Tiit Skrevet 10. august 2005 #1 Skrevet 10. august 2005 Noen som har noen gode tips til hvordan få ormekurtabletter i katta? Uansett hvor sulten den er, så skyr den maten når jeg har puttet ormekur i den. Nå er jeg temmelig desperat, for den katta SKAL HA KUR NÅ! Jeg trenger desperat et godt råd!
sixx Skrevet 10. august 2005 #2 Skrevet 10. august 2005 Vår katt er likedan. Metode: Brekk tabletten i to. Ta katten på fanget....så den sitter. Bøy hodet dens bakover og hold munnen åpen. Slipp så tabletten så langt bak i munnen som mulig.....og hold katten i den stillingen til den har svelgt tabletten....masser eventuelt litt foran på halsen imens.
Kristin Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 Vår katt er likedan. Metode: Brekk tabletten i to. Ta katten på fanget....så den sitter. Bøy hodet dens bakover og hold munnen åpen. Slipp så tabletten så langt bak i munnen som mulig.....og hold katten i den stillingen til den har svelgt tabletten....masser eventuelt litt foran på halsen imens. ← enig.... får man ikke tabletten langt nok bak, har det hendt at jeg dytte den inn med en blyant ....
Tiit Skrevet 10. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2005 Hoi. Her ser jeg at jeg har vært altfor vennlig mot en pusen ja... Så det er sånne grep som må til. Æsj. Gleder meg ikke til det altså...
Kristin Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 Hoi. Her ser jeg at jeg har vært altfor vennlig mot en pusen ja... Så det er sånne grep som må til. Æsj. Gleder meg ikke til det altså... ← Nei skjønner det...men etterhvert når du får "teken" på det går det raskt unna... og katten har fått ned pillen før den får sukk for seg...
Gjest Spacegirl Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Jeg gjør det også sånn som det er beskrevet ovenfor. Bøyer hodet bakover, og så tar jeg tak rundt hodet nedenifra slik at jeg kan trykke en finger inn på hver side av kjeven lengst inne for å tvinge munnen opp. Så legger jeg tabletten så langt bak på tunga som jeg kommer. Synes det er lettest å legge tabletten inn i munnen fra siden, for da får jeg den lengre bak. Så lukke munnen, og massere halsen til tabletten har blitt svelgt. Det høres litt brutalt ut, men det går veldig kjapt når en har fått dreisen på det
Milly:) Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 Strevde med det samme i dag, og måtte bare gi opp. Sleipe katten lot som han hadde svelget ned, og så spyttet han tabletten rett ut igjen etterpå Når jeg tok det i maten nektet han å spise. Siden jeg skulle til dyrlegen i dag likevel fikk han ormekur som sprøyte der, men nå skal han på antibiotikakur og da må jeg få han til å svelge pillene
sixx Skrevet 10. august 2005 #8 Skrevet 10. august 2005 Sleipe katten lot som han hadde svelget ned, og så spyttet han tabletten rett ut igjen etterpå Ja, de er noen luringer. Ikke ta hodet dens fremover før den stikker frem tunga og sleiker seg rundt munnen....da er tabletten fortært.
Milly:) Skrevet 10. august 2005 #9 Skrevet 10. august 2005 Jepp, han er altfor smart - og kjempesta Men fra i morgen er det ingen nåde, da må han svelge ned medisinen sin. Takk for tipset, sixx
liv Skrevet 10. august 2005 #10 Skrevet 10. august 2005 (endret) Det er viktig å stryke nedover på halsen mange ganger for det stimulerer svelgegreia.. Endret 10. august 2005 av liv
Arkana Skrevet 10. august 2005 #11 Skrevet 10. august 2005 Vi bruker sprøyter med pasta. Den ene holder katten, den andre sprøyter alt så langt bak i munnen som mulig og katten må bare slikke og svelge det i seg. Det er gjort på 2 sekunder, og det er ingen tvil om at katten har fått det i seg. Jeg gidder virkelig ikke knuse tabletter i mat som ikke blir spist fordi katten vet det er noe rart i den. Og det er lettere å svelge pasta enn en tablett.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #13 Skrevet 11. august 2005 Jeg tar litt vann i et eggeglass og legger tabletten i. Så får dette stå et par minutter til tabletten er oppløst. Så suger jeg dette opp i en sprøyte (uten spiss selvfølgelig). Pus legges på ryggen i fanget mitt, hodet hennes bøyes bakover og så sprøyter jeg det inn i munnen hennes. Frøkenen er ikke særlig fornøyd med denne bahandlingen, men det er eneste måten for å få den tabletten spist og vi har prøvd masse!
shi Skrevet 11. august 2005 #14 Skrevet 11. august 2005 Pakk katten inn i et håndkle slik at kun hodet stikker ut. Det føles tryggere for katten, og man unngår skarpe klør. Sett deg på kne med katten mellom lårene, da kan den ikke rygge og det er ikke så skummelt for katter som ikke liker å bli holdt på rygg. Åpne munnen slik som flere beskriver her og putt tabelett/sprøyte inn. Humant, effektivt og enkelt. Kan jo også bruke håndkle metoden til kos, tørking etc, så er katten vant til håndkleet og ser ikke på det som noe skummelt.
Arkana Skrevet 11. august 2005 #15 Skrevet 11. august 2005 Banminthen tar ikke alt Arkana. ← Banminth? Vi bruker Panacur, det er i følge dyrlegen (og apoteket) den beste.
sixx Skrevet 11. august 2005 #16 Skrevet 11. august 2005 Vi bruker Panacur, det er i følge dyrlegen (og apoteket) den beste. Finnes Panacur i pastaform på sprøyte? Det har jeg aldri sett....hvor lenge har du brukt det (=når kom den)? Jeg synes tablettene er enklest, men hadde vært fint å vite det med pasta i fall andre spør.
Kristin Skrevet 11. august 2005 #17 Skrevet 11. august 2005 Finnes Panacur i pastaform på sprøyte? Det har jeg aldri sett....hvor lenge har du brukt det (=når kom den)? Jeg synes tablettene er enklest, men hadde vært fint å vite det med pasta i fall andre spør. ← Panacur finnes også som pasta... http://www.dyreklinikk.no/intervet/panacur_tube.htm
Arkana Skrevet 11. august 2005 #18 Skrevet 11. august 2005 Det har vi brukt i flere år. Synes det er genialt. Du skrur en liten greie på sprøyten slik at sprøyten stopper når katten har fått så mye som den skal. Så da er det bare å putte i munnen og sprøyte ut, og katten har raskt fått slikket i seg det som skal. Hadde vært enda mer genialt om den kom i musesmak, men det er nå så.
sixx Skrevet 11. august 2005 #19 Skrevet 11. august 2005 Jøss....så fint.....da har jeg lært noe i dag også. Men at katten slikker i seg pastaen (Banminth) har jeg aldri opplevd.....den skal ut av munnen like fort som den kommer inn. Ja, Arkana.....kunne variert mellom tre smaker: mus, fugl og ekorn.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #20 Skrevet 11. august 2005 Den Panacur i sprøyteform så jammen smart ut. Noen som vet ca pris? Er det forresten flere enn meg som får totalt noia av å lese om parasitter? *grøss*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå