Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra nyttår innføres strengere krav til betaling på internett i EU

https://www.dnb.no/kundeservice/privat/kundeautorisering-netthandel.html

Noen som har handlet noe allerede i dag fra EU, og i hvilken nettbutikk? Gikk det problemfritt? Veldig mange nettbutikker har jo ikke hatt dette på plass, men blir det nå sånn at de ikke får solgt noe om de ikke har ordnet det? Veldig positivt at man trenger mer enn bare kortnummeret for å få handlet, det har jeg savnet lenge. Vel og merke hvis nettbutikkene henger med i tiden. Jeg synes egentlig løsningen burde være sånn at det var helt opp til bankene. Altså at om du eksempelvis prøver å bruke kortet ditt fra DNB så kobles man mot banken og de ber automatisk om BankID e.l.

Anonymkode: 96ee8...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg styrer unna nettbutikker som vil ha betaling før varen er levert så godt jeg kan. Liker Klarna faktura :) og foretrekker nettbutikker som tilbyr faktura-ordning. Det sagt, er det jo betryggende at kredittkort-løsningen er gjort tryggere.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Zenobia said:

Jeg styrer unna nettbutikker som vil ha betaling før varen er levert så godt jeg kan. Liker Klarna faktura :) og foretrekker nettbutikker som tilbyr faktura-ordning. Det sagt, er det jo betryggende at kredittkort-løsningen er gjort tryggere.

Ja, hvis man får betalt. Netthandlet en del i romjulen, og alle kjøpene gikk gjennom uten bankID. Men nå er det ikke alltid så lette å vite om en butikk er registrert i EU eller ikke heller, før man prøver å gjennomføre et kjøp. Hva med amazon, blant annet? Blir det annerledes om man handler i den engelske amazon enn den tyske eller franske? Synes de kunne innføre tryggere rutiner alle steder, hvis de først må gjøre det innen EU.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handlet på Elkjøp.no og det gikk fint - de hadde ordningen på plass. Det som skjer om nettbutikken ikke har løsningen på plass, er at de ikke får solgt noe, ja. Kortet ditt vil da bli avvist.

Anonymkode: 5ba79...f32

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg handlet på Elkjøp.no og det gikk fint - de hadde ordningen på plass. Det som skjer om nettbutikken ikke har løsningen på plass, er at de ikke får solgt noe, ja. Kortet ditt vil da bli avvist.

Anonymkode: 5ba79...f32

I Norge pleier det ikke være noe problem, jeg er mer spent på hvordan det går på utenlandske nettsider. Jeg håper det er slik at alle landene innfører denne ordningen samtidig, for da blir det jo som du sier at nettbutikkene blir nødt til å ha det på plass for å få solgt noe. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...