Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga. sykdom, eget firma og uforutsette hendelser med firma er vi kommet i en økonomisk krise. Det har pågått i flere år, og nå orker vi ikke mer. Vi er begge friske igjen og her fått oss sikre jobber. Slik er situasjonen:

Han har inntekt på 750 000,- jeg har inntekt på 530 000,- altså inntekt på 1 280 000,-

Jeg har en hytte med verdi på ca. 500 000,- og vi eier et hus med verdi på ca. 2 800 000,- , resterende gjeld på huset er 1 700 000,-

Mannen har div. gjeld på ca. 600 000,- og jeg har div. gjeld på ca 600 000,- pluss studielån på ca. 300 000,-

Pga. tidligere surr med banken og refinansiering vil vi ikke spørre om refinansiering via de. Vi betaler vanvittig mye renter på all den usikre gjelden vår (1 200 000,- tilsammen) og selv om vi har utbetalt over 65 000,- i måneden går det nesten ikke rundt pga. all den dyre gjelda. Vi har f.eks ikke hatt råd til å dra på ferie på 5 år.

Vi tenker nå på å selge huset, betale ned nesten all gjeld og leie bolig for noen år slik at vi kan legge av penger til sparing til egenkapital på bolig. Jeg tenker å selge hytta, men pga. en klausul kan jeg ikke selge den før om 2 år. 

Fortsetter vi å bo i boligen vi har vil vi aldri komme "ovenpå", og huset trenger snart både nytt bad og nye vinduer og tak. Slik økonomien er nå har vi ikke sjans til dette. Det går såvidt rundt.

Jeg tenker at om vi leier kan vi legge av ca. 20 000,- til sparing i måneden, slik vi holder på nå betaler vi over 20 000,- bare i renter på lån som aldri blir mindre. 

Høres dette ut som en god ide? 

På forhånd takk for alle konstruktive svar! 

Anonymkode: 7385d...63b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Pga. sykdom, eget firma og uforutsette hendelser med firma er vi kommet i en økonomisk krise. Det har pågått i flere år, og nå orker vi ikke mer. Vi er begge friske igjen og her fått oss sikre jobber. Slik er situasjonen:

Han har inntekt på 750 000,- jeg har inntekt på 530 000,- altså inntekt på 1 280 000,-

Jeg har en hytte med verdi på ca. 500 000,- og vi eier et hus med verdi på ca. 2 800 000,- , resterende gjeld på huset er 1 700 000,-

Mannen har div. gjeld på ca. 600 000,- og jeg har div. gjeld på ca 600 000,- pluss studielån på ca. 300 000,-

Pga. tidligere surr med banken og refinansiering vil vi ikke spørre om refinansiering via de. Vi betaler vanvittig mye renter på all den usikre gjelden vår (1 200 000,- tilsammen) og selv om vi har utbetalt over 65 000,- i måneden går det nesten ikke rundt pga. all den dyre gjelda. Vi har f.eks ikke hatt råd til å dra på ferie på 5 år.

Vi tenker nå på å selge huset, betale ned nesten all gjeld og leie bolig for noen år slik at vi kan legge av penger til sparing til egenkapital på bolig. Jeg tenker å selge hytta, men pga. en klausul kan jeg ikke selge den før om 2 år. 

Fortsetter vi å bo i boligen vi har vil vi aldri komme "ovenpå", og huset trenger snart både nytt bad og nye vinduer og tak. Slik økonomien er nå har vi ikke sjans til dette. Det går såvidt rundt.

Jeg tenker at om vi leier kan vi legge av ca. 20 000,- til sparing i måneden, slik vi holder på nå betaler vi over 20 000,- bare i renter på lån som aldri blir mindre. 

Jeg anbefaler deg heller å ta kontakt med bluestep evt bank2 for Refinansiering- de er en spesial bank men ekstremt god hjelp fra de. Da kan dere komme dere ut av krisen med huset i behold! 

Anonymkode: 75653...ff8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg anbefaler deg heller å ta kontakt med bluestep evt bank2 for Refinansiering- de er en spesial bank men ekstremt god hjelp fra de. Da kan dere komme dere ut av krisen med huset i behold! 

Anonymkode: 75653...ff8

Har tenkt tanken, men selv om vi får refinansiert vil vi ikke ha råd til å gjøre nødvendige ting på huset som vil komme de nærmeste åra. Vi har heller ikke så stort behov for et så stort hus da barna har flyttet. Rentene hos disse bankene er vel også ganske høye? Vi er veldig usikre på om huset er "verdt" å beholde, eller om det er bedre å start på nytt....

