Gå til innhold

Må si opp jobb pga sykdom. Er det da mulig å komme seg unna 18 uker på egen lomme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har arbeidet et sted i 15 år. Har en kronisk sykdom og trenger faste rutiner. Har pga dette fått tilpassing i form av dagskift de 10 siste årene. Pga korona skal nå hele driften legges om. Jeg får ikke lengre beholde dagskiftene mine, men må jobbe lange nattskift. Dette blir helt uforenlig med sykdommen min. Skjønner jeg blir nødt til å si opp og finne noe annet. Det kommer til ta litt tid da jeg bør fortsette med en dagjobb, og det vokser ikke akkurat på trær for tiden. 

Har ikke mulighet til å klare 18 uker uten lønn, som er de nye reglene for dagpenger når det er "selvforskyldt". Noen som veit om det finnes andre muligheter når det er helsa og manglende tilrettelegging som er årsaken? 

Anonymkode: 2ed9e...11f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må få en sykemelding, og da må arbeidsgiver bekrefte at de ikke kan tilrettelegge for deg, slik de har plikt til. Da må du gå ut sykemeldingstiden din, og i denne perioden står du fritt til å finne annet arbeid som passer din helse. etter du har brukt opp sykemeldingsperioden din setter nav deg Iver på aap, der arbeidsevnen din vil bli kartlagt.

kan du f.eks jibbe 50% nattevakter isteden for 100%, så blir du sykemeldt 50%. Sykemeldingen din kan graderes, men du må være minst 50% (eller er det 40%, jeg er usikker), sykemeldt før du får kompensasjon for tapt arbeidsinntekt (=aap) etter endt sykemeldingsperiode.

Anonymkode: b06b7...ddb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må få en sykemelding, og da må arbeidsgiver bekrefte at de ikke kan tilrettelegge for deg, slik de har plikt til. Da må du gå ut sykemeldingstiden din, og i denne perioden står du fritt til å finne annet arbeid som passer din helse. etter du har brukt opp sykemeldingsperioden din setter nav deg Iver på aap, der arbeidsevnen din vil bli kartlagt.

kan du f.eks jibbe 50% nattevakter isteden for 100%, så blir du sykemeldt 50%. Sykemeldingen din kan graderes, men du må være minst 50% (eller er det 40%, jeg er usikker), sykemeldt før du får kompensasjon for tapt arbeidsinntekt (=aap) etter endt sykemeldingsperiode.

Anonymkode: b06b7...ddb

Takk 

Anonymkode: 2ed9e...11f

AnonymBruker
Skrevet

Aldri so opp jobben hvis du ikke har noe nytt å gå til. Prøv å få sykemelding eller så må arbeidsgiver si deg opp så du kan søke dagpenger.

Anonymkode: 9f317...2b9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke 18 uker karantene så lenge du har bekreftelse fra lege at du må finne en annen jobb. 

Anonymkode: 68e65...2aa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...