Avalon Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 (endret) Barnet mitt har brukt canoderm som forebyggende mot eksem i 1 år nå. I kveld ble barnet plutselig full av utslett etter kremen og det sved tydelig veldig da han skrek som juling. Spylte kremen av rett og slett. Klar over at karbamiden i Canoderm kan svi. Dette var en reaksjon i HELE huden på barnet. Hissig illrødt. Kremen er brukt i 1 år, minst 2 ganger til dagen. Ingen eksem på nesten 6mnd, og på eksemutbrudd er Locoid brukt. Har noen andre opplevd dette, og hvilken annen krem anbefales? Endret 1. januar 2021 av Avalon
Pølsevann Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Canoderm svir som fanden selv på hud som ikke er hel. Det som sikkert er skjedd er at han har hatt rifter eller antydning til eksem, og når du smurte på canodermen så sved det skikkelig, og da opplever jeg at jeg blir veldig rød etterpå også. Det er ikke farlig, det bare svir skikkelig. I sånne perioder bruker jeg en kortisonkrem med apobase 60% oppå til huden blir fin igjen + 3 dager til før jeg prøver canoderm igjen.
Avalon Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2021 Omo skrev (51 minutter siden): Canoderm svir som fanden selv på hud som ikke er hel. Det som sikkert er skjedd er at han har hatt rifter eller antydning til eksem, og når du smurte på canodermen så sved det skikkelig, og da opplever jeg at jeg blir veldig rød etterpå også. Det er ikke farlig, det bare svir skikkelig. I sånne perioder bruker jeg en kortisonkrem med apobase 60% oppå til huden blir fin igjen + 3 dager til før jeg prøver canoderm igjen. Kremen er brukt i over 1 år daglig, minst to ganger til dagen. Og det var hele kroppen, begge beina fra lår til føttene, begge armer, mage og rygg. Så nei, her er det snakk om en annen type reaksjon enn sår hud og at det svir litt. Hele kroppen ble illrød. Veldig merkelig at huden på hele kroppen skulle ha hatt rifter og antydning til eksem når han blir smurt daglig, flere ganger. Apobase noterer jeg meg. Kortisonkrem/salve skal ikke brukes på barn under 2 år så det kan jeg ikke bruke.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 Canoderm svir som f hvis min håndeksem er i ferd med å blusse opp, blir også ildrød. Anonymkode: b9478...82d
Avalon Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Canoderm svir som f hvis min håndeksem er i ferd med å blusse opp, blir også ildrød. Anonymkode: b9478...82d Er klar over den kan svi ja. Nå er han blitt smørt med denne minst 2 ganger daglig i 1 år. Ikke hatt noen eksemflekker på 6 mnd. Reaksjonen kom på HELE huden, topp til tå. Var en litt annen reaksjon enn at det sved på sår hud.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Avalon skrev (14 minutter siden): Kremen er brukt i over 1 år daglig, minst to ganger til dagen. Og det var hele kroppen, begge beina fra lår til føttene, begge armer, mage og rygg. Så nei, her er det snakk om en annen type reaksjon enn sår hud og at det svir litt. Hele kroppen ble illrød. Veldig merkelig at huden på hele kroppen skulle ha hatt rifter og antydning til eksem når han blir smurt daglig, flere ganger. Apobase noterer jeg meg. Kortisonkrem/salve skal ikke brukes på barn under 2 år så det kan jeg ikke bruke. Locoid er en kortison krem. Anonymkode: 96a78...fc8 1
Pølsevann Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 (endret) Jo, kortison kan brukes på barn under 2 år. Vi har jo fått det skrevet på resept fra hudlege. Det er det eneste som tar eksem. Locoid er en mild kortisonkrem som ofte skrives ut til barn. Men det trenger ikke å være synlig eksem for at man får den sviende følelsen. Jeg får det selv noen ganger hvor jeg tror at jeg har fin hud, men det viser seg at det er eksem på vei. Veldig vanlig reaksjon på vinteren. Jeg har brukt condoerm i mange år, men får samme reaksjon som barnet ditt innimellom. Kjennes ut som det brenner og blir veldig rød. Endret 1. januar 2021 av Omo 2
