Gå til innhold

Kan en 8 åring være hjemme alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 unger på 6,4 og 1. Så vi har nok å henge fingrene i. Pluss dement bestefar og dårlig stebestemor i sokkel som trenger bistand ganske ofte. Det blir fort litt for mye "passe på andre" og vi har aldri unge fritt her. 

Samboer har 1 tantebarn hvor mora har mye migrene og jobber skift. Vi passer denne ungen i snitt 3 dager i uken (inkludert kveld) og jeg er så lei. Ungen er for såvidt ok, men hun finner på mye rart og styrer opp ungene våre. Hun er 8 år og jeg mener hun kanskje begynner å bli gammel nok til å være alene hjemme?

Jeg vurderer å foreslå det til mora selv om jeg vet hun kommer til å bli fly forbanna. Hun er den eneste vi har som barnepasser 3 ganger i året. 

Anonymkode: 63da6...ab5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 8 åring alene hjemme på kvelden? Er du helt på styr? Det hadde jeg aldri gjort.

Anonymkode: a2270...4c4

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

8 åring alene hjemme en hel arbeidsvakt tenker du? Nei. 

8åring alene hjemme et par timer etter skole. I mange tilfeller ok 

Anonymkode: e0f1c...3be

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan en 8 åring være alene hjemme. 

MEN det spørs veldig på 8 åringen. Er barnet vandt til å bli aktivisert eller klarer barnet drive med ting selv? Er barnet vandt til å kjede seg og starte opp aktiviteter på egenhånd? Klarer barnet å slå på PlayStation for å spille og / eller sette på en film selv? 

Man må vell tilrette legge noe, slikt at barnet har tilgang på noe godt å spise og drikke. Kanskje noe mat som ikke trengs å varmes opp, og som barnet syntes er godt. Finnes mange verdige middagsretter som er like gode varme som kalde. 

Er det en 8 åring som er veldig usikker og trenger hjelp til å sette i gang med aktivisering og som henger etter foreldrene, så blir svaret nei 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 9702f...e51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

8 åring alene hjemme en hel arbeidsvakt tenker du? Nei. 

8åring alene hjemme et par timer etter skole. I mange tilfeller ok 

Enig

Anonymkode: 003a2...bb0

• Liker 2
Gjest tranedatter
Skrevet

Har selv en 8 åring som gjerne er hjemme - på dagtid. Også flere timer (30 min-2 eller 3t)

Hadde aldri latt henne være hjemme alene på kvelden ett arbeidspass! Hvem skal lage middag og legge barnet tenker du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan en 8 åring være alene hjemme. 

MEN det spørs veldig på 8 åringen. Er barnet vandt til å bli aktivisert eller klarer barnet drive med ting selv? Er barnet vandt til å kjede seg og starte opp aktiviteter på egenhånd? Klarer barnet å slå på PlayStation for å spille og / eller sette på en film selv? 

Man må vell tilrette legge noe, slikt at barnet har tilgang på noe godt å spise og drikke. Kanskje noe mat som ikke trengs å varmes opp, og som barnet syntes er godt. Finnes mange verdige middagsretter som er like gode varme som kalde. 

Er det en 8 åring som er veldig usikker og trenger hjelp til å sette i gang med aktivisering og som henger etter foreldrene, så blir svaret nei 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 9702f...e51

Hun der klarer seg fint. Slår på alt av tv, data, nettbrett selv og disponerer telefon også. Hun pleier være hjemme etter skolen fordi mora kom i konflikt med sfo. Hun liker å være alene hjemme, sier hun. Eneste jeg er redd for er om hun begynner å skal lage seg mat selv med varme. 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på 8-åringen. Ville hatt ofte kontakt, ringt sendt melding for å høre hvordan det gikk.

Selv passet jeg barn og var alene hjemme med de noen timer da jeg var 8 år i 1989. Husker jeg syns det var slitsomt. 

Anonymkode: 0788e...b1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun der klarer seg fint. Slår på alt av tv, data, nettbrett selv og disponerer telefon også. Hun pleier være hjemme etter skolen fordi mora kom i konflikt med sfo. Hun liker å være alene hjemme, sier hun. Eneste jeg er redd for er om hun begynner å skal lage seg mat selv med varme. 

Da må du lage noe som hun enkelt kan spise uten å varme opp. Kald pizza i kjøleskapet går bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tranedatter skrev (2 minutter siden):

Har selv en 8 åring som gjerne er hjemme - på dagtid. Også flere timer (30 min-2 eller 3t)

Hadde aldri latt henne være hjemme alene på kvelden ett arbeidspass! Hvem skal lage middag og legge barnet tenker du?

Tenkte ikke på kveld men når mora har korte dagvakter på helger eller når mora har migrene. Når hun har migrene er hun 100% invalid i senga si og tåler ikke at ungen kommer inn (blir sint og kjefter) da ringer hun til oss og ber om henting av barnet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du lage noe som hun enkelt kan spise uten å varme opp. Kald pizza i kjøleskapet går bra. 

Ja, det går an. Men dette er ikke mitt barn eller vårt barn. Tantebarnet til sambo. 

• Liker 1
Gjest tranedatter
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte ikke på kveld men når mora har korte dagvakter på helger eller når mora har migrene. Når hun har migrene er hun 100% invalid i senga si og tåler ikke at ungen kommer inn (blir sint og kjefter) da ringer hun til oss og ber om henting av barnet sitt. 

Hvor lenge blir barnet alene ved korte dagvakter da? 

Og bor de i hus eller leilghet, kan barnet besøke venner? 

Ved migrene synes jeg dere burde passe barnet - det til barnets beste som kanskje ikke bør være i hus med moren om hun blir så dårlig. 

Når det er sagt, finnes det ikke flere som kan passe? Venner av barnet feks?

Gjest Chroma
Skrevet

Har moren kun dere å få hjelp av? Da ville jeg isåfall strekt meg langt for å hjelpe til. Dårlig nettverk og syk mor er ikke en god kombinasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde fortsatt å tilby meg å hjelpe. Ikke egentlig fordi det er synd på mor (noe det er), men fordi det helt sikkert gjør en stor forskjell for barnet at hun alltid er velkommen hos dere. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Har moren kun dere å få hjelp av? Da ville jeg isåfall strekt meg langt for å hjelpe til. Dårlig nettverk og syk mor er ikke en god kombinasjon. 

Nei hun har venner, men vet ikke hvor mye de er villig til å passe. Har ikke peiling. Jeg synes vi har strukket oss litt for langt og det begynner å ta på helsa vår. Vi klarer oss sånn akkurat ok med våre 3 barn. 

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden tilhører barn og familie ikke forbruker, jus og økonomi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet er hos dere så mye som du beskriver så burde dere klare å sette grenser og regler for dette barnet på lik linje med deres egne, og da blir det nok ikke så slitsomt å ha henne der heller. Hun virker jo ganske selvstendig, og de fleste 8åringer er jo ikke veldig slitsomme. Hun kan kanskje hjelpe til litt med de mindre barna. 

• Liker 8
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei hun har venner, men vet ikke hvor mye de er villig til å passe. Har ikke peiling. Jeg synes vi har strukket oss litt for langt og det begynner å ta på helsa vår. Vi klarer oss sånn akkurat ok med våre 3 barn. 

Det er helt klart lov å ta hensyn til seg og sin egen kjernefamilie. Å hjelpe noen skal ikke gå utover helse. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan mor evt få hjelp av barnevernet? 
vet det finnes ordninger der man kan få hjelp som alenemor. 
og hvis hun kan gå på sfo synes jeg det er ganske drøyt at dere passer såpass mye. 
Er selv alene med barn og ville aldri drømt om å be om så mye hjelp. Det blir jo å utnytte folk rundt seg! 

synes du kan si ifra og si at dere er slitne og trenger litt ro og avlastning selv. 

Anonymkode: c22fa...9b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste barn er 8 år og er hjemme pÅ dagtid i skolens ferier, og i sommerferien de dagene vi har brukt opp ferien vår (siden hun har 8 ukers ferie og vi 3 hver). Kveldstid er uaktuelt.

Anonymkode: 6fe3b...298

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...