AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 I høst fikk jenta vår «vanlig» seng etter å ha brukt sprinkelseng hele livet. (Hun er straks tre år.) Og plutselig har hun fått behov for å sove med lyset på, døra åpen, vi må sitte utenfor rommet til hun har sovnet ved legging, og ikke minst våkner hun flere ganger per natt og kommer til oss gråtende. (Som oftest.) Løsningen vår så langt har vært å legge oss på madrass inne på rommet hennes. Da sover hun høvelig greit resten av natta, selv om hun fortsatt våkner innimellom, men da er vi jo allerede inne på rommet med henne. Men dette er ikke holdbart i lengden. Hadde det vært sånn ei natt eller to i uka så greit, men ikke hver eneste natt. (Vi har også en mindre unge som krever sitt om natta...) Mitt spørsmål er: hvordan er nettene til dere med unger i alderen 2-5 år? Sover de nettene igjennom? Hva gjør dere ved oppvåkninger? Noen gode råd til vår situasjon? Hva kan vi gjøre for å få henne til å sove natta igjennom? (Og nei, hun sover som oftest ikke på dagen lengre.) Anonymkode: 6a3f8...ede
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Samsoving! Her sover vi fremdeles med 4-åringen hver natt, og med 6-åringen når hun selv ønsker der, kanskje annenhver natt. Da sover de så godt! Anonymkode: 5042f...6f1 5
Gjest Kvinne487 Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Min 4 åringen sover med meg i dobbeltsenga. Det har han gjort i 1,5 år. Det begynte etter at mannen min/ pappan døde for snart 2 år siden. Han har er veldig fint rom som han leker mye på men vil ikke sove der. Det synes jeg er helt greit. Det er veldig godt å ha han ved siden av meg, vi sovet veldig godt begge to og han sover hele natta gjennom(siden han var 1 år). Vi begynner på hver vår side av sengen, men på mornningen ligger jeg helt på kanten og han limt inntil. Hærlig 😁❤️🙏🏻
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 Sikkert ikke det svaret du vil ha. Men her samsov jeg med førstemann til hun var 3 år ca. Da kom baby nr 2 som overtok plassen i dobbeltsenga. Da fikk vi førstemann gradvis over i egen seng på eget rom ved at pappan sov en god stund på madrass attmed henne. Hun er nå snart 5 og hender ofte at hun våkner midt p natta. Av og til får hun sove med oss ellers blir hun fulgt tilbake til senga. Minstemann på 2 år samsover med meg enda, våkner ofte om natta men ammer tilbake til søvn. Gjør alt galt har jeg skjønt sett gjennom mammapolitiet sine øyner😅 Anonymkode: 5bc6f...f5d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Gutten min var mye urolig på natt frem til 3,5-4. Våknet ofte (var veldig mye syk fra barnehagestart så tror det ødela mye nettene) men sovnet med en gang ingen så han var aldri «våken våken». Men jeg våknet jo hele tiden, og brukte lengre tid på å soven. Nå er han litt over 4, og sover vel først nå hele netter, om du ser vekk fra den ene gangen mellom 11-12 hvor han kommer inn til meg og sover videre der. Ellers er det perioder med mye drømmer som kan skape uro i perioder, eller forkjølelse. I forhold til legging, gjør prosessen minst mulig kjekt for barnet etter det sies god natt. Ikke vær tjener, kvitt dere med uvaner som å sitte utfor døren (om dere synes dette er et problem) med mer. Anonymkode: aad5c...4e3 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gutten min var mye urolig på natt frem til 3,5-4. Våknet ofte (var veldig mye syk fra barnehagestart så tror det ødela mye nettene) men sovnet med en gang ingen så han var aldri «våken våken». Men jeg våknet jo hele tiden, og brukte lengre tid på å soven. Nå er han litt over 4, og sover vel først nå hele netter, om du ser vekk fra den ene gangen mellom 11-12 hvor han kommer inn til meg og sover videre der. Ellers er det perioder med mye drømmer som kan skape uro i perioder, eller forkjølelse. I forhold til legging, gjør prosessen minst mulig kjekt for barnet etter det sies god natt. Ikke vær tjener, kvitt dere med uvaner som å sitte utfor døren (om dere synes dette er et problem) med mer. Anonymkode: aad5c...4e3 Skal sies vi samsov fra 1- rett før 4år. Fikk nytt rom og ny seng og ville da sove på rommet selv. Sitter ved siden av sengen til han sovner, som tar maks 5minutter. Trygghet er viktig for han, og tror samsovingen og at han valgte selv å sove på eget rom var viktig. Anonymkode: