Gå til innhold

Hvor strengt er det å bli godkjent offentlig i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Er det noen her som har gått offentlig for å få assistert befruktning her? I nyere tid og ikke back in the days? Vi har time hos Riksen om noen dager og jeg så utrolig redd for å få avslag. Er det noe å være nervøse for? Er de veldig strenge? Vi har vært sammen i 9 år og har ett stabilt forhold, har prøvd 7 ganger i Danmark med inseminering uten hell og er friske fysisk. Jeg har adhd og er redd dette setter kjepper i hjula. Er i tillegg ung uføre pga min Adhd diagnose. Er dette med at jeg er ufør noe de kommer til å henge seg opp i og grave mye rundt? Er så redd vi skal få avslag. Vi er heller ikke styrtrike for å si det sånn. Sliter litt økonomisk, men vet at dette ikke er varig. Vi disponerer vel pengene litt feil, da vi ikke har noen andre enn oss å ta hensyn til, men med ett barn i bilde vil vi selfølgelig endre dette. Er økonomi noe de ofte ønsker innsyn i? Eller skal det litt til før de ønsker innsyn i økonomi, helse osv? Har plettfri politiattest begge to. 

Anonymkode: dbc8f...691

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok rett før sommer, latterlig lett da iallefall. Gikk bare igjennom skjema vi hadde sendt inn på forsamtale.. snakket ikke om jobb og økonomi. Usikker på om det har blitt strengere nå.

hvordan har dere tenkt å finansiere prøverør om dere sliter økonomisk? Å hvorfor ikke endre vaner før dere blir gravide..

Anonymkode: e7792...e7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved høy BMI er det full stopp. Det samme gjelder om det er kjente tilfeller av vold eller psykatri, men her husker jeg virkelig ikke hvor nøye undersøkelser de gjorde. 

Men føler du virkelig dette er rett situasjon å føde et barn inn i? 

Anonymkode: 44aa2...bd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi tok rett før sommer, latterlig lett da iallefall. Gikk bare igjennom skjema vi hadde sendt inn på forsamtale.. snakket ikke om jobb og økonomi. Usikker på om det har blitt strengere nå.

hvordan har dere tenkt å finansiere prøverør om dere sliter økonomisk? Å hvorfor ikke endre vaner før dere blir gravide..

Så bra! Ble dere gravide da? 🥰Håper det går like greit for oss😊 Vi klarte jo spare opp 10000 i løpet av  1 år for å forsøke i Danmark privat, så vi er jo absolutt i stand til å spare penger når det trengs. Jaja, vi kommer til å endre vaner før vi blir gravide også. Det er målet vårt for 2021 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved høy BMI er det full stopp. Det samme gjelder om det er kjente tilfeller av vold eller psykatri, men her husker jeg virkelig ikke hvor nøye undersøkelser de gjorde. 

Men føler du virkelig dette er rett situasjon å føde et barn inn i? 

Anonymkode: 44aa2...bd2

Jeg hadde for høy BMI og fikk beskjed om at jeg måtte ned 7 kilo. Har nå gått ned 14 kilo på 6 måneder  fordi motivasjonen er såpass stor for å lykkes 🥰 Ingen  tilfeller av vold eller psykiatri. 

Ja selvfølgelig. Hvorfor skulle ikke dette være rett situasjonen å føde ett barn inn i? 🤔 Vi er to stabile mennesker med masse kjærlighet og gode verdier å videreføre. Vi er friske og oppegående mennesker begge to. Og vi vet vi blir fantastiske foreldre begge to 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så bra! Ble dere gravide da? 🥰Håper det går like greit for oss😊 Vi klarte jo spare opp 10000 i løpet av  1 år for å forsøke i Danmark privat, så vi er jo absolutt i stand til å spare penger når det trengs. Jaja, vi kommer til å endre vaner før vi blir gravide også. Det er målet vårt for 2021 😊 

Ok skjønner 😊 ..vi ble gravide ja! Å har en del på frys

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok skjønner 😊 ..vi ble gravide ja! Å har en del på frys

Så godt å høre! 🥰 Brukte dere mange forsøk? Jeg mente selvfølgelig 100000 i forrige innlegg, ikke bare 10000 😅

Skrevet

Hvorfor Danmark? Det må jo være billigere å gjøre det privat i Norge og det er mye kompetanse ved private norske klinikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så godt å høre! 🥰 Brukte dere mange forsøk? Jeg mente selvfølgelig 100000 i forrige innlegg, ikke bare 10000 😅

Det satt på første forsøk ! Tvillinger ..men var ingen probleme hos meg så muligens derfor det gikk som en lek. Vi brukte kun rett under 10 K på forsøke 

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (1 minutt siden):

Hvorfor Danmark? Det må jo være billigere å gjøre det privat i Norge og det er mye kompetanse ved private norske klinikker.

