Gå til innhold

Mye uhell halvt år etter bleieslutt, trenger tips!deg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

sorry langt innlegg...😳

Altså, i sommer sluttet min 4 åring med bleie på dagen. Han var endelig klar for det og det gikk veldig fint. Litt uhell så klart, men så ble det færre og færre. Og vi kunne stole ganske greit på at han ikke tisset seg ut rundt overalt.

Men plutselig i høst økte det veldig på med uhell. Normalt tenkte jeg, med litt tilbakefall. Kjefta ikke, bare håndterte uhellene rolig og greit. Men så slutta han plutselig å si fra når han hadde tissa seg ut. Så det ble litt vanskelig. Med dress på ute kunne han gå lenge uttissa uten å gi beskjed. Dette har skjedd mange ganger i barnehagen. De er ute når jeg henter og når jeg går inn for å kle av er han søkkvåt... Kan sitte i sofaen og bare tisse seg ut og bare sitte der. Eller i lek. Vi har prøvd å snakka med han om dette, at vi ikke blir sinte, at han blir sår/klør om han går slik lenge, at det er lurt å gi beskjed osv. men det har bare eskalert. En liten periode brydde han seg heller ikke om vi tok på ham bleie i «krisesituasjoner» (går tom for skift). Men nå er han veldig lei seg mtp bleie. Så prøver å unngå det. Vi har prøvd å innføre faste dotider(også i bhg), men han kan tisse seg ut 30 min etter dobesøk så det funker ikke optimalt. Det har også blitt en kamp å få han på do... han kan ofte nekte(legger seg på gulvet, skriker, sparker etter oss). Noen ganger gir jeg etter og lar ham slippe så det ikke blir så negativt, men da tisser han seg jo ut. Tvinger jeg ham, er det heller ikke bra og det tar fort hvertfall 10-15 min med overtalelse å få han til å gå på doen. 

Vi er litt rådløse og vi er ganske slitne av dette, for vi vet ikke lengre hvordan vi skal håndtere dette. Føles som en evig kamp. Vi var tålmodige så lenge, men nå har vi begynt å kjefte litt og bli mer strenge, irriterte og oppgitte i stemmen og det hjelper jo ingen :(  men vanskelig når dogåingen er en kamp hver gang og jeg vet han må... og ikke minst at vi må sjekke buksene hans hele tiden for ellers går det galt veldig ofte. Belønning er prøvd, det hjalp noen få dager🤨 virker helt ærlig ikke ut som han bryr seg om han tisser seg ut😣

Er dette normalt? Er det bare å stå i det? Tips? 

Anonymkode: e1c7a...547

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er ikke lett. Normalt sett er det ikke å anbefale å sette på tørre barn bleie, for det kan oppleves som straff, og det er ikke hand skyld. I dette tilfellet derimot virker det faktisk som barnet tisser "frivillig", og ikke vil gjøre noe med problemet. Når han heller ikke liker bleien kan det være en god løsning. Blir han lei nok vil han etter hvert godta å gå på do når dere sier det. 

Når det gjelder mye uteklær er det ganske vanlig å ha på barnet bleie et år eller to lenger når de er ute. Selv tørre barn kjenner ikke at de må tisse før kort tid før det er for sent, så uhell i dresser er et kjent problem. Er selvsagt ikke alle som bruker bleie lenger under mye klær, men er på ingen måte uvanlig. 

Anonymkode: 6f8fe...02f

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Belønning er prøvd, det hjalp noen få dager🤨 virker helt ærlig ikke ut som han bryr seg om han tisser seg ut😣

Det kan virke som han kan om han vil, han bare gidder ikke eller vil ikke gå på do? 

Kan dobesøket gjøres hyggelig? 

Anonymkode: 95ea9...488

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan virke som han kan om han vil, han bare gidder ikke eller vil ikke gå på do? 

Kan dobesøket gjøres hyggelig? 

Anonymkode: 95ea9...488

Tror det er sånn ja. Han gidder ikke, synes det er lite lystbetont, stress å vaske hendene osv. Men takk for tips, tror jeg må tenke over hvordan dobesøk kan bli kjekt, kanskje som en alenetid med mor eller far. Kanskje lese bok🤔😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den er ikke lett. Normalt sett er det ikke å anbefale å sette på tørre barn bleie, for det kan oppleves som straff, og det er ikke hand skyld. I dette tilfellet derimot virker det faktisk som barnet tisser "frivillig", og ikke vil gjøre noe med problemet. Når han heller ikke liker bleien kan det være en god løsning. Blir han lei nok vil han etter hvert godta å gå på do når dere sier det. 

Når det gjelder mye uteklær er det ganske vanlig å ha på barnet bleie et år eller to lenger når de er ute. Selv tørre barn kjenner ikke at de må tisse før kort tid før det er for sent, så uhell i dresser er et kjent problem. Er selvsagt ikke alle som bruker bleie lenger under mye klær, men er på ingen måte uvanlig. 

Anonymkode: 6f8fe...02f

Vi ville på et tidspunkt at barnehagen skulle ta på bleie når ute. Turdag spesielt, men de nektet å gjøre det. De mente det ville skade ham psykisk. 

Noen ganger når han ikke vil på do, truer vi med at da må bleien på. Da blir han veldig lei seg og går til slutt på do. Men liker ikke denne metoden da jeg ikke vil bruke trusler mot han😒

AnonymBruker
Skrevet

Uff, sliter med det samme med vår fireåring , selv om han sluttet med bleie da han fylte 3. 

Her hjemme unngår vi en del uhelø fordi vi ser at han må, og når han kjenner at han må nekter han ikke å gå. Men følger vi ikke med blir det uhell. Og prøver vi å ta han på do før han kjenner at han må NEKTER han. I barnehagen er det uhell flere ganger i uka. 

Å ta på bleie løser jo ikke problemet, de lærer seg jo ikke signalene. 

Det beste rådet er å ta han regelmessig på do, annenhver time. Men hva man gjør når de NEKTER vet jeg ikke. Jeg skal ærlig innrømme at vi er ferdige med å ikke vise skuffelse når han 10 minutter etter å ha nektet å gå på do tisser seg ut. Jeg BLIR skuffa og irritert, og det syns selv om jeg ikke kjefter. 

Han har hatt lite uhell hele høsten frem til desember, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig blusset opp igjen. 

Anonymkode: 4743f...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...