Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal selge huset pga. nye jobber. Vi vurderer å kjøpe hytte på fjellet og leie leilighet. Vet at dette er "mot normalt", da "alle" vil eie egen bolig, men vi ønsker heller å legge penger i hytte. Vi ville brukt hytta nesten hver helg og i de aller fleste ferier, det er et område hvor hytteprisene er forholdsvis høye og det er stor etterspørsel etter hytter der. Vi jobber mye og har mange jern i ilden så i uka er vi veldig lite hjemme, vi sover der, det er det, liksom. 

Jeg vet at så og si alle vil si at dette er en dum ide, men jeg lurer egentlig på hvorfor? Vi vil nyte livet på fjellet og en hytte vil jo ikke plutselig synke så voldsomt i verdi. Vi er opptatt av livskvalitet, ikke bare penger, og tenker at en egen hytte ville vært paradis på jord. Er dette fullstendig idiotisk? Isåfall hvorfor?

Anonymkode: 834d4...474

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter deres behov så ser jeg ikke problemet.

Jeg er veldig for å eie eiendom for å sitte igjen med noe når jeg blir pensjonist. Det vil dere jo gjøre dersom dere har hytte.

Men så er det nå slik at ting forandrer seg. Kanskje vil det ikke bære et marked for hytter der dere kjøper hytte om 40år. Klimaet endrer seg og det blir stadig varmere. Skianlegg kan fort ligge for lavt til at det er mulig å bruke om 40år.

Anonymkode: 5601c...7db

AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg kommer på i farten er at det kommer ann på leieprisen. Hvis det er i oslo, så kan det fort bli usmakelig dyrt? 

Anonymkode: d3afa...ae9

Skrevet

Vet om en familie som har gjort det sånn. De leier en leilighet og kjøpt hytte. De er myyye på hytta. For deres del er det sikkert greit. De vil fortsette å bo der de bor pga gamle foreldre og jobber som ikke finnes overalt. Ser ikke problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor selge huset? 

Lei bolig, kjøp hytte og lei ut huset. Å investere i eiendom er lurt. Ikke selg en potensiell livsvarig inntektskilde! 

Anonymkode: dc582...686

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må vel være rimeligere å leie hytte? 

Anonymkode: 77171...d77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt skjønne dere. Passer det for dere så hvorfor ikke? 

Anonymkode: 22243...f4d

• Liker 1
Skrevet

Eneste er at nå har hytteprisene eksplodert, så jeg ville ha ventet en stund med å kjøpe hytte. Tror mange skal selges igjen om 1-2 år 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rimelig å leie hytte hver helg og i alle ferier? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hinkelpinkel skrev (25 minutter siden):

Rimelig å leie hytte hver helg og i alle ferier? 

RimeligERE.

Anonymkode: 04931...c03

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe en liten leilighet med sikkerhet i hytta ? Hvis det er sånn at det kan gjøres i deres tilfelle? 

Forstår tanken og ønskene deres. Jeg jobber stort sett fra hvor som helst og bruker hytta maange uker i året. Kanskje opp mot flere måneder. 

Anonymkode: c74b1...d29

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller kjøpt leilighet og leid hytte på åremål.

Anonymkode: 9a9bd...1b3

• Liker 1
Skrevet

14 hours ago, AnonymBruker said:

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville heller kjøpt leilighet og leid hytte på åremål.

Anonymkode: 9a9bd...1b3

Å leie hytte er langt ifra det samme som å eie den, fordi man får et helt spesielt forhold til hytta som man ikke får til et vanlig hus eller leilighet. 

Jeg leier hus sammen med samboer, og eier hytte. Jeg ville ikke byttet hytta mot en 20 millioners villa om den så ble kastet etter meg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (9 minutter siden):

Å leie hytte er langt ifra det samme som å eie den, fordi man får et helt spesielt forhold til hytta som man ikke får til et vanlig hus eller leilighet. 

Jeg leier hus sammen med samboer, og eier hytte. Jeg ville ikke byttet hytta mot en 20 millioners villa om den så ble kastet etter meg. 

Dette er da svært individuelt.

Anonymkode: 04931...c03

AnonymBruker
Skrevet

Det er dårligere betingelser på lån med sikkerhet i hytte; dvs dere får høyere rente og lavere belåning. Jeg antar at dette er fordi hytteverdi er noe sesongbetont, så det kan ta tid før det er hensiktsmessig å realisere et eventuelt tvangssalg.

Anonymkode: 9f68d...e45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det. Angrer ikke 😊 Jeg er så mye borte at å eie hus koster mer enn det er verdt det. Leier en leilighet utenfor Oslo til 9000 alt inkludert. Kjøpt meg hytte til 3 mill. Er på hytta oftere enn jeg er hjemme nesten. 

Anonymkode: 999de...504

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt i dette. Dere må bare bruke korrekt betegnelse, så slipper dere gnål fra folk som egentlig ikke har peiling. Det dere altså ønsker er å kjøpe bolig i en hyttekommune, og leie pendlerleilighet i byen. Det er slettes ikke unormalt.

Anonymkode: 8d42a...3c4

• Liker 3
Skrevet

Det eneste aberet med planen slik jeg ser det, er at å leie bolig kan bli veldig usikkert og dere kan komme til å måtte flytte oftere enn dere liker. Plutselig skal leieboligen selges osv, og dere må ut og finne dere noe nytt. Kanskje gang på gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...