Var egentlig kun fordi vi hadde hørt så mye positivt om Stork i Danmark. Og da ble det til at vi ble værende der i stedet for å bytte klinikk midt i prosessen. Men hadde jeg kunne valgt om igjen så tror jeg at jeg hadde gjort det samme (med ett positivt utfall), fordi det var godt med ett lite avbrekk før og etter inseminering. Enten med at vi bodde en natt på hotell i Danmark eller hadde en natt på danskebåten. Men vi ser jo at det har kostet oss mye mer enn hva det hadde trengt å gjøre om vi tok det privat i Norge, så sånn sett hadde det vært gunstigere i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det satt på første forsøk ! Tvillinger ..men var ingen probleme hos meg så muligens derfor det gikk som en lek. Vi brukte kun rett under 10 K på forsøke 

Wow! Gratulerer 👏🏻 😁 har ikke satt meg så mye inn i hva ting koster enda, men hva var det du betalte for som kom på underkant av 10 K? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wow! Gratulerer 👏🏻 😁 har ikke satt meg så mye inn i hva ting koster enda, men hva var det du betalte for som kom på underkant av 10 K? 😊

Takk :) vi gikk offentlig så medisiner + uttak/innsett.

Siden det ikke var feil hos leg trengte jeg ikke så høy dose medisiner 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva offentlig bmi grense er? Har lest om både 30 og 33. Vet at privat er det ofte 35 :)

Anonymkode: 9b700...29a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått sendt henvisning til IVF nå og er også spente på om vi blir godkjent. Har trygge jobber, god økonomi og alt på stell, men mannen har anmerkning på politiattest. Noen som har erfaring med dette og blitt godkjent? Var det evt mye styr i forkant...?

Anonymkode: 076a7...f72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 9.38):

Vi har fått sendt henvisning til IVF nå og er også spente på om vi blir godkjent. Har trygge jobber, god økonomi og alt på stell, men mannen har anmerkning på politiattest. Noen som har erfaring med dette og blitt godkjent? Var det evt mye styr i forkant...?

Vi måtte fremlegge politiattest 🤷🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi måtte fremlegge politiattest 🤷🏻‍♀️

Ja, det vet vi. Men om det er anmerkninger der, blir det da mye man må igjennom for å bli godkjent eller kan det gå fint?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det vet vi. Men om det er anmerkninger der, blir det da mye man må igjennom for å bli godkjent eller kan det gå fint?

Det vet jeg ikke, da vi ikke har time før om noen dager selv. Men kommer sikkert an på hvilken type anmerkning han har. Er det noe "uskyldig" så går det sikkert fint😊

Skrevet

Gynekologen min har sendt inn søknad om prøverør. 

Svar fra St.Olavs: Jeg må gå opp 10 kg på 6 mnd for å få det godkjent. 

Har slitt med vekta hele livet og har prøvd i mange år å gå opp i vekt. 

Alt bra med meg, men mannen har dårlige og trege svømmere. :(

Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (2 timer siden):

Gynekologen min har sendt inn søknad om prøverør. 

Svar fra St.Olavs: Jeg må gå opp 10 kg på 6 mnd for å få det godkjent. 

Har slitt med vekta hele livet og har prøvd i mange år å gå opp i vekt. 

Alt bra med meg, men mannen har dårlige og trege svømmere. :(

Ikke fortvil om du ikke greier det på 6 mnd :) det er ikke slik at du aldri vil bli godkjent om du ikke når vektkravet innen 6 mnd. Det som er at en henvisning varer i 6 mnd så de kan revurdere deg innen 6 mnd, hvis ikke må du ha ny henvisning dersom det tar lengre tid.

Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...