AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Jeg er i et hus nå, hvor vedovnen stinker når man fyrer. Det lukter liksom sånn kjemisk, nesten som ovnssverte, men det er det ikke. Beste teorien jeg har er at det er størknet sot inni ovnen. Det var også et godt lag på veggene inni som jeg skrapte bort, men det er sikkert mere som er skjult. Noen som har opplevd det samme? Syns heller ikke at den trekker særlig godt. Anonymkode: 6cc6b...1f1
tdm900 Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Trekker den dårlig, kan det være at røykrøret er nesten tett. Se etter om det er ei luke du kan åpne på røret, og se hvordan det ser ut inni.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Jeg har også en rar lukt fra min vedovn. Hos meg er det veldig bra trekk. Og det tauet som ligger som list rundt dørkanten har løsna, har lurt på om lukta kan komme fra det. . men jeg aner ikke. Anonymkode: 314f2...1f6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er i et hus nå, hvor vedovnen stinker når man fyrer. Det lukter liksom sånn kjemisk, nesten som ovnssverte, men det er det ikke. Beste teorien jeg har er at det er størknet sot inni ovnen. Det var også et godt lag på veggene inni som jeg skrapte bort, men det er sikkert mere som er skjult. Noen som har opplevd det samme? Syns heller ikke at den trekker særlig godt. Anonymkode: 6cc6b...1f1 Er den ny? Vår nye ovn stinket veldig da vi begynte å fyre, heldigvis satte vi den inn om sommeren så vi fyrte med vidåpne vinduer flere dager. Nå lukter det ingenting. Anonymkode: 406ff...ced 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 Vår ovn er "hundgammel" (eldgammel Jøtul). Lukter alltid litt "kjemisk" ved vinterens første fyring. Den fortsetter å lukte slik om jeg ikke fyrer hardt nok i starten. Fyrer dere veldig forsiktig eller godt? Har hørt at det hjelper å fyre hardt ved sesong-start. Har aldri måtte skrape noe inni den annen enn tørr aske når det blir for mye. Hvis det er tjukke lag med sot inni kan det høres ut som enten dårlig trekk, og/eller at dere fyrer for svakt/med våt ved. Det skal være knusktørt og dryssende inni ovnen, ikke belegg med klebrig sot. Anonymkode: 3ffb0...88b 1
tdm900 Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vår ovn er "hundgammel" (eldgammel Jøtul). Lukter alltid litt "kjemisk" ved vinterens første fyring. Den fortsetter å lukte slik om jeg ikke fyrer hardt nok i starten. Fyrer dere veldig forsiktig eller godt? Har hørt at det hjelper å fyre hardt ved sesong-start. Har aldri måtte skrape noe inni den annen enn tørr aske når det blir for mye. Hvis det er tjukke lag med sot inni kan det høres ut som enten dårlig trekk, og/eller at dere fyrer for svakt/med våt ved. Det skal være knusktørt og dryssende inni ovnen, ikke belegg med klebrig sot. Anonymkode: 3ffb0...88b Det er støv som har lagt seg på som brenner av når du begynner å fyre igjen, ikke noe anna. Kjenner samme selv med rentbrennende ovn.
newman01 Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 Fyres det med andre ting enn tørr ved? Husk at man ideelt sett ikke skal brenne reklameaviser og annet rusk og rask i ovnen
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Jeg kjøpte de hvite opptenningsposene for et par år siden da de var utsolgt for de jeg pleier å bruke. De luktet skikkelig vondt/kjemisk - og vi følte at den lukta satt seg litt i ovnen før vi fikk fyrt uten noen dager. Andre synes ikke de lukter i det hele tatt. Her er også pipa litt lav har jeg fått vite, så om været ikke er det beste for å fyre opp må jeg åpne vinduene ekstra mye når jeg fyrer opp. Om det er ditt hus/nykjøpt så ville jeg kanskje ringt kommunen og sjekket når det sist var feier der - og om det var noen merknader da? Anonymkode: df3f9...4a0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøpte de hvite opptenningsposene for et par år siden da de var utsolgt for de jeg pleier å bruke. De luktet skikkelig vondt/kjemisk - og vi følte at den lukta satt seg litt i ovnen før vi fikk fyrt uten noen dager. Andre synes ikke de lukter i det hele tatt. Her er også pipa litt lav har jeg fått vite, så om været ikke er det beste for å fyre opp må jeg åpne vinduene ekstra mye når jeg fyrer opp. Når ovnen er blitt varm så er trekken helt fin, det er bare for å få den i gang. Om det er ditt hus/nykjøpt så ville jeg kanskje ringt kommunen og sjekket når det sist var feier der - og om det var noen merknader da? Anonymkode: df3f9...4a0 Anonymkode: df3f9...4a0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 Jeg har samme problemet nå i et hus jeg har flyttet inn i. Ovnen lukter kjemisk, nesten som ovnssverte....den har blitt brukt også, ikke denne vinteren men i fjor vinter og før det....dette er så nedslående, for jeg blir syk av sånn lukt Anonymkode: cab2e...051
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 18.43): Vår ovn er "hundgammel" (eldgammel Jøtul). Lukter alltid litt "kjemisk" ved vinterens første fyring. Den fortsetter å lukte slik om jeg ikke fyrer hardt nok i starten. Fyrer dere veldig forsiktig eller godt? Har hørt at det hjelper å fyre hardt ved sesong-start. Har aldri måtte skrape noe inni den annen enn tørr aske når det blir for mye. Hvis det er tjukke lag med sot inni kan det høres ut som enten dårlig trekk, og/eller at dere fyrer for svakt/med våt ved. Det skal være knusktørt og dryssende inni ovnen, ikke belegg med klebrig sot. Anonymkode: 3ffb0...88b Jeg har også en gammel Jøtul nå, og den stinker....rart at det bare skal lukte første gangen man fyrer? Hva er det som skjer med ovnen når den er kald som gjør at den plutselig begynner å lukte når man fyrer igjen? Det gir jo ingen mening. Anonymkode: cab2e...051
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå