Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å studere juss i Bergen til sommeren, hvordan få venner? Jeg er så sjenert:(

Anonymkode: 0d0a9...557

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du by litt mer på deg selv, ta initiativ og snakk med folk. 

Anonymkode: ceb1e...d2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var student fikk jeg mange gode venner gjennom faddergruppa, og vi er fremdeles venner i dag (mange år etterpå). Jeg tok også på meg frivillige verv, og deltok på det som ble arrangert av turer, aktiviteter osv. I tillegg finnes det masse kurstilbud om du har en interesse for å lære alt fra friluftsliv til karate, og da treffer du også folk.

De første årene bodde jeg billig i en typisk studentblokk, hvor man deler kjøkken og bad. Der ble jeg også kjent med de jeg bodde med, og etterhvert leide jeg og noen venninner (fra studiene) en liten leilighet sammen. Kanskje du kan finne et studentkollektiv å bo i til å begynne med, da treffer du iallefall andre studenter. Leste i en annen tråd du skrev at du ville bo alene, men det er ikke sikkert det er det beste for deg. 

Selv om jeg er introvert og trives i eget selskap så prioriterte jeg å være en del sosial for å få nettverk. Jeg var heller ikke redd for "smalltalk" på forelesninger/seminarer etc. og turte å snakke med sidemannen og spørre om faglige ting. Vips, så blir man kjent med en ny person. Bli gjerne med i kollokviegrupper også. 

Det fine med å være student er at mange er i samme båt som deg selv og kjenner få/ingen. Det er derfor veldig mange som ønsker å finne nye venner. Så det blir litt opp til deg selv. Du må nok ut av komforsonen din som sjenert og by på deg selv, vise initiativ og tørre å snakke med folk. Det hjelper også å være en hyggelig, hjelpsom og omgjengelig person. 

Å få gode venner i studietiden var gull verdt for meg. Vi hjalp hverandre med studiene, og fant på mye gøy som å reise på weekendturer og ferieturer. Det var en fin tid! Ønsker deg det samme! 

Dette var riktignok lenge før korona, og hva det innebærer av sosiale restriksjoner, men ta de mulighetene du får.

Anonymkode: 421e7...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli sammen med en gutt. Når du har blitt kjent med vennene hans og deres venner igjen, så dumper du han.

Anonymkode: daafa...1ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bli sammen med en gutt. Når du har blitt kjent med vennene hans og deres venner igjen, så dumper du han.

Anonymkode: daafa...1ac

Slik utnytter man ikke folk!

• Liker 1
Skrevet

Bli med på klasseturer, eller vær den som arrangerer det. 
bli med i en studentforening. Samme hva. F.eks bryggeriforening, strikkeforening, studentidrettslag. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk venner gjennom en kollokviegruppe som foreleseren i et fag satte sammen. Vet at en del av gruppene ikke fungerte, men vi er blitt gode venner 😅

Anonymkode: 0636d...b32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Bergen for å studere juss uten å kjenne noen for noen år siden. Det gikk fint. I Bergen på jussen er det mange obligatoriske grupper de første årene, både i exphil, exfac og fag (både såkalte smågrupper og storgrupper). I tillegg er det mange undergrupper innen idrett og alt mulig annet, og faddergrupper Du kan også bli med i grupper på universitetet generelt (ikke bare jussen). 
Det går nok helt fint skal du se! Mange som ikke kjenner noen før de begynner. 

Anonymkode: 3959a...3f4

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo er det et eget utested for studenter, alle mulige folk er velkomne, men de første som drar dit er studenter i byen. 

kanskje det er noe sånt i Bergen også?

Anonymkode: 476a7...3e4

Skrevet

For meg var det studentforeninger som ble redningen. Jeg møtte mange hyggelige folk på studiet mitt, men vi passet liksom ikke helt sammen. Det tok dessverre ganske lang tid før jeg fant ut av det, og jeg var ensom lenge, men da jeg fant organisasjonen for meg klaffet plutselig alt. Og husk at alle de andre som er med i hva enn du velger å melde deg inn i (alt fra fotballag til revy), så er nesten alle de andre også med fordi de også vil treffe nye venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...