aad5c...4e3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Her sover 4-åringen igjennom natta og har gjort det siden hun var 14 mnd. Hun har vært utrolig enkel siden hun fikk eget rom, men ved overnattinger hos besteforeldre har de f.eks satt døra på gløtt, sittet inne til hun sovnet eller hatt lyset på, selv om hun ikke krever det. Dermed har dette skapt problemer for oss hjemme, men vårt «triks» er å ikke gi etter for alle disse småtingene(sitte inne hos, dør på gløtt, lys på rom), når man vet at de har klart seg fint uten tidligere. Da må man selvsagt bruke god tid på å forklare og trygge barnet først, jeg går aldri ifra en gråtende eller redd unge😊 da tar kanskje leggingen litt ekstra tid en stund, men vi sitter igjen med en trygg og selvstendig unge❤️ Anonymkode: 6d9c6...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Jeg samsov m den eldste fram til hn var 6. Yngste til 3 ca. De har sovet natten igjennom fra de var 2 år og 3 år ca. De har alltid sovet natten igjennom etter de begynte å sove på egne rom, og det er mange år siden nå. Aldri mareritt eller liknende. Kanskje det kan komme sv tryggheten de fikk gjennom samsoving så lenge..... Anonymkode: 7738e...754
Ulrikke Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 Legg en madrass på gulvet på rommet deres. Ferdig oppredd. Øv på at hun kan gå og legge seg der når hun våkner hvis hun gjør det stille og rolig. Hadde hele tiden fokus på at det viktige var at alle sov mest mulig - ikke HVOR man sov! Da vår var på samme alder sov hun helst på tvers, og ingen av oss sov godt med henne i senga. Da ble det madrass på gulvet, med beskjed om at hun kunne legge seg der hvis hun kom stille og rolig og la seg. Hvis hun vekket oss bare for oppmerksomhet, ble hun fulgt tilbake til eget rom (ved mareritt eller sykdom var det selvfølgelig annerledes, vi merket fort forskjell). Tok ikke lang tid før hun skjønte at det lønte seg å bare komme stille og legge seg istedenfor å begynne å snakke om noe som hadde skjedd dagen før for eksempel, eller vise fram en føflekk Hun er 15 nå, og det er (selvfølgelig!) MANGE år siden vi sluttet med dette. Prøver bare å si at selv om man ikke tvinger gjennom søvn på eget rom når de er 3, så betyr ikke det at de aldri sover alene! Det funket for oss, men man må jo finne det som funker for en selv. 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samsoving! Her sover vi fremdeles med 4-åringen hver natt, og med 6-åringen når hun selv ønsker der, kanskje annenhver natt. Da sover de så godt! Anonymkode: 5042f...6f1 Vi har en på 4, og jeg håper vi greier å slutte med samsoving snart her. Han sover ikke godt, han vekker oss flere ganger per natt, og i tillegg er det ikke akkurat positivt for forholdet når man bare er foreldre.. Har dessverre ingen gode råd, TS, men vi sliter vi også. Spesielt det siste halve året, mye fantasi, ha på lyset osv.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 Når yngste var 2 1/2 begynte hun å drømme mye, og var redd for troll. Da var det en periode hvor hun kom inn til oss om natten, da fulgte vi tilbake til egen seng, noen ganger med en av oss på gulvet på rommet hennes. Og så har vi hatt madrass på gulvet vårt som hun sov på. Nå deler hun og lillesøster rom, og lillesøster har akkurat fylt 3 år. Lillesøster har ikke hatt en sånn periode. Litt redd for spøkelser en liten stund, og vil gjerne ha døren åpen når hun skal sove. Hun har aldri kommet inn til oss om natten, og hun har aldri våknet om natten. En sjelden gang vi må inn og finne smokk/bamse for henne, men hun er ikke våken da. Anonymkode: ba956...c6f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 Nettene med 2 og 4 åringene er lurvete. Vi har seng inne hos toåringen slik at en av oss kan legge oss der inne hvis det blir for ille, og fireåringen kommer som regel inn til oss ila natta. Jeg har laga en regel på at alle skal sovne i egen seng, men at de kan komme inn til oss ved behov. Toåringen vil helst ha noen hos seg når han skal sove, fireåringen deler rom med storebror, så hun synes det er greit å sovne selv. De hører også på lydbok når de skal sovne, så da slipper de å tenke på alle troll og monstre som kan gjemme seg i sprekkene. 😅 Anonymkode: dab75...868