Skrevet

Ja, selg huset. Det er en "no brainer". Hvis du er i store økonomiske problemer så er dette et ansvarlig valg. Slik du beskriver deres situasjon høres det ut som at dere vil ha mulighet til å kjøpe bolig på nytt etter de økonomiske problemene er løst opp i. Slipp bekymringene som plager dere; selg huset og kom dere ovenpå igjen. Det vil sannsynligvis gjøre godt på lang sikt, selv om det kan være sårt nå. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere gjør rett i å selge huset og få hodet litt over vannet.
Dere har såpass mye lønn tilsammen at dere skal fint klare å legge tilside og spare til en ny bolig.
Man skal ikke bo seg ihjel og lide, man må huske og leve også.
Selv om det nok kan føles som ett nederlag, så tror jeg dere har kommet til riktig valg med å velge å selge.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 4de45...f07

Skrevet

Hei, 

KJipt å gå inn i det nye året på denne måten da. Jeg vil først bare si at krisen er vel kanskje ikke så stor som du tror. Du har i det minste verdier og da er du langt på vei. 

Du nevner at dere har et firma som sliter, er det dette som er grunnen til gjelden? Jeg veit selv litt hvordan f.eks noen dårlige måneder kan gi store utslag i privatøkonomien. Kanskje må dere tenke litt annerledes her? Hvis gjelden kommer fordi selskapet går dårlig så man kanskje redusere risiko her ved at en påtar seg arbeid en annen plass eller at man kanskje ser på nye muligheter. Ser jo at dere har over gjennomsnittet god inntekt sammen så det er jo egentlig ingen grunn til at dere sitter i gjeld. 

Gjelden på boligen er jo langt under de aller fleste og med renten så er vel det under 10000,- i måneden. 

Jeg hadde tatt en prat med noen av bankene som tilbyr lån med betalingsanmerkninger. Du har helt rett i at flere av bankene har ganske kostbare renter og ikke minst gebyrer. Derfor bør man absolutt ikke benytte seg av slike banker med mindre man ikke får lån annet sted. Samtidig så vet jeg at de stadig blir litt mer konkurransedyktige om man har godt med sikkerhet (noe som du har med hytte og hus) og gode inntekter. Du må evt se på helheten her, men dette er et veldig godt alternativ for å få ting opp og stå. Det kan løse problemet ditt her og nå med deler av gjelden men det kommer an på verdi på boligen? 

Det å selge boligen kan være en god plan men da bør dere ha en god plan på hvordan dere skal spare penger til ny EK hvis det med egen bolig er viktig for dere! 

Jeg tror uansett dere kommer veldig langt med å fjerne årsakene til denne økonomiske krisen. Med inntekten deres nå så bør dere klare å betale ned ganske mye gjeld hver eneste måned hvis dere kutter til beinet på alt annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hvor mye betaler dere i lån da? Det er ikke så mye gjeld. Dere betaler ikke 30.000 i mnd. Med mindre dere prøver å bli kvitt den raskest mulig 

Anonymkode: 0b2b8...2a7

AnonymBruker
Skrevet

har alle barna flyttet ut?

Anonymkode: a8f10...ada

AnonymBruker
Skrevet
Økonomi skrev (4 minutter siden):

Hei, 

KJipt å gå inn i det nye året på denne måten da. Jeg vil først bare si at krisen er vel kanskje ikke så stor som du tror. Du har i det minste verdier og da er du langt på vei. 

Du nevner at dere har et firma som sliter, er det dette som er grunnen til gjelden? Jeg veit selv litt hvordan f.eks noen dårlige måneder kan gi store utslag i privatøkonomien. Kanskje må dere tenke litt annerledes her? Hvis gjelden kommer fordi selskapet går dårlig så man kanskje redusere risiko her ved at en påtar seg arbeid en annen plass eller at man kanskje ser på nye muligheter. Ser jo at dere har over gjennomsnittet god inntekt sammen så det er jo egentlig ingen grunn til at dere sitter i gjeld. 

Gjelden på boligen er jo langt under de aller fleste og med renten så er vel det under 10000,- i måneden. 

Jeg hadde tatt en prat med noen av bankene som tilbyr lån med betalingsanmerkninger. Du har helt rett i at flere av bankene har ganske kostbare renter og ikke minst gebyrer. Derfor bør man absolutt ikke benytte seg av slike banker med mindre man ikke får lån annet sted. Samtidig så vet jeg at de stadig blir litt mer konkurransedyktige om man har godt med sikkerhet (noe som du har med hytte og hus) og gode inntekter. Du må evt se på helheten her, men dette er et veldig godt alternativ for å få ting opp og stå. Det kan løse problemet ditt her og nå med deler av gjelden men det kommer an på verdi på boligen? 

Det å selge boligen kan være en god plan men da bør dere ha en god plan på hvordan dere skal spare penger til ny EK hvis det med egen bolig er viktig for dere! 

Jeg tror uansett dere kommer veldig langt med å fjerne årsakene til denne økonomiske krisen. Med inntekten deres nå så bør dere klare å betale ned ganske mye gjeld hver eneste måned hvis dere kutter til beinet på alt annet. 

Firmaet vi hadde ble oppløst for flere år siden, men gjelden som oppsto blir aldri borte (føles det som). Vi har begge nye jobber, ansatt, ikke eget firma, og vi har begge sikre jobber, så vi er ikke bekymret for inntekten fremover. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Med så lite lån på 1.700.000 kan dere betale 7000kr i mnd og ha gjeld i 30 år. Dere kan jo bare be banken om å øke nedbetalingstid. Det er så lav rente så på sikt er det myyye bedre for dere å beholde huset. 

Selg hytten din om 2 år og bli kvitt din egen gjeld. Lei ut hytten din på sommeren. 

Anonymkode: be8af...5eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

har alle barna flyttet ut?

Anonymkode: a8f10...ada

...ja....de er voksne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Hvor mye betaler dere i lån da? Det er ikke så mye gjeld. Dere betaler ikke 30.000 i mnd. Med mindre dere prøver å bli kvitt den raskest mulig 

Anonymkode: 0b2b8...2a7

Mye av gjelda er usikret gjeld, forbrukslån, så JO vi betaler mer enn 30 000 i lån.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere ikke har noe spesielt forhold til huset, barna er flyttet ut, og dere er enige i at det er for stort så er det jo ingenting i veien for å selge det. 

Men ettersom du stiller spørsmålet, så regner jeg med at du leter etter flere muligheter. 

Banker som Bluestep og Bank2 har, som den andre brugeren nevner, blitt mer konkurransedyktige. Jeg refinansierte via Bank2 som yngre da jeg var i økonomisk uføre, til en rente på 4%. 

Eksempelvis; dere har totalt lån på 2,9 mill. Med en rente på 4% utgjør dette 9,700 i måneden totalt. I tillegg kommer selvsagt avdrag. Men det vil dere jo klare helt fint med over 65.000,- utbetalt i måneden. Da kan dere også selv sette av til oppussing ved siden av, og med tiden flytte lånet til en annen bank når dere er kommet mer ovenpå.

Anonymkode: 596f3...095

AnonymBruker
Skrevet

Løser seg jo med å selge hytta og huset det der? Dere har inntekt til å komme dere, men enklest ved å selge.  

Har dere unger?

Anonymkode: 8e4de...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at dersom dere velger å refinansiere kan dere muligens få en deal med kreditorene mot at dere innfrir umiddelbart. 

Anonymkode: 596f3...095

AnonymBruker
Skrevet

hva med å leie ut boligen da, og leie en liten billig leilighet selv? Da faller dere ikke ut av boligmarkedet.

Anonymkode: 08adb...c97

AnonymBruker
Skrevet

Selg hus, selg hytte og har dere bil til en verdi over 100k selg den også. Kjøp en gammel corolla og lev som studenter 1 år. Så er problemet løst. Dette her er ikke d verste tilfellet der ute altså. 

Har dere unger, ja da blir det litt mere kjas. Men fremdeles løsbart. Hvorfor vil dere beholde huset når det innebærer å ha denne gjelden over hodet over tid?

Anonymkode: 8e4de...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Må bad ol egentlig renoveres? Er det vannskader eller hva gjør at dette må gjøres i 2021?

Anonymkode: 48e9d...892

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Steg en er å sette opp et ordentlig budsjett. Til å leve trenger dere kun 3-4 tusinger i måneden, så om dere har mer enn dette til overs etter å ha betalt gjeld, bolig, kommunale avgifter og forsikring åer måned så går dere i pluss. Jeg tør vedde på at dere har tulle-utgifter som utgifter til TV, klær, nips eller annet unødvendig luksus. Kutt. Alt. Og beyågynn å selge ting dere har, som unødig dyr elektronikk eller overskudd av møbler. 

Steg to er å reforhandle gjelden. Men dette gir kun mening etter at dere har kuttet til benet i kostnader, ellers kommer bare innsparte renter til å gå til økt luksus. 

Ta dette på alvor og slutt å «prøve» å fikse ting. Prøving er for barn. Voksne utfører. Dette har dere betalt om tre år dersom dere bare legger ned ordentlig innsats.

Anonymkode: 6154f...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke se at der er lån på hytta. 

Hva med å refinansiere hus og hytte for å betale den usikra gjelden? Er det mulig? 

Men å selge huset virker som den letteste løsningen. Leie for en periode på ett år eller to mens dere sparer opp til ny egenkapital. Med 65k i måneden, burde dere klare å spare ganske så mye på ett år. 

Antar ungene også er selvgående siden de er ute av huset, og dermed ikke en utgift lenger. 

Anonymkode: c0bd3...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...