for å få det bedre.

Anonymkode: 4d5d5...310

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...