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 Har en på 3,5. hannsover veldig bra. Har gjort det hele livet bortsett fra på slutten av sitt første leveår da han sov i sprinkelseng på rommet vårt. Da våknet han av enhver lyd fra oss. Etter at han kom på eget rom har han sovet godt. Nå er han også så stor at når han en sjelden gang våkner, så kan vi be han gå inn på rommet sitt igjen og sove. vi trivdes aldri med samsoving noen av oss. Han våknet av at vi beveget oss og madrassen beveget seg. Jeg sov dårlig med en unge klint inntil meg🙂🙃 nå har vi fått oss en baby på 7 mnd. Da, det er en annen historie😅 Anonymkode: a2fbd...cc1 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 Vår på 2,5 sover dårlig. Har sovet gjennom natta et par ganger bare. For tiden pleier hun å drømme veldig mye, og er redd på natta. Hun sover bedre hvis hun sover med oss, så det ender ofte med at en av oss legger oss i senga hennes eller at vi tar henne med over i vår seng. Men vi sover ikke spesielt godt da, for hun skal helst ha hodet sitt inntil hodet vårt. I natt sov hun ganske godt, jeg var bare inne hos henne 4 ganger mellom midnatt og 07.30 og da trengte jeg ikke å legge meg i senga. Men jeg sover jo aldeles ikke godt. Anonymkode: e3f48...c23
Gjest Albbas Skrevet 2. januar 2021 #15 Skrevet 2. januar 2021 (endret) Fireåring våkner en gang på natta, og kommer som regel inn til oss. Noen ganger legger en av oss seg sammen med han i hans seng. Det er ganske vanlig og ikke noe vi stresser med. Legging er verre, han har nå blitt veldig redd mye forskjellig, og trenger oss derfor ved siden av når han skal legge seg. Og han bruker fort en time på å sovne. Før kunne vi holde på med noe utenfor rommet, men nå må vi ligge kliss inntil. Veldig vanskelig når vi har en ettåring som skal legge seg samtidig! Han er tydelig redd og slapper ikke av før lillesøster sover og vi kan legge oss ved siden av. Så på en vanlig kveld bruker vi gjerne 1.5 time på legging av barn. Hvis vi samsover med fireåringen hele natta våkner han ikke. Gjør det 1-2 ganger i uka. Endret 2. januar 2021 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 TS her. Ville bare si tusen takk til alle som har svart her. Det var litt som jeg fryktet, at det er mange som har unger som fremdeles våkner om natta. Også jeg som trodde at dette skulle gi seg hovedsakelig da de ble rundt tre år... Så da er det vel forsåvidt en slags trøst å vite at man er flere som sliter. Samsoving er uaktuelt for vår del av flere grunner, men jeg tenker det med en backup-madrass ved behov er nok lurt. Enten til barnets soverom eller vårt eget. Vi ønsker jo at hun skal sove godt og trygt i egen seng, og det gjør hun jo forsåvidt også. Det er bare så uforståelig for oss hvorfor hun plutselig har begynt med masse oppvåkninger nå, etter å ha sovet hovedsakelig godt i lang tid. Anonymkode: 6a3f8...ede 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 4,5 år her. Har samsovet frem til nå. Han har akkuratt begynt å legges i egen seng. Må sitte der til han sovner 😊 Kommer krypendes oppi senga til meg og mannen ila natten 😊 Anonymkode: edccb...738
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #18 Skrevet 2. januar 2021 Barn snart 3 år, hatt stor senge lenge. Sover vanligvis helt greit, noen ganger våkner hn og vi må finne smokken eller hn er tørst. Noen ganget kommer hn inn til oss og vi løfter da bare opp i midten av senga. Da sover vi alle resten av natta. Anonymkode: 29692...98f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Skrevet 2. januar 2021 Vi har en på 4,5 år. Samsover ennå. Natten er rolig- men han våkner nesten hver kveld- flere ganger- gråter mye. Tror det kan være noe ala nattskrekk. men selve natta er veldig rolig:) Anonymkode: ae61b...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #20 Skrevet 2. januar 2021 Hun har sovet i juniorseng siden hun var 1,5 år, og det har gått bra hele veien. Først nå den siste måneden hun har begynt å klatre ut av senga og løpe ut på stua etter at hun har lagt seg, men stort sett så har hun sovnet etter rundt en halvtime 😊 vi er inne hos henne alt fra bare en gang til fire/fem ganger, men da er det som regel bare fordi hun ikke finner smokken sin eller trenger litt trøst. Hun er 2 år, spent på å se om det fortsetter slik også når hun blir storesøster i februar Anonymkode: 9bbb8...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå