Gå til innhold

Juridisk spørsmål ved avbestilling av byggekontrakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å tolke loven angående dette? 

Sak: vi bor i en stor enebolig nå og kjøpte i vår en tomt som vi skal bygge på. Huset er tegnet ferdig, søknad er sendt til kommunen og vi venter på godkjenning.

Vi har skrevet kontrakt med en entreprenør som skal bygge huset. I kontakten så står det at hvis vi avbestiller før igangsettelsestillatelse så skal vi betale bruddgebyr på 5% av kontrakten i henhold til loven paragraf 54:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43#KAPITTEL_6

Det står også:

Unntaka frå skadebotplikta i § 52 fjerde ledd gjeld tilsvarande.

Paragraf 52 fjerde ledd står følgende:

"Skadebot etter tredje ledd kan likevel ikkje krevjast dersom avbestillinga kjem av at forbrukaren ikkje kan gjere seg nytte av arbeidet, yte nødvendig medverknad eller betale på grunn av ei hindring som ligg utanfor forbrukarens kontroll, og det ikkje er rimeleg å vente at forbrukaren kunne ha rekna med hindringa på avtaletida, eller at forbrukaren skal unngå eller overvinne følgjene av hindringa."

Saken nå er at jeg den siste tiden har blitt tungt deprimert og det har mye grobunn i stress og at mannen er MYE borte fra meg og barna. 

I jula har ting eksplodert til det værre for min del og vi har funnet ut at vi må gjøre tiltak. Mannen har derfor begynt å søke nye jobber nå slik at han kan være mer hjemme med oss. Det betyr også at han må ned i lønn og vi vurderer derfor å avbryte byggeprosessen og selge både tomt og enebolig for å kjøpe oss en leilighet slik at vi får et enklere liv og kan håndtere dette sammen. Vi vil ikke klare å betjene lånet på det nye huset hvis han går ned i lønn. 

Vil dette da frita oss fra å betale bruddgebyret? Jeg skjønner at loven er der for å sikre at vi ikke får de til å forplikte seg også ombestemmer vi oss og finner en annen entreprenør som skal bygge huset, men her er det jo snakk om en situasjon som gjør at vi ikke kan bygge i det heletatt.. Vi kommer rett og slett ikke til å ha penger og banken kommer ikke til å godkjenne det når ham får seg ny jobb. Vi taper fra før nesten 200 000 kr i søknader til kommunen og arkitekt, så det er en situasjon med en tung avveing for å si det sånn.. 

Please ikke vær stygge mot meg, det er snakk om at drømmen vår går i grus samtidig som at jeg har det vanskelig fra før..

Anonymkode: e880d...6e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke umulig. Men det er for lite rettspraksis på dette til at noen, i alle fall ikke her på KG, kan svare definitivt.  

Utgangspunktet er at terskelen er høy. Denne unntaksbestemmelsen tilsvarer på mange måter det som heter force majeure i forbrukerkjøp. Så du skjønner sikkert at det skal mye til. 

Betalingsproblemer på grunn av redusert stilling, eller sykdom i form av depresjon er alene sannsynlig ikke nok. Men sammen skal det ikke utelukkes. 

Du må i alle fall sørge for å dokumentere så mye som mulig. For dersom de 5% utgjør en såpass høy sum at du er villig til å ta risikoen, så er dette garantert domstolsmat. 

Anonymkode: eb4ae...fcd

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at dere må betale de 5 % i bruddgebyr. At dere - av forståelige grunner - har mistet motivasjonen for å bygge er ikke det samme som at dere kan kostnadsfritt bryte kontrakten.

Skrevet

Syntes dette høres merkelig ut, men det er jo lov å prøve. Ville uansett kontaktet advokat først.

Høres ut som unntakene i loven gjelder forhold utenfor egen kontroll. (Tenk f.eks naturkatastrofer osv).

At du blir stressa og deprimert fordi mannen din jobber så mye, høres jo virkelig ut som forhold som er selvforskyldt / innenfor egen kontroll.

Skrevet

Deres tilfelle er neppe innenfor unntaksbestemmelsene, situasjonen er jo godt innenfor deres egen kontroll.

Det sagt, de fleste "konflikter" kan løses gjennom dialog. Det er ikke sikkert entreprenøren ønsker å ri denne kjepphesten, kanskje har han en kontakt som vil kjøpe prosjektet slik det står eller kanskje er tomten, rammetillatelsen og kontrakten salgbar uten tap.

Skrevet

Kan dere videreselge kontrakten og tomten osv til noen andre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...