Pølsevann Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Forresten, når huden min er sånn synes jeg mindre fete kremer (miniderm, blå apobase, la Roche posay) svir, men veldig fete kremer svir ikke (rød apobase). Men det kan være individuelt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 Omo skrev (3 minutter siden): Jo, kortison kan brukes på barn under 2 år. Vi har jo fått det skrevet på resept fra hudlege. Det er det eneste som tar eksem. Men det trenger ikke å være synlig eksem for at man får den sviende følelsen. Jeg får det selv noen ganger hvor jeg tror at jeg har fin hud, men det viser seg at det er eksem på vei. Veldig vanlig reaksjon på vinteren. Jeg har brukt condoerm i mange år, men får samme reaksjon som barnet ditt innimellom. Kjennes ut som det brenner og blir veldig rød. Samme her. Anonymkode: 66816...7e2
Avalon Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2021 Vet det er noe kortison i locoid, men kortison skal ikke brukes på så små uten at det er foreskrevet av en lege. Det var det jeg mente. Takk for svar, nå legger jeg tråden død da det ble flere timer med smerter, skrik og pustevansker, og legevakten ble kontaktet.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Det har nok blitt for mye for en liten hud. Bruk Weleda calendula nappy change cream på eksem. Det er sink og ringblomst. Anonymkode: b5f2e...ee4
minister-mio Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 Avalon skrev (11 timer siden): Apobase noterer jeg meg. Kortisonkrem/salve skal ikke brukes på barn under 2 år så det kan jeg ikke bruke. Locoid er kortisonkrem. Mine har fått skrevet ut kortisonkrem fra de var rundt fem måneder, jeg har aldri hørt at det ikke skal brukes.
Avalon Skrevet 2. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 2. januar 2021 minister-mio skrev (5 timer siden): Locoid er kortisonkrem. Mine har fått skrevet ut kortisonkrem fra de var rundt fem måneder, jeg har aldri hørt at det ikke skal brukes. Som jeg skrev så mente jeg at kortison ikke skal brukes på så små uten at det er foreskrevet av lege. Locoid har vi til utbrudd.
KatteLatte Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 Høres ut som en allergisk reaksjon. Sjekk pakningsvedlegget for kjente bivirkninger, og kontakt lege om det skjer igjen.
Avalon Skrevet 2. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 2. januar 2021 KatteLatte skrev (1 minutt siden): Høres ut som en allergisk reaksjon. Sjekk pakningsvedlegget for kjente bivirkninger, og kontakt lege om det skjer igjen. Legevakt ble kontaktet i går kveld. Står litt lengre oppe.
KatteLatte Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 Fikk ikke med meg det. Godt dere gjorde det. Var det allergisk reaksjon, eller hva sa de på legevakta?
Avalon Skrevet 6. januar 2021 Forfatter #17 Skrevet 6. januar 2021 KatteLatte skrev (På 2.1.2021 den 19.24): Fikk ikke med meg det. Godt dere gjorde det. Var det allergisk reaksjon, eller hva sa de på legevakta? Jeg er ganske sikker på at det var en allergisk reaksjon, det står såvidt om det i pakningsvedlegget også. Har brukt den selv også på eksem som var sår, det sved og ble noe rødt. Ungen min ble rødere enn en kokt hummer på over halve kroppen. Har ikke ord til å beskrive skrikingen. Det gikk bra heldigvis, men canoderm nekter jeg å bruke videre. Dessverre er legevakta her sånn at alt skal "ses an". Kommer ikke inn der med mindre du dinger på døra med hodet under armen. Og må si at selv om jeg er "vandt" til denne holdningen så ble jeg veldig satt ut da de ikke tok pusteproblemene på alvor. Det ble ingen søvn på mor den natta for å si det sånn. Ungen har enda noe av utslettet på deler av huden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå