Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden «Hvilke dyre ting har du kjøpt i 2020?»... 

Vi er vel alle økonomisk påvirket av året som har vært. Lurer på om jeg kan klare å spare opp bufferen min igjen, etter at jeg har vært permittert en stund i vår og i høst. 

Å endre forbruksmønster er kanskje det som vil gi mest utslag for min del. Da gjelder det både shopping og klær, men også den «daglige» sløsingen. Jeg har vært litt ubetenksom og sløst småbeløp her og der, som blir store beløp til slutt.

Målet mitt for 2021 er å ha gjennomtenkte økonomiske beslutninger. Jeg trenger ingen nye klær, så nyttårssalg må jeg styre unna. Skal også selge unna en del av mine eiendeler.

Noen som blir med? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har som mål å kjøpe mindre så jeg er med :)

tror det første jeg må gjøre er å gå skikkelig gjennom klesskapet. Dog skal jeg male litt vegger og bytte ut ett gammelt ødelagt parkettgulv.

Skrevet

Det var målet i fjor. Der feila jeg skikkelig... Men det var litt bevisst også. Ville helst støtte butikkene i nærmiljøet, samt takeaway-muligheter. 

Men vi prøver på nytt i år. 

Skrevet

Jeg har blitt flinkere til å unngå å kjøpe tng jeg vet jeg er litt svak for: skåler, fine fat og krukker, pynteting osv. Jeg har hatt min vanlige inntekt gjennom hele koronaen, men i 2019 følte jeg på at vi har altfor mange ting i huset. Dessuten vil jeg frigjøre mer midler til reising (sukk...en gang)

Det som har hjulpet meg, er å rydde og sortere så jeg får oversikt over hva vi har så jeg unngår å kjøpe ting vi allerede har i hus. Har også hatt som mål å bruke opp div stearinlys- og serviettlager. Har tæret på lageret fra januar og ut november. Da var det ikke tomt, men jeg tillot meg selv å kjøpe lys og servietter til advent og jul i 'riktige farger'. Siden jeg fremdeles ikke er fri for servietter, fortsetter prosjektet til det er tomt før jeg kjøper nytt 

Så prøver jeg å unngå på dra til butikker uten spesifikke ærend og bare fordi det er salg.

En annen ting som jeg skal prøve ut hørte jeg på en podcast. Dama likte shopping godt, men ville spare penger til et mål hun og mannen hadde. Hun noterte ned ulike ting de trengte på ei liste til det var samlet opp en del. Og da var det nyttige ting som feks nye skolisser osv. Så tok hun seg en shoppingrunde og koste seg med å få tak i alt på lista, med god samvittighet og med godfølelsen hun fikk av shopping 😊

Jeg fikk også noen gavekort i julegave. Disse skal jeg bruke med omhu på noe jeg ønsker meg 😊

AnonymBruker
Skrevet

I 2021 skal jeg kun kjøpe litt sokker og undertøy.  Jeg hadde storopprydding i klesskapene tidlig i desember, ga bort 2 fulle søplesekker til Fretex, og lagde et ordentlig system i skapene. Mindre klær i skapene, men lettere å finne noe å ha på seg. Har fremdeles temmelig mye klær som jeg liker, kanskje jeg skal se hvor mange år det går før jeg må kjøpe noe... 😄

Jeg har også lagt av mye vesker og sko som jeg skal legge ut for salg, og selv med snille priser får jeg kanskje inn 10.000 der. Jeg har også økt beløpet jeg sparer hver mnd, og skal prøve å få betalt ned 100.000 ekstra på boliglånet i år. (Kommer neppe til å bli noe særlig med reising i år heller, så da bruker jeg pengene til noe fornuftig).

Anonymkode: fb3e2...5b9

Skrevet

Så hyggelig at flere hiver seg med 🥳 

I fjor gikk jeg hardt ut fra start, og feilet hardt. Derfor vil jeg heller ha mer realistiske forventninger denne gang.

Jeg har lov å handle, men da skal det også spares! Penger skal settes av slik at de ikke forsvinner i «sluket». Og det er slutt på å vandre i butikker og å scrolle på zalando. 

Og så er målet å være mer fornøyd generelt. Hvorfor ønske seg mer klær, når den buksa jeg kjøpte i fjor duger? Jeg ønska meg den jo før jeg kjøpte den i fjor... slutte å bli lei av klær og ting liksom. 

Skrevet

Jeg hadde shoppestopp i 2019 og store deler av 2020 (ble gravid så måtte ha litt gravid tøy;)). Det endret virkelig vanene mine, så er så glad jeg gjorde det! 2021 har jeg tenkt å unne meg litt shipping, så blir ikke med. Men ville bare si at jeg støtter konseptet:) lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bli med :yvonne: Jeg har så mye i skap og skuffer, og har i år som mål å bruke det opp før jeg kjøper nytt. Jeg tror jeg har det jeg trenger av klær, og driver å går gjennom det for å gi bort det jeg ikke bruker lenger. Da blir jeg mer bevisst på hva jeg har også. 

Anonymkode: 8c510...381

Skrevet

Jeg er med🤩 Jeg MÅ bruke mindre i år, de foregående har vært dyre.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er med i år også. Jeg har begynt med å reparere det jeg har i klesskapet og har funnet frem symaskinen. Har alt en jobb kjole nesten ferdig på symaskinen

Skrevet

Jeg har som mål å være med på å bidra til å holde hjulene i gang for butikker og serveringssteder, så jeg er ikke med. 

Anonymkode: 50c4c...25c

• Liker 1
Skrevet
rita_leinan skrev (1 time siden):

Jeg er med i år også. Jeg har begynt med å reparere det jeg har i klesskapet og har funnet frem symaskinen. Har alt en jobb kjole nesten ferdig på symaskinen

Jeg har også som mål å reparere klær. Jeg blir med på shoppestopp mini. Det er tillatt å kjøpe det som er nødvendig, men jeg skal tenke etter først. 

Økonomisk mål er å holde kredittkortregning på under 15000 i måneden (alle kjøp til familie på 4). I tillegg skal jeg være flinkere å spare. Jeg har satt opp egen sparekonto med sparemål for oss med lite til overs. Detn kontoen skal ha 10000 på slutten av året. Dette blir i tillegg til alle fast sparing og spontan sparingen på fond og aksjer.

Anonymkode: 24f7c...e44

Skrevet

Jeg er med. Har gått mot en ganske minimalistisk livsstil, og impuls shopping passer dårlig med denne livsstilen. 

Jeg shopper mye mindre enn før, men ramler over for fristelser iblant alikevel. 

I fjor solgte jeg mye, så i år blir fokuset og ikke kjøpe mer. Skal også spare mye penger. 

Jeg skal bruke opp all hudpleie før jeg kjøper nytt, samme med dusjsåpe ol. 

Begynt å bake brød, regnet på at vi kan spare mellom 5 000 og 7.000 på ett år bare her. 

Bruke handlenett på nærbutikken. Her kan jeg spare inn ca 1.500-2.000 i året. 

Ukeshandle. Når jeg Ukeshandler bruker jeg ca 1200 I uka. Handler jeg hver 3 dag blir summen på en uke nærmere 2.000. Jeg unngår også mange unødvendige kjøp og vi kaster også mindre mat etter at vi begynte å Ukeshandle. 

Har dog kjøpt meg en fyr kjøkkenmaskin (men trenger den for å lette brødbakingen). 

Samt at vi skal gjøre noen endringer på kjøkkenet som vil koste omlag 50 000 i år. 

Anonymkode: 1e5e9...742

Skrevet

Sparetips: kjøp en slik bath sponge da trenger du bare en liten dæsj dusjsåpe til hele kroppen: 

image.thumb.png.07315a7eaffb7e56eb244b6857a27446.png

Anonymkode: c0052...0a6

Skrevet

Jeg har i mange år vært veldig glad i å shoppe. Barna hadde enorme mender med klær og ting. Jeg kunne kjøpe en dyr utedress og glemme at jeg hadde kjøpt den og kjøpe en ny. Jeg brukte mange tusen på sminke hver måned, og mye ble bare såvidt åpnet. 

For par år siden begynte jeg å handle mindre og i fjor fikk jeg virkelig opp øynene for det jeg holdt på med. både kostnads og miljømessig. Jeg har shoppet myyye mindre i fjor og målet i år er å shoppe enda mindre, kun det aller mest nødvendige. Har også gått over til å satse enda mer på kvalitet.

Har enda en jobb å gjøre når det gjelder opprydding i skap og boder, men jeg gleder meg til jeg får oversikt og får det ryddigere i hus. Pengene som vi har til overs fra shpping skal brukes på opplevelser, spise ute, og reise, både i Norge og på sikt utlandet. Vi gleder oss til vinterferie på Trysil, påskeferie på Geilo, og mest sannsynlig Norges ferie til sommer. Alt dette ved å handle mindre ting og klær.

Anonymkode: c2e01...efd

Skrevet

Jeg ryddet opp for 2-3 år siden og kastet masse og hadde et år med stoppeshop av klær og ting til huset. Har 3 barn så de måtte jo ha klær, men minimerte leker ol. Gikk over til ukeshandel. Dette var så befriende at jeg har fortsatt med det. Har kjøpt noen klær, men om noe skal inn i mitt hus så må noe annet ut. Senest denne uka kastet jeg 3 bæreposer. I januar nå har jeg begynt med å skrive ned hver handel vi gjør og alle regninger. Målet er å ha minst mulig transaksjoner og mest shoppingfrie dager. Blir ikke full stop shop i år, men fortsetter å leve så minimalistisk som mulig med 3 barn.

Skrevet

Målet mitt er å handle mest mulig brukt, også klær. Hvorfor gå i butikker, når jeg kan få en diger pappeske med klær for 500 kr på finn.no? 

Er stor fan av loppemarked også, men det har vært litt dårlig med det i det siste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...