AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Jeg er sunn, ikke overvektig, kun gått opp 5-6 kg i uke 33. Langtidsblodsukkeret mitt har alltid vært fint. Baby er litt under snittet i vekt, men innenfor normalen. Har ikke hatt en eneste for høy måling av blodsukkeret. Fikk diagnosen svangerskapsdiabetes pga en eneste måling som var fastende på 5.3. da jeg tok glukosebelastning. Ble syk senere den dagen med feber og hoste (heldigvis ikke korona, men hadde en begynnende infeksjon, var sliten og tung). Jeg mener derfor diagnosen er feil, men har målt blodsukker siden og det er aldri noe problem. Likevel sier jordmor at jeg nok må settes i gang til termin fordi det er «standard». Hun mener også jeg må bli lenge på barsel. Skal diskutere dette med sykehuset selvfølgelig, men lurer på om noen har erfaringer med dette? Jeg synes det virker drøyt å skulle sette i gang fødsel og måtte bli lenge på barsel når ingenting er galt. Hvis alt fortsetter på samme måte så er jo både baby og jeg friske og sunne. Dette er mitt tredje barn og jeg har tidligere hatt raske og fine naturlige fødsler med barn på ca 3 kg. Jeg har også reist hjem raskt etter fødsel, for da klarer jeg å slappe av. Vi bor 10 min unna sykehuset. Så lenge alt er bra, hvorfor må man være så mye på sykehuset? Og hvorfor sette i gang en fødsel når baby ikke er stor? (Dette forutsetter som sagt at alt fortsette slik det har gjort, jeg tar selvfølgelig babyens og min helse på alvor). Anonymkode: 6999d...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er sunn, ikke overvektig, kun gått opp 5-6 kg i uke 33. Langtidsblodsukkeret mitt har alltid vært fint. Baby er litt under snittet i vekt, men innenfor normalen. Har ikke hatt en eneste for høy måling av blodsukkeret. Fikk diagnosen svangerskapsdiabetes pga en eneste måling som var fastende på 5.3. da jeg tok glukosebelastning. Ble syk senere den dagen med feber og hoste (heldigvis ikke korona, men hadde en begynnende infeksjon, var sliten og tung). Jeg mener derfor diagnosen er feil, men har målt blodsukker siden og det er aldri noe problem. Likevel sier jordmor at jeg nok må settes i gang til termin fordi det er «standard». Hun mener også jeg må bli lenge på barsel. Skal diskutere dette med sykehuset selvfølgelig, men lurer på om noen har erfaringer med dette? Jeg synes det virker drøyt å skulle sette i gang fødsel og måtte bli lenge på barsel når ingenting er galt. Hvis alt fortsetter på samme måte så er jo både baby og jeg friske og sunne. Dette er mitt tredje barn og jeg har tidligere hatt raske og fine naturlige fødsler med barn på ca 3 kg. Jeg har også reist hjem raskt etter fødsel, for da klarer jeg å slappe av. Vi bor 10 min unna sykehuset. Så lenge alt er bra, hvorfor må man være så mye på sykehuset? Og hvorfor sette i gang en fødsel når baby ikke er stor? (Dette forutsetter som sagt at alt fortsette slik det har gjort, jeg tar selvfølgelig babyens og min helse på alvor). Anonymkode: 6999d...7cf Akkurat det samme skjedde med mega var småsyk med litt feber da jeg tok testen. Fikk 5.3 på fastende, normalt etter glukosen. Fikk svangerskapsdiabetes-merkelappen, og ble sendt til kostholdsveiledning osv. Totalt unødvendig da jeg spiser sunt og er normaltvektig. Hadde en normal fødsel som startet av seg selv. Var aldri snakk om å bli satt igang. Eneste «unormale» (i motsetning til fødsler uten sv.diabetes) som ble gjort var at de sjekket babyens blodsukker da han var ute. Dro hjem to dager etter fødsel. Anonymkode: 62dfd...c37
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat det samme skjedde med mega var småsyk med litt feber da jeg tok testen. Fikk 5.3 på fastende, normalt etter glukosen. Fikk svangerskapsdiabetes-merkelappen, og ble sendt til kostholdsveiledning osv. Totalt unødvendig da jeg spiser sunt og er normaltvektig. Hadde en normal fødsel som startet av seg selv. Var aldri snakk om å bli satt igang. Eneste «unormale» (i motsetning til fødsler uten sv.diabetes) som ble gjort var at de sjekket babyens blodsukker da han var ute. Dro hjem to dager etter fødsel. Anonymkode: 62dfd...c37 Med meg.* Anonymkode: 62dfd...c37
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Akkurat det samme skjedde med mega var småsyk med litt feber da jeg tok testen. Fikk 5.3 på fastende, normalt etter glukosen. Fikk svangerskapsdiabetes-merkelappen, og ble sendt til kostholdsveiledning osv. Totalt unødvendig da jeg spiser sunt og er normaltvektig. Hadde en normal fødsel som startet av seg selv. Var aldri snakk om å bli satt igang. Eneste «unormale» (i motsetning til fødsler uten sv.diabetes) som ble gjort var at de sjekket babyens blodsukker da han var ute. Dro hjem to dager etter fødsel. Anonymkode: 62dfd...c37 Tusen takk for svar! Godt å høre at du fikk en normal fødsel Satser på at det bare er jordmor som er litt hysterisk her. Synes det virker som de overdiagnostiserer svangerskapsdiabetes. Jeg føler virkelig at det er helt feil og det gjørmogså legen min. Han har skrevet til sykehuset om dette, så håper de lar meg få slippe igangsettelse hvis der strengt talt ikke er nødvendig. Anonymkode: 6999d...7cf
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Jeg fikk lov til å gå 8 dager over termin uten å bli satt i gang, så nei standarden er ikke at man må det 😀Jeg hadde fine målinger hele veien (bortsett fra den første da diagnosen ble satt), gikk ikke opp noe særlig i vekt og var generelt i god form. Måtte heller ikke ha forlenget barselopphold. Men mener å huske at de gjorde noen undersøkelser av baby. Anonymkode: 8280d...415
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Kostregulert svangerskapsdiabetes foregår egentlig ganske likt som vanlig fødsel. Men du skal ha en vektestimering i uke 38 og kontroll på termindato, du skal altså ikke vente til 6-8 dager etter termin for overtidskontroll. Det er egentlig større sjans for å bli satt i gang med liten baby fremfor stor. Dersom babyen er mye under snittet kan det bety at morkaken ikke fungerer optimalt og babyen ikke får alt den trenger. Da blir du gjerne satt i gang til termin. Jeg var kostregulert med et barn estimert til -23%, jeg skulle settes igang på termin. Babyen kom heldigvis 4 dager før og veide 2,8 kg. Anonymkode: caa2c...869 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Ingen kan tvinge deg til noen ting så lenge du er samtykkekompetent. Anonymkode: 39f25...779
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Da jeg hadde svangerskapsdiabetes var det aldri snakk om å settes igang. Jeg var som deg, var rett over grensa på glukosetest, kostholdsregulert og ingen unormale målinger. Jeg var på vektestimering i uke 38( som var normal), og da oppdaget de at morkaka lå over mormunnen, så det ble keisersnitt. Ble skrevet ut etter to dager fordi formen var så fin og jeg hadde lyst til å dra hjem. Det var aldri snakk om å bli satt igang egentlig, så det kan være en lokal regel på ditt sykehus eller så tar jordmoren din feil. Anonymkode: 32982...100 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 Jeg hadde sv. Diabetes for 3 år siden og på terminkontroll fikk jeg beskjed om å vurderes igangsetting 7 dager etter termin. Dette til tross for at baby ble estimert til å være langt over kurven. (fødselen startet heldigvis av seg selv noen timer etter dette). Fødselen var klassifisert som risikofødsel så jeg fikk ikke føde i badekar. Siden blodsukkeret til barnet var fint da det ble født fikk vi være på barsel en natt før vi dro hjem det høres veldig strengt ut at de klassifiserer det der som sv. Diabetes med en måling over normalen. Enhver sykepleier vet jo at blodsukkeret stiger ved infeksjon i kroppen så ville bedt om en ny vurdering her. Anonymkode: a5279...627
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Godt å høre at du fikk en normal fødsel Satser på at det bare er jordmor som er litt hysterisk her. Synes det virker som de overdiagnostiserer svangerskapsdiabetes. Jeg føler virkelig at det er helt feil og det gjørmogså legen min. Han har skrevet til sykehuset om dette, så håper de lar meg få slippe igangsettelse hvis der strengt talt ikke er nødvendig. Anonymkode: 6999d...7cf Ja, og grensene for hva som er sv.diabetes er lavere nå enn da jeg fødte første for syv år siden. Altså, det er selvfølgelig bra med ekstra oppfølging! Ingen vits i å ta sjanser når det er snakk om mor og barn, men det virker som om jordmor er litt i overkant. Lykke til Anonymkode: 62dfd...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå